کد خبر: ۴۹۵۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

اداره خانوادگی راگبی/میرزاآقابیک: بهترین گزینه‌ نایب رییسی انجمن راگبی همسرم بود/ جای پسرم هم در ورزش است نه سوپر ماركت!

"به هر حال این صحبت‌ها مطرح می‌شود و نمی‌توان واكنش خاصی نشان داد. انتقاد می‌شود كه چرا همسر من، نایب رییس من است. باید در توضیح این مطلب بگویم كه برای نایب رییس قبلی راگبی مشكلاتی پیش آمد و از سمتش كناره‌گیری كرد؛ بعد از آن بهترین گزینه‌ای كه می‌توانست مشكلات بخش بانوان راگبی را به من منتقل كند، همسرم بود. وی سوابق ورزشی دارد و از ورزش جدا نبوده است. پسر بزرگم نیز كه بدنساز تیم ملی است، در رشته تربیت‌بدنی درس خوانده و بدنساز تیم‌ملی سپك‌تاكرا نیز هست. او این رشته را خوانده و جایش در ورزش است نه اینكه برود در سوپر ماركت كار كند! كسی كه كنار من فعالیت می‌كند و پولی هم دریافت نمی‌كند، چرا باید مورد انتقاد قرار بگیرد؟"
آفتاب‌‌نیوز :
اوایل آذر امسال بود كه خبر استعفای «محمد مشحون» از ریاست فدراسیون بسكتبال، به دلیل بازنشستگی منتشر شد تا این فدراسیون روزهای جدیدی را پیش روی خود ببیند. بر اساس اعلام وزارت ورزش، نام‌نویسی از كاندیدای حضور در انتخابات این فدراسیون از دوازدهم آذر آغاز شد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، در این بین «حسن میرزاآقابیك» كه ریاست انجمن راگبی ایران را بر عهده دارد نیز مانند دوره قبل برای حضور در صندلی ریاست فدراسیون بسكتبال نام‌نویسی كرد. مردی كه به اعتقاد خودش برای بسكتبال برنامه‌های متعددی در سر دارد و امیدوار است بتواند روزهای خوبی را برای این رشته رقم بزند. با وی گفت‌وگویی ترتیب دادیم تا از انگیزه‌هایش برای حضور در انتخابات و همچنین وضعیت فعلی راگبی ایران جویا شویم. شرح كامل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

براي‌مان از حضورتان در انتخابات فدراسیون بسكتبال بگویید؟

با توجه به اینکه چندین سال در فدراسیون بسکتبال و هیات استانی سمت اجرایی داشتم، بعد از مشورت با برخی دوستانم به این جمع بندی رسیدم که برای حضور در انتخابات فدراسیون بسکتبال ثبت‌نام کنم. برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادم و در نهایت چند روز قبل با حضور در محل فدراسیون ثبت‌نام كردم. امیدوارم در صورت موفقیت در انتخابات بتوانم با همكاری و هماهنگی خانواده بزرگ بسكتبال، روزهای خوبی را برای این رشته رقم بزنم. تلاش من این است كه با ایده‌های تازه و جدید، راه ِ مسئولان و مدیرانی كه در گذشته برای بسكتبال زحمت كشیده‌اند، ادامه بدهم. در این راه تلاش خواهم كرد كه از نفرات توانمند و جوان استفاده كنم و به جای آغاز كردن از صفر، مسیرهای قدیمی را به طور اصلاح شده ادامه بدهم.

چند سال قبل در مصاحبه‌ای بيان كردید كه دل‌تان برای رییس بعدی بسكتبال می‌سوزد و حالا خودتان برای اینكه رییس بعدی این فدراسیون باشید، اقدام كرده‌اید؛ در این‌باره توضیح می‌دهید؟

این حرف را من در دوره قبلی انتخابات زدم و هنوز هم اعتقادم همین است. نمی‌خواهم ناامیدانه حرف بزنم و بگویم كه بسكتبال هیچ‌چیز ندارد اما باید واقع‌بین‌ باشیم و بدانیم كه بسكتبال به تحولاتی نياز دارد. این شرایط مي‌تواند با برنامه‌ریزی درست بهبود پیدا كند. بسكتبال در این چند سال دستاوردهایی داشته است كه باید آن را حفظ و تقویت كنیم. با توجه به شرایط فعلی، نياز است از لحاظ ساختار و برنامه‌ریزی در فدراسيون تغییراتی ایجاد شود. نفر بعدی كه روی صندلی ریاست فدراسیون بسكتبال می‌نشیند، به‌طورحتم می‌خواهد شرایط بهتری ایجاد كند و باید برای رسیدن به اهدافش بیشتر تلاش كند تا هم دستاوردهای مثبت قدیم تكرار شود، هم جلوی تكرار دستاوردهای بد و تجربه‌های نادرست گرفته شود.

به اعتقاد شما، مشكل اصلی این روزهای بسكتبال ایران چیست؟ آیا این مشكلات به نتایج تیم‌های ملی بسكتبال برمی‌گردد یا مشكلات ریشه‌ای‌تری در این رشته وجود دارد؟

بدون شك بسكتبال مشكلات ریشه‌ای زیادی دارد. من فكر می‌كنم تغییر ساختار می‌تواند در بسكتبال ایران اثربخش باشد. از طرفی موضوعی كه برای اين رشته حیاتی محسوب مي‌شود وباید به آن توجه زیادی كرد، بحث استعدادیابی است. همان نسل طلایی بسكتبال ایران كه ستاره‌های درخشانی را در دل خود داشت، از بخش استعدادیابی هیات بسكتبال تهران آغاز شد. در آن زمان چندین و چند تیم تهرانی شكل گرفت و تیم‌های تهرانی به مسابقات برون‌مرزی اعزام شدند و شرایط رفته رفته بهتر شد. تصور من این است بسكتبال اقداماتی را پیش رو خواهد داشت كه به نوعی نصفه نیمه باقی مانده است و باید كامل شود اما اینكه مدعی شویم در بسكتبال هیچ كاری صورت نگرفته و شرایط آن‌گونه كه باید باشد، نیست، منصفانه به نظر نمی‌رسد. باید تلاش بیشتری كرد. به‌طور حتم در مدیریت یك مجموعه گاهی به شوك نیاز است تا تغییرات اساسی صورت بگیرد.

چقدر امیدوار به تایید صلاحیت و حضور روی صندلی ریاست فدراسیون هستید؟

درباره صلاحیت باید بگویم كه من بر اساس قانون ثبت نام‌ در انتخابات ، همه شرایط لازم را دارا هستم و باید دید كه مراجع تصمیم‌گیرنده صلاحیت من را تایید می‌كنند یا خیر. به‌طور حتم مسئولان نظارت روی این جریان، همه زوایا را مورد بررسی قرار می‌دهند و بعد از آن تصمیم‌گیری می‌كنند. البته اینكه صلاحیت من مورد تایید قرار بگیرد یا خیر، موضوع مهمی برای من نیست. من نزدیك به 35 سال در وزارت ورزش به عنوان كارشناس خدمت كردم و هیچ‌كاری جز ورزش بلد نیستم.

از اوضاع راگبی برای‌مان بگویید؛ اگر به فدراسیون بسكتبال وارد شوید، راگبی چه وضعیتی پیدا خواهد كرد؟

یك فرد دیگر مدیریت این انجمن را عهده‌دار می‌شود. امیدوارم اگر قرار شد من از راگبی بروم، فردی از جنس این رشته وارد شود و بتواند مسیر خوب راگبی را در راه درستش حفظ كند.

از فدراسیون شدن راگبی چه خبر؟ چه اقدامات جدیدی كردید؟

پیگیری‌های لازم را در این راستا انجام داده‌ایم. در جدیدترین اقدام نیز رایزنی‌هایی كردیم كه به موجب آن، دفتر ریاست جمهوری نامه‌ای به وزارت ورزش نوشته است. امیدوارم كه اتفاقات خوبی بیفتد.

فكر می‌كنید تاكنون مانع اصلی برای تبدیل دوباره این انجمن به فدراسیون چه بوده است؟

متاسفانه این موضوع یك داستان سلیقه‌ای است. زمانی كه محمود گودرزی وزیر ورزش بود، من با وی صحبت كردم و از مشكلات و دغدغه‌های‌مان گفتم. اما او در پاسخ بيان كرد كه در سیاست‌های ما اضافه كردن فدراسیون جای ندارد. این سیاست شاید به دلیل شرایط اقتصادی فعلی كشور در وزارت ورزش جدید نیز باشد اما ما تلاش‌مان را می‌كنیم وبه طور جدي به دنبال هدفی كه داریم، هستیم. با افتخار باید بگویم كه فعالیت‌های انجام گرفته در انجمن راگبی به اندازه چند فدراسیون بوده است و در اين سال‌ها با بودجه اندكی كه داریم، اقدامات خوبی كردیم و نسبت به سرمایه‌گذاری موجود نتیجه خوبی دیدیم. من در راگبی همیشه از اهالی و افراد علاقه‌مند به اين رشته كمك گرفتم و این در حالی است كه هیچ پولی در این رشته وجود ندارد. شاید یك فدراسیون چند نفر حقوق‌بگیر داشته باشد اما در انجمن راگبی حتی یك نفر از دبیر و رییس و مدیران و مربیان كسی حقوق نمي‌گيردو به دليل عشق به این رشته در آن فعالیت می‌كنند. تا كنون نیز اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و شرایط نیز رو به رشد است. در كل اعتقاد من این است كه در ورزش هیچ چیز به اندازه همكاری گروهی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.همدلي چه مدیریتی و چه در بخش قهرمانی، موفقیت به همراه می‌آورد.

این اواخر صحبت‌های زیادی درباره «خانوادگی اداره شدن» برخی فدراسیون‌ها مطرح می‌شد و در این بین از انجمن راگبی نیز سخن به میان‌آمد؛ گفته می‌شد كه این رشته نیز به صورت خانوادگی اداره می‌شود. در این‌باره توضیح می‌دهید؟ واكنش شما نسبت به این صحبت‌ها چه بود؟

به هر حال این صحبت‌ها مطرح می‌شود و نمی‌توان واكنش خاصی نشان داد. انتقاد می‌شود كه چرا همسر من، نایب رییس من است. باید در توضیح این مطلب بگویم كه برای نایب رییس قبلی راگبی مشكلاتی پیش آمد و از سمتش كناره‌گیری كرد؛ بعد از آن بهترین گزینه‌ای كه می‌توانست مشكلات بخش بانوان راگبی را به من منتقل كند، همسرم بود. وی سوابق ورزشی دارد و از ورزش جدا نبوده است. پسر بزرگم نیز كه بدنساز تیم ملی است، در رشته تربیت‌بدنی درس خوانده و بدنساز تیم‌ملی سپك‌تاكرا نیز هست. او این رشته را خوانده و جایش در ورزش است نه اینكه برود در سوپر ماركت كار كند! كسی كه كنار من فعالیت می‌كند و پولی هم دریافت نمی‌كند، چرا باید مورد انتقاد قرار بگیرد؟ خیلی‌ها بدون چشمداشت مالی با راگبي همكاری می‌كنند و من از این موضوع استقبال می‌كنم و خواهم كرد. در كل انتقاد موجب می‌شود كه نظرات مختلف شنیده و در نهایت خروجی مثبت ایجاد شود.

و صحبت پایانی؟

من سرباز ورزش و كارمند وزارت ورزش نیز بوده و هستم. هر جا كه احساس وظیفه كنم، ورود می‌كنم و پیش از اینكه وارد یك عرصه بشوم، توانمندی خود را در آن راستا مورد بررسی قرار می‌دهم. در این سال‌هایي كه در ورزش فعال بودم، پست‌های مختلفی به من پیشنهاد شده است از مدیریت باشگاه‌ها گرفته و برخی سمت‌های دیگر اما چون توانمندی آن را در خود ندیدم، پیشنهادهای رسیده را نپذیرفتم. درباره بسكتبال نيز باید بگويم كه این رشته خانه من محسوب مي‌شود و همیشه جزیی از زندگی من بوده و هست. تلاش می‌كنم با همه توان وارد این مسیر شوم.

منبع: روزنامه قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین