کد خبر: ۵۰۶۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶

ارزش دلار ترمز برید!؟

بالا رفتن جهشی نرخ دلار در روزهای اخیر باعث شده تا این سوال به ذهن متبادر شود که آیا اساسا این روند توقفی هم خواهد داشت یا خیر؟ امری که باعث شده این روزها اطراف میدان فردوسی و چهارراه استانبول کمی شلوغ تر از گذشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
بر اساس گزارش میدانی از بازار ارز و سکه که این روزها حال و هوای خاصی دارد، نشان دهنده افزایش تب و تاب و رفت و آمد در بازار ارز است. در پی شکستن رکورد نرخ دلار و رسیدن آن به 4760 تومان، بررسی‌ها از بازار ارز نشان از افزایش تقاضا و میل مردم به خرید دلار دارد و این در شرایطی است که فروش دلار در بازار با محدودیت‌هایی از طرف صرافی‌ها مواجه است.

با اینکه امروز - دوشنبه - قیمت دلار 20 تومان ارزان‌تر شده است اما هنوز رفت و آمدها در بازار بیش از روزهای قبل است و نشانه‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای خرید سکه نیز بالا رفته است. صحبت با بعضی افراد که به صرافی‌ها آمده‌اند نشانگر این است که "می‌خواهند دلار بخرند، چون احتمال بالاتر رفتن قیمت در روزهای آینده خیلی زیاد است".

یورو هم‌قطار دلار شد‍

مقایسه روند قیمت سه ارز مهم (دلار، یورو، پوند) در بازار هم نشان می‌دهد که یورو با ۹۰۰ تومان افزایش در یک ماه گذشته بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دلار و پوند داشته و پس از آن پوند با ۸۰۰ تومان و دلار با ۵۰۰ تومان افزایش قیمت در رتبه‌های بعدی افزایش قیمت قرار دارند.

 در یک ماه گذشته نرخ سه ارز مهم و تاثیرگذار در بازار یعنی دلار، یورو و پوند افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌ و به رکوردهای بی‌سابقه‌ای رسیدند. اهمیت این پول زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم در مسائل تجاری ارتباط ما با کشورهای حوزه اتحادیه اروپا بعد از برجام در حال گسترش بوده است.

این ارز در فاصله یک ماهه (نیمه دی تا نیمه بهمن) در پایین‌ترین نرخ، حدود ۵۲۰۰ تومان در بازار آزاد فروخته شد و در بیشترین نرخ در روزهای اخیر به ۶۱۰۰ تومان رسید تا ۹۰۰ تومان افزایش قیمت را در این مدت پشت سر گذاشته باشد. به نظر می‌رسد که بازار ارز یکی از بی‌ثبات‌ترین و غیر قابل پیش‌بینی‌ترین دوره‌های خود را سپری می‌کند؛ به طوری که امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی از جمله صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان گرفته است.همه اینها در حالی است که وجود وعده بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت ارز، عملا نه تنها در بازار این اتفاق نیفتاده بلکه شیب صعودش تندتر شد.

آغاز پیش فروش سکه از فردا

امروز در خبرها اعلام شد که بانک مرکزی از فردا و همزمان با ۱۷ بهمن ماه، طرح پیش فروش سکه در سراسر کشور را در شعب منتخب بانک ملی آغاز می‌کند. متقاضیان می‌توانند تحت شرایطی مراجعه کرده و سکه‌های تمام بهار آزادی را با در نظر گرفتن بازده حداقل 15 درصدی پیش‌خرید کنند.

گرانی قیمت سکه و حبابی شدن آن موجب شد که بانک مرکزی با ورود به بازار از حدود دو ماه پیش برای حراج از طریق بانک کارگشایی (زیرمجموعه بانک ملی) برای تعدیل قیمت‌ها و تخلیه حباب اقدام کند. در جریان این حراجی انتقادات متفاوتی در رابطه با نحوه عرضه مطرح بود و از سوی دیگر آن طور که مدیران بانک مرکزی اعلام می‌کنند، گلایه‌هایی در رابطه با اینکه حراج فقط برای شهروندان تهرانی اجرایی شده و در سایر شهرستان‌ها امکان خرید از این طریق وجود نداشت، درنهایت تصمیم گرفت که پیش‌فروش سکه در دستور کار قرار دهد. این پیش‌فروش از کانال بانک ملی  و در حدود ۱۳۱۲ شعبه از فردا (سه‌شنبه) آغاز خواهد شد.

بی‌نیازی از شکر خارجی

اما در حوزه کشاورزی امروز معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شورای اقتصاد همچنان در حال بررسی قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم و تصویب آن است که البته به قیمت نان گره خورده است، گفت: تا پایان سال آینده هیچ نیازی به واردات شکر نداریم.

عباس کشاورز در نشست خبری اظهار کرد: امیدواریم شورای اقتصاد هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و به ویژه گندم را مشخص کند، البته امسال اولین بار نیست که چنین تأخیری اتفاق می افتد اما مسئله گندم با نان گره خورده و از آنجاکه قیمت نان یارانه‌ای است دولت نیز رعایت درآمدهایش را می‌کند؛ بنابراین تصمیم گیری در این زمینه برای دولتمردان مشکل شده است.

 # ... * تا کی  شارژ می‌دهد؟

در یک هفته اخیر و با اعلام بانک مرکزی مبنی بر حذف کدهای مبتنی بر USSD بحث و کشمکشی بین ارتباطاتی‌ها با استدلال به زحمت افتادن مردم با اجرای این حذف و بانکی‌ها با استدلال ناامن بودن این بستر در گرفت که در پایان با وساطت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتورها ملزم شدند تا امنیت این بستر را تضمین کنند و اگر نکردند بانک مرکزی مختار است تا این کدها را برچیند.

کارشناسان ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره با اشاره به مباحث مطرح شده درباره حذف کدهای مبتنی بر USSDها این اتفاق را موجب به دردسر افتادن بخشی از اقشار مردم که به اینترنت یا گوشی‌های جدیدتر دسترسی ندارند دانست.

وزارت نیرو به دنبال منطقی شدن قیمت برق

به گفته وزیر نیرو آنچه دیروز تحت عنوان عوارض ٨ درصدی مبلغ برق مصرفی به تصویب رسید مربوط به عوارض است و هیچ ارتباطی با بحث إصلاح قیمت برق نداشته اما وزارت نیرو به دنبال منطقی شدن قیمت برق است.

رضا اردکانیان امروز در نشستی خبری گفت: هم اکنون ۷۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده تولید برق داریم. یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد این است که بتوانیم با ابزارهای مختلف از جمله ارائه اعداد و ارقام دقیق این را بگوییم که نمی توانیم سالیانه هزاران میلیارد تومان از جیب مردم برای ساخت نیروگاه و فقط برای ساعت‌های پیک مصرف هزینه کنیم، برای سالی که هشت هزار و ۶۷۰ ساعت است، ایجاد نیروگاه‌های بیشتر فقط برای ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت، آن هم در زمان پیک مصرف به کار می‌آید.

سیم‌کارت داریم تا سیم‌کارت!

با اینکه سیم‌کارت‌ها یک کالای کاملا کاربردی هستند که از قضا هیچ تفاوتی هم بین انواع مختلف آن وجود ندارد اما با این حال برخی سیم‌کارت‌ها بر برخی دیگر ارجحیت دارند؛ علت آن هم تنها در نوع چینش شماره‌ها و کدهای خاص است.

یک فعال بازار سیم‌کارت و گوشی با اعلام آخرین قیمت‌های سیم‌کارت تلفن همراه در بازار، محدود بودن تعداد خطوط صفر در کدهای ۱ و ۲ را عامل گرانی این سیم‌کارت‌ها معرفی کرد و گفت:  کد یک خط‌های تلفن همراه دائمی تهرانی‌ها همچنان فاصله زیادی با بقیه شماره‌ها دارد؛ رنج قیمتی این کدها از کف سه میلیون و ۷۰۰ و سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود که البته در همین کد هم شماره‌های مختلف با توجه به میزان رند بودن یا نبودن متفاوت از یکدیگر است.

عوارض 8 درصدی روی قبض‌های برق می آیند

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای عوارض هشت درصدی مبلغ برق مصرفی را در بودجه ۹۷ به تصویب رساندند که طبق گفته‌های مدیرعامل توانیر این مساله برای یکسان‌سازی دریافت عوارض از مشترکان مناطق مختلف است.

آرش کردی در تشریح جزییات تغییر جدید در قبوض برق، اظهار کرد: تا کنون عوارض هشت درصدی روی هر کیلوات ساعت مصرف محاسبه می شد اما اکنون بنا شده این مبلغ روی بهای مصرفی از مشترکان محاسبه و اخذ شود.

به گفته وی در برخی از استان ها مانند خوزستان میزان مصرف برق ذاتا بالا است و مشترکان در این نوع مناطق در قیاس با مناطق دیگر کشور مصرف بالاتری دارند بر همین اساس با شبیه سازی که صورت گرفت این مبلع هشت درصد تعیین شد و از این به بعد مبلغ دریافتی روی بهای مشترکان محاسبه می‌شود.

آبونمان بپردازید تا سیستان هم گاز داشته باشد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از کاهش هزار میلیارد تومانی بودجه شرکت گاز درپی حذف آبونمان خبر داد و گفت: در صورت حذف آبونمان بسیاری از پروژه‌های این شرکت از جمله گازرسانی به ۵۰۰۰ روستا و همچنین تکمیل گازرسانی به سیستان و بلوچستان با مشکل مواجه می‌شود.

حمیدرضا عراقی امروز در نشستی با اشاره به حذف آبونمان شرکت ملی گاز اظهار کرد: با حذف آبونمان بودجه این شرکت هزار میلیارد تومان کاهش یافته و این موضوع باعث می‌شود امکان گازرسانی به بسیاری از شهرها و روستاها وجود نداشته باشد. سرویس‌رسانی مطلوب صورت نگیرد، اقدامات برای هوشمندسازی کنتورها به سرانجام نرسد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز سهمی از بودجه ندارد، توضیح داد: طبق بند "ق" بودجه شرکت گاز از صرفه‌جویی گاز مایع و نفت سفید تامین می‌شود.

اگر ساختمان می سازید بدانید!

"به ساختمانهایی که جهت محصولات نمای خارجی ساختمان گواهینامه واکنش در برابر آتش نداشته باشند پایان کار داده نمی شود". این خبری بود که شنیدن آن دور از ذهن نبود. چرا که اخیرا استفاده از نماهای ساختمانی قابل اشتغال در ساختمان‌ها بیشتر شده است امری که می‌تواند باعث شود تا یک آتش سوزی کوچک تبدیل به فاجعه‌ای بزرگ شود.

 با توجه به بخشنامه ارسالی از  مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  و سازمان برنامه و بودجه کشور، دستگاههای اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران مصالحی که در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌دهند باید با رعایت ضوابط و مقررات کنترل آتش بوده و دارای تاییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران و یا گواهینامه های فنی طبقه بندی واکنش در برابر آتش از مراجع ذیصلاح باشند.

تعداد کودکان کار از ۲۱۸ میلیون هم گذشت!

واقعیت این است که دنیای سرمایه‌داری علی رغم چهره بزک کرده خود اما در باطن صورت زشتی دارد؛ قواعد بازی چیده شده توسط بزرگان سرمایه داری جدید جهانی امروز دیگر به هیچ کس حتی کودکان هم رحم می کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت کودکان کار در سال ۲۰۱۷ فاصله بسیاری با برنامه سازمان ملل برای پایان دادن به پدیده کودکان کار تا سال ۲۰۲۵ دارد.

سازمان آلیانس ۸۷ اعلام کرده کودک کار طبق استانداردهای بین‌المللی به عنوان کار خطرناک و یا تعداد ساعت کار طولانی و یا به کارگیری افراد بسیار کم سن در مشاغل مختلف تعریف شده است. در سال ۲۰۱۵، اعضای سازمان ملل متعهد شدند به پدیده کودکان کار تا سال ۲۰۲۵ خاتمه دهند که با پیشرفت‌های فعلی هدفی بعید به نظر می‌رسد.

میوه شب عید تامین است نگران نباشید

معاون وزیر جهاد کشاورزی از بالا بودن تولید انواع میوه به ویژه سیب و مرکبات خبر داد و گفت: هیچ مشکلی برای تامین نیاز شب عید این محصولات وجود ندارد و برای مدیریت مازاد آن یارانه صادراتی در نظر گرفته‌ایم. بالغ بر پنج میلیون تن تولید انواع مرکبات در کشور داریم و نه تنها کمبودی وجود ندارد بلکه برای مدیریت مازاد این محصول به دنبال تقویت صادرات آن هستیم که در راستای آن یارانه ۵۰ میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده و درصددیم تا سیب و پرتقال مازاد کشور را صادر کنیم.

چیزی که از صادرات در ذهن همه ما تعریف شده است این است که ما وقتی چیزی را صادر می کنیم و به خارجی ها می فروشیم در عوضش پول دریافت می کنیم و علاوه بر اینکه چیزی عاید خود صادر کننده می شود مقداری هم ارز خارجی به کشور وارد شده که در نهایت می تواند به رشد اقتصادی کشورمان هم کمک کند. حالا اینکه ما هم محصولی را صادر کنیم و هم بخواهیم 50 میلیارد تومان بابت صادر کردنش خرج کنیم از آن دسته معادلاتی است که فقط تعداد کمی از آن سر در می آورند!

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین