آفتابنیوز : آیتالله مهدی شبزندهدار استاد دروس عالی حوزه علمیه و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به اظهارات رئیسجمهور
درباره نقد و انتقاد گفت: آدم بیسواد این حرفها را میزند.
به گزارش آفتابنیوز، اخیرا رئیسجمهور در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی و درخصوص اعتراضهای اخیر در کشور با بیان اینکه نمیتوان سبک زندگی خود را به نسلهای آینده تحمیل کرد، تاکید کرد: اشکال این است که ما میخواهیم دو نسل بعد از ما، آنطور که ما میپسندیم زندگی کنند، در حالی که نمیتوان برای آنها تعیین تکلیف کرده و یک نوع سبک زندگی برایشان مشخص کرده و گفت که مسیر همین است که ما میگوییم. نسل جوان ما یک حرف بیشتر ندارد و آن که میگوید من هم میفهمم و حرف دارم و باید به حرف من گوش کنید. مردم هم صراحتاً اعلام میکنند که حرف دارند و باید به حرف مردم گوش داده و بالاتر از آن به آن عمل کنیم و اگر اکثریت کشور با نسل جوان است به معنای آن است که باید به نظر اکثریت عمل کنیم.
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت از انتقاد استقبال میکند و معتقد است که همه باید نقد بشوند، گفت:
هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداریم، ضمن اینکه پیامبر اسلام (ص)هم به مردم اجازه انتقاد میدادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد. اگر نقد توأم با امید، اراده و راهحل درست باشد، بسیار مفید و سازنده است.
روحانی با بیان اینکه فرهنگ انتظار به معنی اعتراض به بیعدالتی ها و امید به گشایش امور است، خاطر نشان کرد:
مذهب شیعه همانطور که مرحوم شریعتی نیز به آن اشاره کرده است، مذهب نقد و اعتراض است. مردم باید بتوانند از تمام مسئولین کشور انتقاد کنند. انتقاد حق مردم است، چرا که صاحب کشور هستند و تمام افتخار ما مسئولین این است که نماینده مردم هستیم و امانتدار امور کشور از سوی مردم میباشیم لذا مردم حق دارند که در کارهای ما نظارت کرده و انتقاد کنند.(جزئیات بیشتر)
حالا عضو جامعه مدرسین در واکنش به این اظهارات رئیسجمهور میگوید: گاهی در کلمات بعضی از بزرگان حکومت ما کلماتی گفته میشود که قابل تحمل برای جامعه شیعه و حوزه علمیه نیست. ما نسبت به عقاید شیعه با هیچ کس رودرباستی نداریم و انقلاب ما برای این است که این ارزشها گسترش و قوام پیدا کند. این که گفته میشود معصوم و امام هم قابل نقد هستند، اگر مقصود گوینده این باشد که افرادی نقد میکرند و معصومین به آنها اجازه میدادند، این بلااشکال است. اما نقد امروز به معنای این است که کسی اشتباه دارد و اگر کسی اشتباهش را به او گفت او باید بپذیرد.
وی افزود: نقد ائمه از ناحیه کسانی است که به مقامات ائمه آشنا نبودند و یا ریگی به کفش داشتند. ائمه که نقد ندارند. آنها معصومند. پیامبر معصوم بود. این معنا ندارد که ما عقاید شیعه را مورد هجمه قرار بدهیم. ما نسبت به عقاید شیعه با احدی رودربایستی نداریم و اگر بنا باشد این مطالب تکرار بشود همانطور که قبلا هم شبیه این مطلب نسبت به مولا امیرالمومنین بیان شده بود، بدانند که حوزه در مقابل آنها برخواهد خواست.
براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، عضو ارشد جامعه مدرسین با تأکید برا اینکه شما باید خدا را شکرگذار باشید که این فرصت به شما داده شده است که خدمتگذار باشید، اظهار داشت: به خاطر عقاید شیعه و ولایت فقیه به اینجا رسیدید. و الا شما چه جایگاهی داشتید که حالا هر روز درباره عقاید شیعه مناقشه میکنید. معلوم میشود در حوزه درست درستان را نخواندهاید. اینکه ما میگوییم درست درس بخوانید و فقه و اصول خود را درست کنید برای همین است. آدم بی سواد این حرفها را میزند. این چه حرفی است که میزنید؟ ما جانمان را برای ائمه کف دست گذاشتیم.
سال ۴۰ هجری قمری:
✅امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
از اینکه سخن حقی به من بگویید یا توصیه به عدالت نمایید، خودداری نکنید زیرا من خود را برتر از آن نمی دانم که خطا نکنم و از اشتباه در کارها ایمن نیستم.
....
شیر مادرت حلالت.
حرف حق.
چرا این قدر بزرگواران کامنت منفی داده اند؟؟؟؟؟
و از بدترین حالات زمامداران در پیشگاه صالحان این است که گمان برده شود آنها فریفته فخر فروشی گشته و کارشان شکل برتری جوئی به خود گرفته .من از این ناراحتم که حتی در ذهن شما جولان کند که مدح و ستایش را دوست دارم و از شنیدن آن لذت می برم . من به حمدالله چنین نیستم و اگر فرضا دوست هم می داشتم به خاطر خضوع در برابر ذات پر عظمت و کبریائی خدا که از همه کس به ثنا و ستایش سزاوارتر است آن را ترک می گفتم . گاهی هست که مردم ستودن افراد را به خاطر مجاهده ها و تلاشهایشان لازم می شمرند و این برای مردم بی عیب است اما من از شما می خواهم مرا با سخنان جالب خود نستائید و اینکه می بینید در راه اجرای فرمان خداوند تلاش می کنم برای این است که می خواهم خود را از بار و مسئولیت حقوقی که بر گردنم هست خارج سازم حقوقی که خداوند و شما بر گردنم دارید و هنوز کاملا از انجام آنها فراغت نیافته ام و واجباتی که به جای نیاورده و باید به مرحله اجراء گذارم. بنابراین آنگونه که با زمامداران ستمگر سخن می گوئید با من سخن مگوئید و آنچنانکه در پیشگاه حکام خشمگین و جبار خود را جمع و جور می کنید در حضور من نباشید و به طور تصنعی و منافقانه با من رفتار منمائید و هرگز گمان مبرید در مورد سخن حقی که به من پیشنهاد کرده اید کندی ورزم یا ناراحت شوم و نه اینکه خیال کنید من در پی بزرگ ساختن خویشتنم زیرا کسی که شنیدن سخن حق و یا عرضه داشتن عدالت به او برایش مشکل باشد عمل به آن برای وی مشکلتر است با توجه به این از گفتن سخن حق و یا مشورت عدالت آمیز خودداری مکنید زیرا من شخصا به عنوان یک انسان خویشتن را مافوق آنکه اشتباه کنم نمی دانم و از آن در کارهایم ایمن نیستم مگر اینکه خداوند مرا حفظ کند. من و شما بندگان و مملوک خداوندی هستیم که جز او خدائی نیست او آنچنان در وجود ما تصرف دارد که ما بدانگونه قدرت تصرف در خویش را نداریم .خداوند ما را از آنچه بودیم خارج ساخت و به صلاح و رستگاری آورد به جای ضلالت هدایت بخشید و پس از نابینائی و کوردلی بصیرت و بینائی عطا کرد.
بخشی از خطبه 207 نهج البلاغه
من نظر امیرالمومنین را بیان کردم قضاوت با خواننده ها ببینید سخن شب زتده دار یا روحانی به این کلام گهربار نزدیک است
این سخن با کجای اعتقادات شیعه منافات دارد...
برخیزید. .....
و سریعا جبهه گرفته و افکار منفی خود را به رئیس جمهور نسبت میدهد
بزرگواران با انصاف صحبت کنیم
بودجه حوزه نسبت به کل بودجه کشور نیم در صد هم نمیشود.
حال بودجه دانشگاه ها که آنها هم مفید و لازمند یا دستگاه های دیگر را در نظر گرفته ایم؟
خواهر یا برادر بزرگوار
استاد شب زنده دار استاد حوزه هستند؛ آیا وقتی در مورد مسایل دینی اظهار نظر شده نباید ایشان طبق تخصص خود حرف بزنند؟