کد خبر: ۴۹۸۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰

ساوه در برابر زلزله مقاوم نیست

شهردار ساوه گفت: ساختمان های بلندمرتبه زیر ذره بین نظارتی شهرداری هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سیدمهدی حسینی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری اظهار کرد: ایجاد آمادگی کافی برای رویارویی با رویدادهایی همچون زلزله امری ضروری است، افزود: افزایش میزان آگاهی افراد درباره راهکارهای رویارویی با زلزله و نظارت بر اجرای قانون‌های ساخت و ساز  از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش تلفات و خسارت‌های ناشی از این پدیده طبیعی است.

شهردار ساوه با تاکید بر اینکه از شهری مقاوم در برابر زلزله برخوردار نیستیم،  گفت: سازه‌هایی که ساخته می‌شود، باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد زیرا با رعایت مفاد قانونی مربوطه می‌توان ریسک و خطر زلزله را کاهش داد و امنیت بیشتری برای شهروندان ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: در ساوه علاوه بر وجود بیش از 20 منطقه حاشیه نشین که از بناهای ناایمن و بدون مقاومت در برابر زلزله برخوردار هستند، احداث ساختمان‌های بلند ناایمن نیز به تهدیدی برای جان و مال شهروندان در هنگام وقوع زلزله تبدیل شده است.

وی ادامه داد: برخی انبوه‌سازان شهر بجای توجه به جان و مال مردم فقط منافع اقتصادی را مدنظر قرار داده و با وجود طی مراحل اداری برای اخذ مجوزهای ساخت و ساز در عمل و جزئیات کار نکات و ایمنی لازم را در ساخت رعایت نکرده‌اند.

حسینی با تاکید بر اینکه وضعیت شهرداری باید با انبوه سازان شهر مشخص شود، افزود: از این پس احداث ساختمان‌های بلند در شهر به شدت زیر ذربین نظارت قرار خواهد گرفت و انبوه سازان باید ضمن تفکیک از یکدیگر ساماندهی شوند و اجازه ساخت بناهای غیر اصولی به هیچ عنوان در شهر به آنها داده نخواهد شد.  باید انضباط شدید بر روی ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه اعمال شود و از شروع تا پایان کار مهندس فنی در مراحل ساخت حضور داشته باشد زیرا در غیر اینصورت در هنگام وقوع زلزله با سونامی از آوار مواجه خواهیم شد.

شهردار ساوه همچنین بر اطلاع رسانی و فعالیت کمیته آموزش شهروندی برای ارائه آموزش‌های اولیه در مقابله با زلزله در مناطق حاشیه شهر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سرپرست حوزه خدمات شهری شهرداری ساوه نیز گفت: باید مکان‌های مقاوم و امن شهر برای اسکان شهروندان در مواقع بحرانی بویژه زلزله احتمالی آماده سازی شوند.

محسن مددی بیان کرد: علاوه بر سالن‌های ورزشی شهرداری، پارک های فدک، بام ساوه، دریاچه تفریحی، ولیعصر(عج)، فلاحت، بسیج دو و اقاقیا به عنوان بخشی از اماکن باز امن در هنگام وقوع زلزله احتمالی شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه  پارک‌های امن باید علاوه بر دوری از ساختمان‌ها و تاسیسات بلند دارای امکانات و تجهیزات اولیه مانند  تانکر آب، سرویس بهداشتی و ... باشند، گفت: زلزله اخیر برای تیم‌های اجرایی یک مانور مفید و برای مردم زنگ خطر بود تا ما بعد از این آرامش، زلزله را به عنوان یک تهدید جدی در شهرمان فراموش نکنیم.

به گزارش ایسنا، مددی با بیان اینکه متاسفانه زلزله در ایران یک خطر همیشگی محسوب شده و همیشه باید در آن منتظر یک اتفاق غیر منتظره بود، افزود: این در حالی است که هنوز آموزش‌های عمومی به مردم داده نشده اما بسیاری از کشورها حتی با تعریف مسیر عبور و مرور ماشین‌های کمک رسان در هنگام زلزله کاملا آمادگی مبارزه با این پدیده را دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین