کد خبر: ۵۰۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۵ - ۲۱:۰۹
گزارشی از فایننشیال تایمز

زنان پشت فرمان زندگی

آفتاب‌‌نیوز :  روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به این پدیده که از دید آنها با معیارهای سنتی در ایران تناقض دارد، پرداخته و خبرنگار این روزنامه با تعدادی از این رانندگان زن مصاحبه کرده است. 

فایننشیال تایمز، در این گزارش با عنوان «زنان ایرانی آزادی را در پشت فرمان تاکسی‌ها یافته‌اند» می‌نویسد: اعظم حیدری، زن میانسالی که 4 فرزند نوجوان دارد، صاحب یک تاکسی سرویس ویژه زنان با 15 راننده زن است.
او که زیرزمین خانه خود در غرب تهران را به دفتر آژانس تبدیل کرده است،‌ یکی از اولین زنانی است که این کار را آغاز کرده است. 
او می‌گوید: این آژانس به زنان و خانواده‌ها سرویس می‌دهد ولی از ارائه خدمات به مسافران مرد تنها معذور است. 

این گزارش می‌افزاید: تاکسی‌های ویژه زنان برای افزایش امنیت زنان در شهرهایی مانند لندن و ریودوژانیرو نیز فعالیت می‌کنند و قرار است در دبی نیز دایر شوند. 

خبرنگار این روزنامه نیز که مانند اغلب غربی‌ها ذهنیت مشخصی در مورد ایران دارد از اینکه زنان ایرانی در کشوری که به دنبال جداسازی زن و مرد درصحنه های اجتماعی،شغلی و استادیوم های ورزشی است به چنین عرصه‌هایی وارد می‌شوند، تعجب می‌کند و می‌نویسد: ذبیح الله رضایی، یک روحانی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار این روزنامه این مسأله را به رسمیت شناخته اما می‌گوید این کار شرایطی دارد و آنها باید حجاب کامل داشته باشند زیرا الگویی برای سایرین هستند. 

او به فواید اقتصادی این کار هم اشاره کرده و می‌گوید، به این ترتیب زنان به ویژه آنها که سرپرست خانوار هستند سربار جامعه نخواهند بود. 

در ادامه گزارش فایننشیال تایمز آمده است، سیمین ناصری، که 5 ماه است به عنوان راننده آژانس کار می‌کند می‌گوید: مشتریان از این خدمتی که ارائه می‌شود بسیار راضی هستند و می‌افزاید: یکی از مسافران دائمی او زنی است که همسرش مایل نبود او با راننده مرد به جایی برود و حالا این مشکل حل شده است. 

معصومه آهوان، یک زن فعال و پر انرژی میانسال، آغازگر فعالیت‌ برای به رسمیت شناساندن تاکسی سرویس‌های زنانه است که پیش از آن به شکلی اتفاقی و نیمه رسمی در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران وجود داشتند.

او می‌گوید: شش سال برای گرفتن مجوز از وزارت کشور تلاش کرده است و سرانجام در مردادماه موفق به دریافت این مجوز شده است.
او که پیش از این در شرکت پدرش کار می‌کرد انگیزه خود از این کار را افزایش امنیت زنان و آمار بالای آزار و اذیت زنان توسط برخی رانندگان مرد عنوان می‌کند و می‌گوید: همسرش نیز که سال گذشته فوت کرده است،‌ کاملاً از این اقدام او حمایت می‌کرد. 

او تلاش می‌کند که اتحادیه‌ای را برای زنان راننده تاکسی ایجاد کند و به آنها آموزش‌های خاصی مانند دفاع شخصی و تعمیرات اتومبیل ارائه کند.
بیشتر این زنان راننده متأهل هستند ولی افراد مجرد هم بین آنها وجود دارد. 

این کار بین 12 تا 19 هزار تومان در روز درآمد دارد ولی علاوه بر درآمد و استقلال مالی برای آنها موقعیت اجتماعی و اعتماد به نفس هم به ارمغان می‌آورد. 

ندا مالک‌پور، یک زن جوان راننده تاکسی می‌گوید: با این کار احساس مفید بودن می‌کنم و چون کاری که مردانه به شمار می‌رود، به فرد احساس قدرت و اعتماد به نفس می‌دهد. 

کتایون پورآریا راننده ای که خود او هم فرزند 7 ساله‌اش را با راننده زن به مدرسه می‌فرستد  می‌گوید در این صورت احساس امنیت بیشتری می‌کند. 

او می افزاید ما چون علاوه بر راننده بودن، مادر نیز هستیم، مشتریان احساس امنیت می‌کنند و از این اقدام استقبال می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین