کد خبر: ۴۹۱۵۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
به دنبال فراخوان ریاض و متحدانش برای خروج شهروندان شان از بیروت

آیا لبنان به یمن دیگری توسط عربستان تبدیل خواهد شد؟/الجزیره: لبنانی‌ها جنگ نمی‌خواهند

عربستان سعودی، امارات، کویت و بحرین از شهروندان خود خواستند تا بیروت را ترک کنند. این موضوع گمانه‌زنی درباره اعلام جنگ عربستان به لبنان را تقویت کرده است. این اولین باری نیست که چنین ممنوعیت سفری صادر شده است. در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی عربستان سعودی پس از حمله به سفارت آن کشور در تهران اقدام مشابهی را در قبال ایران انجام داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- اگر هدف عربستان سعودی پس از واداشتن حریری به استعفا ایجاد یک جبهه واحد ضد حزب‌الله بود، ریاض به هدف خود نرسیده است. اکنون حس وحدت ملی عمیقی در لبنان ایجاد شده که نشان از اهمیت حفظ ثبات و اجتناب از بروز جنگ و درگیری در آن کشور از سوی لبنانی‌ها دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، «میشل عون» رییس جمهوری لبنان، درباره وضعیت سعد حریری گفته بود که شرایط ناپدید‌شدن حریری مبهم و مرموز و خواستار پاسخگویی عربستان شده بود. او در جلساتی با سفرای خارجی از احتمال ربوده شدن حریری سخن گفته بود. این هراس در بیروت در میان مردم و سیاستمداران وجود دارد که ریاض ممکن است بخواهد با این اقدام درست مانند یمن اقدام مشابهی را در قبال لبنان آغاز کند. براساس آخرین گزارش‌ها عربستان سعودی تصمیم گرفت تا حریری را وادار به استغفا کند چرا که او نمی‌خواست با حزب‌الله مقابله کند. او در حالی متن استعفای خود را خواند که منتظر دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بود. وزیر‌کشور لبنان پس از این رویدادها با عصبانیت گفته بود که لبنانی‌ها گله گوسفند یا قطعه زمین نیستند که بتوان مالکیت انان را از فردی به فرد دیگر منتقل کرد. او گفت که نظام دموکراتیک لبنان براساس انتخابات است نه تعهد ساده و وفادارانه افراد. واضح است که تحولات اخیر لبنان حمله به حاکمیت آن کشور از سوی عربستان سعودی است و از سوی تمام طرفین لبنانی محکوم شده است. 

آیا لبنان به یمن دیگری توسط عربستان تبدیل خواهد شد؟/الجزیره: لبنانی‌ها جنگ نمی‌خواهند

به جز طرفداران سرسخت عربستان سعودی در لبنان مانند «اشرف ریفی» وزیر سابق دادگستری و یکی از چهره‌های قدرتمند سنی از طرابلس و همچنین «سمیر جعجع» رهبر جریان مسیحی لبنانی که گفته بود تنها درباره زمان استعفا و نه خود استعفای حریری شگفت‌زده شده است سایر جریان‌های سیاسی از مداخله عربستان سعودی در امور داخلی لبنان استقبال نکرده‌اند. 

عربستان سعودی، امارات، کویت و بحرین از شهروندان خود خواستند تا بیروت را ترک کنند. این موضوع گمانه‌زنی درباره اعلام جنگ عربستان به لبنان را تقویت کرده است. این اولین باری نیست که چنین ممنوعیت سفری صادر شده است. در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی عربستان سعودی پس از حمله به سفارت آن کشور در تهران اقدام مشابهی را در قبال ایران انجام داد.

الجزیره با اشاره به نگرانی شهروندان لبنانی درباره احتمال تبعات اقتصادی و احتالا نظامی اقدامات اخیر عربستان سعودی اشاره می‌کند که این پرسش وجود دارد که آیا عربستان سعودی خواستار رویارویی نظامی با حزب‌الله لبنان نیروی مورد حمایت ایران در  آن کشور است که منجر به تکرار وضعیت یمن خواهد شد؟ چنین اقدامی اثری ویرانگر بر لبنان و میلیون‌ها پناهجوی سوری و فلسطینی خواهد داشت که لبنان میزبان آنان است. این موضوع می‌تواند سبب ایجاد هرج و مرج در کل منطقه با توجه به تداوم آشفتگی در سوریه و یمن شود. 

الجزیره با اشاره به این که لبنانی‌ها جنگ نمی‌خواهند می‌نویسد: «یک تحلیلگر سعودی با توهین به لبنان حتی رییس‌جمهوری آن کشور را نیز سخنگوی تروریست‌ها خواند. لبنانی‌ها با خشم به این ادعا در رسانه‌های اجتماعی واکنش نشان داد. اگر هدف عربستان سعودی پس از واداشتن حریری به استعفا ایجاد یک جبهه واحد ضد حزب‌الله بود ریاض به هدف خود نرسیده است. اکنون حس وحدت ملی عمیقی در لبنان ایجاد شده که نشان از اهمیت حفظ ثبات و اجتناب از بروز جنگ و درگیری در آن کشور از سوی لبنانی‌ها دارد. واقعیت آن است که هیچ یک از طرفین لبنانی خواستار درگیری‌ای مسلحانه در خاک کشور کشورشان نیستند. لبنانی‌ها اکنون نشان داده‌اند که نه از پیروزی‌ای نظامی برای حزب‌الله استقبال می‌کنند و نه می‌خواهند کشورشان درگیر جنگی مسلحانه شود. جنگ‌های داخلی لبنان در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به اندازه کافی سبب شده‌اند تا لبنانی‌ها به اهمیت صلح پی ببرند. آنان تجربه جنگ با اسرائیل را نیز داشته‌اند. در نتیجه، حفظ صلح برای آنان اولویت دارد و گزینه دیگری ندارند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
0
اگر قبول کنیم که جنگ کشورهای عرب به ما هیچ ربطی نداره ؛ ایران آباد خواهد شد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین