کد خبر: ۵۰۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۹

احمدی نژاد در دیدار سران چه گفت؟

آفتاب‌‌نیوز :
میزان «تعامل دولت و مجلس» و میزان ضرورتی که افراد مختلف برای سطح آن قائلند امری است که پیرامون آن توافق کاملی وجود ندارد. چنانکه سخنگوی فراکسیون اکثریت (اصولگرایان) اظهارات احمدی‌نژاد را تأیید می‌کند اما یک عضو فراکسیون اقلیت (اصلاح‌طلبان) به روابط دولت با مجلس انتقاد دارد. 

بنا نیست دولت با مجلس تعامل کند
«حسین نجابت» سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب، در خصوص تعامل مجلس و دولت گفت: «تعامل مجلس و دولت در یکسال گذشته خوب و سازنده بوده است».
نماینده تهران در مجلس هفتم افزود: اصلاً بنا نیست دولت برای خواسته خود با نمایندگان تعامل کند بلکه خواسته خود را در قالب لایحه در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد و نمایندگان مجلس نیز با بررسی آن لایحه را تصویب یا اصلاح می‌کنند.
نجابت در مورد اعتراض برخی نمایندگان به اینکه چنین تعاملی وجود ندارد، تصریح کرد: «نمایندگان باید وجود یا عدم وجود تعامل را معنی کنند هر دو نهاد باید به وظایف خود عمل کنند و با حسن نیت به یک نتیجه مثبت برسند».
وی اظهار داشت: در مجلس انگیزه مقابله با دولت وجود ندارد در دولت هم، چنین انگیزه‌ای نیست.
سخنگوی فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد: رئیس جمهوری بارها تکرار کردند فقط تلاش دولت و مجلس باید این باشد که به اقشار آسیب‌پذیر کمک کنند. 

اقلیت: عمده نمایندگان ناراضی‌اند
اما از سوی دیگر«داریوش قنبری» عضو فراکسیون اقلیت مجلس در مورد جلسه سران سه قوه گفت: این جلسه بیشتر به گله و انتقاد رئیس جمهوری از مجلس سپری شده است
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب، افزود: رئیس جمهور بر این باور است که مجلسیان معتقدند دولت کار نمی‌کند و بیشتر از اینکه بخواهند تعامل با دولت داشته باشند انتقاد دارند.
قنبری در ادامه شنیده‌های خود از جلسه سران سه قوه تصریح کرد: البته در این جلسه اکثریت نمایندگان از اینکه آقای حداد عادل به خوبی پاسخ انتقادهای احمدی‌نژاد را نداده، انتقاد کرده‌اند. 
وی با اشاره به اینکه «اکثریت نمایندگان از تعامل قوای مجریه و مقننه ناراضی‌اند» اظهار داشت: دولت در مجموع نظام پارلمانی، مجری اراده مجلس است زیرا مجلس نماد افکار عمومی و اراده عمومی است و همچنین اراده مجلس اراده تک تک آحاد جامعه است که نمایندگان خود را انتخاب کردند.
نماینده ایلام افزود: وقتی تعداد تذکر و سوال از دولت را در مجلس هفتم با مجالس قبلی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که بیشترین تعداد سوال و تذکر را داشتیم.
قنبری معتقد است آنچه از سوی دولتیان یا مجلسیان مبنی بر تعامل دولت و مجلس اعلام می‌شود تنها یک خبر رسمی است و با آنچه در درون آنها می گذرد تفاوت زیادی دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: تعاملی که بین مجلس و دولت در این یکسال بود برای مصلحت کشور در حد نازل است و یک همکاری درست و حسابی مبتنی بر قانون اساسی نبوده است.
نماینده ایلام افزود: البته بیشترین تعامل هم از سوی مجلس با دولت بوده نه دولت با مجلس، مثلا مصوبات مجلس در یکسال گذشته هنوز اجرا نشده و قوه مجریه به بهانه‌های مختلف این مصوبات را اجرا نکرده است.
قنبری تصریح کرد: ابزارهای لازم مجلس در قبال دولت مشخص است مانند سوال، تذکر، رأی اعتماد، استیضاح و . . . است. سوال و تذکری که در این یکسال بیشترین حد را داشت در رأی اعتماد نیز شاهد آن بودیم که برای اولین بار مجلس به چند وزیر رأی نداد. تاکنون فقط بحث استیضاح نبوده و آن هم به این دلیل است که نمایندگان منتظرند ببینند آیا ترمیم کابینه صورت خواهد گرفت، در غیر این صورت چند وزیر ناتوان را استیضاح خواهند کرد. 
نماینده ایلام با اشاره به اینکه مجلس متشکل از 290 نماینده با نظرات مختلف است گفت: مجلس در مورد آنچه در تأمین منافع ملی تشخیص می‌دهد ایستادگی می‌کند، ضمن اینکه مسئولیت دولت این نیست که هرگونه می‌خواهد کشور را اداره کند بلکه باید جایگاه مجلس را در نظر بگیرد، زیرا دولت مجری اراده مجلس است.
عضو فراکسیون اقلیت افزود: دولت مرتباً مسبب ناکامی‌های خود را مجلس می‌نامد در حالیکه ناتوان بودن خود را به این صورت توجیه می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: من می‌ترسم از اینکه نمایندگان در مقابل سوگندی که خوردند نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند چون در حال حاضر شأن نمایندگان مجلس در حد یک مدیر کل دستگاهی جزء، در استان‌ها نزول یافته است.
قنبری در پایان تاکید کرد: علت درگیری نمایندگان با هیأت رئیسه مجلس هفتم در حال حاضر این است که از شأن نمایندگی در مقابل نزول مقام آنها واکنش درستی نشان نمی‌دهد. این زنگ خطری برای نظام است و قوه مجریه باید تمکین بیشتر از اراده عمومی یعنی مجلس انجام دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین