کد خبر: ۴۹۹۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
عضو حزب اعتدال و توسعه مطرح کرد:

راهکارهایی برای اعتراض‌های مردمی

یک عضو حزب اعتدال و توسعه گفت: برای بهبود شرایط باید به برگزاری تجمعاتی در چارچوب قانون و ایجاد احزاب واقعی، تشکل‌ها و اصناف مردمی توجه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با تبیین چرایی ایجاد اعتراضات مردمی، ‌اظهار کرد: همان‌طور که ریاست محترم جمهور در آخرین اظهاراتش اشاره کرد، نقد سازنده که شیوه‌ای مناسب برای پیشرفت و تعالی کشور را در بر داشته باشد، امری منطقی و قابل قبول است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این منظور بهترین راهکار، شکل‌گیری احزابی قدرتمند، فراگیر و با شالوده فکری و عقیدتی در چارچوب نظام است. البته شکل‌گیری سندیکاها و مجامع صنفی که هم کیفی باشند و هم کمی نیز اهمیت بالایی دارد.

این فعال سیاسی افزود: همانطور که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی جناب آقای نقوی حسینی  به تازگی اشاره کردند باید مکان‌هایی برای تظاهرات‌های قانونی و با مجوز در نظر گرفته شود که وزارت کشور هم بتواند امنیت آن را تضمین کند.

وی در همین راستا، گفت: اگر بتوانیم دو مورد فوق‌الذکر را انجام داده و در اجرایش عجله کنیم، می‌توانیم شاهد تبدیل شدن اعتراضات خیابانی به اعتراضات قانونی باشیم که به دنبال راه‌حل مشکلات صنوف و اقشار مختلف هستند، در غیر این صورت تجربه چهار دهه گذشته نشان داده که همواره عده‌ای فرصت‌طلب هستند که از تجمعات مردمی استفاده کنند و با موج‌سواری مسیر تجمعات را از حالت عادی خارج کرده و به سمت هنجارشکنی و ساختارشکنی پیش ببرند.

دهقان خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاده از حالت عادی خارج و به سمتی نوعی آنارشیستی و هرج و مرج‌گرایی پیش رفته؛ نتیجه چنین شرایطی چیزی جز خدشه‌دار شدن منافع ملی نیست. با نگاهی به تجمعات اخیر متوجه می‌شویم که تعداد شرکت‌کنندگان محدود اما پروپاگاندا و تبلیغات کسانی که با کلیت نظام مشکل دارند چندین برابر آن بوده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: عده‌ای به دنبال تضعیف نظام سیاسی ایران هستند در حالیکه شاید یکی از نادرترین و کمیاب‌ترین دموکراسی‌های خاورمیانه، دموکراسی ایرانی است که طی چهار دهه اخیر کشورمان بارها و بارها شاهد برگزاری انتخابات‌های گسترده بوده است. آخرین نمونه آن 29 اردیبهشت سال جاری بود که رییس‌جمهور با رقم قابل قبول 57 درصد رای شرکت‌کنندگان یعنی نزدیک به 24 میلیون رای از 42 میلیون نفری که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، برگزیده شد.

این عضو حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه نباید اعتراضات مانعی برای دموکراسی دینی و مردم‌سالاری ایرانی شود، گفت: با در نظر گرفتن تمامی قواعد و شرایط موج مخالفت بخش کوچکی از جامعه ایرانی طی دو سال آینده به افول می‌رسد؛ چرا که اینگونه تحرکات از نظر جامعه‌شناسی سیاسی هیچ جنبه اثباتی را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: همین مقدار کم هم که حضور پیدا کرده‌اند فقط جنبه‌های سلبی را مطرح می‌کنند و شعارهایشان نشان می‌دهند که دیدگاه واحدی بر این تجمع‌ها حاکم نیست، آنها فقط می‌دانند که چه نمی‌خواهند اما فی‌الواقع نمی‌دانند که چه می‌خواهند. این موضوع نشان می‌دهد که گسترش چنین تجمعات هیجانی نمی‌تواند منشاء خیر، صلاح و پیشرفت کشور باشد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: پراکندگی آراء و دیدگاه‌های تظاهرکنندگان به مشکلات کشور افزوده و به چندپارگی در میان مردم دامن می‌زند. به نظر می‌رسد با فروکش کردن تجمعات هیجانی این روزها باید به دو راهکار فوق‌الذکر یعنی حق اعتراض قانونی در چارچوب قانون اساسی و تشکیل احزاب واقعی و انجمن‌ها و سندیکاهای صنفی مردمی تلاش کرد شرایط را بهبود بخشید.

دهقان خطاب به مسئولین کشور، گفت: دولتمردان چه اصولگرا، چه اعتدالگرا و چه اصلاح‌طلب باید برای تصمیماتی که می‌گیرند شفاف‌سازی کرده و قدرت اقناعی داشته باشند. این همان موضوعی است که رییس‌جمهور در نطق اخیر خود به خوبی به آن اشاره کرده و به وزرایش هم تاکید کرده است.

وی در پایان، افزود: جناح‌های سیاسی بای به رای مردم پایبند باشند و اگر در انتخاباتی شکست می‌خورند بپذیرند که در چهار سال آینده باید در کنار دولت قرار گیرند. از بزرگان جناح‌ها انتظار می‌رود با رای مردم همراهی کنند و خدای نکرده با اعمال‌شان این شائبه را ایجاد نکنند که چوب لای زخم می‌گذارند و به مشکلات می‌افزایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین