کد خبر: ۴۹۲۰۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
عربستان سعودی همچنان سرکوب می‌کند و ناقض حقوق بشر است

ائتلاف اعراب به رهبری عربستان؛ مبارزه با تروریسم یا مقابله با ایران؟/عضو روابط‌خارجی آلمان: عربستان می‌خواهد ایران را محاصره کند

ائتلاف عربی اخیر پیامی واضح برای جهان عرب مسلمان است. این‌که عربستان سعودی همچنین می‌خواهد برنامه اصلی خود را در سیاست منطقه‌ای اجرا کند و ایران را تحت محاصره قرار دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شبکه خبری «دویچه وله» در گزارشی با عنوان «ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی برای مقابله با تروریسم یا مقابله با ایران»؟ به نشست اخیر ضد‌تروریستی به میزبانی عربستان اشاره می‌کند و می‌نویسد: پرسش آن است که هدف غایی این ائتلاف چیست. دویچه وله افزوده است به نظر می‌رسد هدف این ائتلاف بیشتر ایران است تا افراط‌گرایان. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این شبکه خبری به نقل از «سباستین سونز» عضو شورای روابط خارجی آلمان می‌گوید که ائتلاف عربی اخیر پیامی واضح برای جهان عرب مسلمان است. این‌که عربستان سعودی همچنین می‌خواهد برنامه اصلی خود را در سیاست منطقه‌ای اجرا کند و ایران را تحت محاصره قرار دهد. عربستان سعودی یکی از  اعضای ائتلاف ضد‌داعش به رهبری امریکا بوده اما نقش حاشیه‌ای داشته است. در عوض در یمن در برابر حوثی‌های مورد حمایت از جانب ایران ایستاده است». 

ائتلاف نظامی اعراب به رهبری عربستان؛ برای مبارزه با تروریسم یا مقابله با ایران؟

بسیاری از منقدان این ائتلاف می‌گویند که برنامه‌ای تبلیغاتی از جانب عربستان سعودی است و عربستان نقش روباه ناظر بر روند زنبورداری را ایفا می‌کند. اشاره آنان به صدور ایدئولوژی وهابی از سوی عربستان و ایجاد گروه‌های القاعده و داعش از دل آن است. عربستان سعودی در دهه‌های گذشته با ثروت نفت تلاش کرده بود تا شکل یک اسلام محافظه‌کارانه را نشان دهد اما شاهزاده محمد بن سلمان ۳۲ ساله به دنبال ایجاد تصویری از عربستانی مدرن است». 
 
سونز در این‌باره می‌افزاید: «عربستان سعودی می‌خواهد خود را به عنوان یک کشور پیشرو در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم نشان دهد تا تصویر قبلی حامی تروریسم بودن از اذهان پاک شود در نتیجه برنامه تبلیغاتی مبارزه  با تروریسم را مطرح کرد تا محمد بن سلمان به عنوان رهبری مدرن و سکولار معرفی شود و خود را نماینده عربستان سعودی جدید معرفی کند. این در حالیست که رژیم عربستان سعودی همچنان سرکوب می‌کند و ناقض حقوق بشر است. این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد مانع دیگر آن است که کشورهای عضو ائتلاف دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد مسائل مختلف دارند؛ از اخوان المسلمین گرفته تا حماس حزب‌الله لبنان».

دویچه وله در پایان می‌نویسد که این اتحاد شکاف میان شیعه و سنی را در سرتاسر منطقه تقویت خواهد کرد. سونز می‌افزاید: «تعریف عربستان سعودی از افراط گرایی این است که ایران تروریست است و در نتیجه هر اقدام ضروری‌ای در جهت از بین بردن نفوذ ایران در منطقه جایز است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
مطا لب بالا بوی سیاست قدیمی و کهنه، ...اختلاف بیانداز و حکومت کن را می دهد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین