آفتابنیوز : خاتمی در مقام دفاع از شوراهای شهر و روستا گفت:« بر این اساس اگر امروز از من سوال شود كه در عرصه اجتماعی در دوران هشت ساله ریاست جمهوریات چه دستاورد مهمی داشتی؟ میگویم یكی از این دستاوردها تشكیل شوراهای اسلامی شهر و روستاست كه بعد از 18، 17 سال معطل ماندن در دوره من انتخاباتش برگزار شد و آغاز به كار كرد.»
رییس جمهوری پیشین در ادامه از تشكیل مجلس دانشآموزی و تشكلهای دانشآموزی به عنوان دیگر دستاورد مهم دولتش در عرصه اجتماعی نام برد و گفت:« قبل از این اغلب تشكلهای دانشآموزی از بالا تشكیل شده بودند اما اینكه از دل خود دانشآموزان و آموزش و پرورش تشكلهایی نه یك بار مصرف بلكه به صورت جریانی و نهادی تشكیل شود دستاورد بزرگی است كه در معرض بادها و طوفانهای خطرناكی قرار دارد.»
خاتمی در ادامه از افتتاح و حضور در اولین جلسه مجلس دانشآموزی به عنوان «یكی از هیجانانگیزترین لحظههای دوران هشت ساله ریاست جمهوریاش» نام برد و آن را حاصل تلاش مسوولان وزارت آموزش و پرورش وقت دانست و گفت:« این مجلس سرشار از شور و اشتیاق جوانان بااحساسی است كه خواهان آن هستند كه از یك موجود منفعل در اجتماع به منشأ فعالیت و حركت در جامعه تبدیل شوند.»
وی همچنین با اشاره به جریان تشكیل نهاد «پرسش مهر» كه بر مبنای سوال وی از دانشآموزان كشور در آغاز یكی از سالهای تحصیلی بنیان گرفته بود، از آن به عنوان دیگر حادثه هیجانانگیز دوران مسوولیتش نام برد و با اظهار خرسندی از این كه رییس جمهور فعلی نیز در سال گذشته و سال جاری پرسش مهر را مطرح كرده، گفت:« تنها پرسش مطرح نیست پیگیری هم مهم است. در زمینه جمعآوری آثار و پاسخهای این پرسش توسط مسوولان وقت در دو سال اخیر تا به حال چیزی نشنیدهام، اما امیدوارم طرح این سوالها حالت تفنن نداشته باشد و به صورت جدی پیگیری شود.»
رییس موسسه بینالمللی گفتوگوی فرهنگها و تمدنها در ادامه با اشاره به ویژگیهای مجلس دانشآموزی كه درحال حاضر به صورت یك تشكل غیردولتی فعالیت میكند، از كممهری نسبت به تشكلهای غیردولتی اظهار تأسف كرد.
وی گفت:« یكی از دلایل باروری انقلاب ما تأكید آن بر روی مردمسالاری بود و امام(ره) نیز از موضع دین این خواست ملت را مطرح كرد زیرا در این مملكت نمیتوان پیشرفت و مردمسالاری مطرح شود مگر اینكه با دین نسبت داشته باشد، البته دین نیز باید طوری عرضه و قرائت شود كه بین آن و مردمسالاری سازگاری وجود داشته باشد.»
وی با تأكید بر اینكه مردمسالاری بدون نهادهای مدنی و مردمی ممكن نیست، گفت:«حكومتی كه نهادهای مردمی و مدنی را رقیب خود بداند یا به مشاركت مردم باور ندارد و یا در معرض اشتباه بزرگی قرار دارد.»
وی درادامه با طرح این سوال كه «حكومتی كه به فعالیت نهادهای مدنی و مردمی اهمیت نمیدهد، منشأ قدرتش از كجا آمده؟» تأكید كرد:«حكومت قدرت متمركزی است كه از قدرت منتشر مردم ایجاد میشود و انكار تشكلهای مردمی به معنای انكار مردمسالاری است.»
وی تأكید كرد:«در بخش تشكلهای مردمی ممكن است آشفتگی و سوءاستفادههایی وجود داشته باشد، اما با نظم و حساب و كتاب همه اینها قابل ترمیم هستند.»
وی در ادامه اظهاراتش نمایندگان مجمع ادوار دانشآموزی را نمایندگان طبیعی جامعه دانشآموزی خواند و نسبت به تداوم فعالیتهای ابتكاری این مجلس كه چهارمین دوره را در پیش رو دارد اظهار امیدواری كرد و با اشاره به غیردولتی بودن آن اظهار داشت:« غیردولتی بودن لازمه نهاد مدنی است كه دارید اما امیدوارم دولت و نظام از فعالیتشان استقبال كنند.»
وی در ادامه به برشمردن تهدیدات پیشروی این تشكل پرداخت و وجود بدبینی را به عنوان مهمترین تهدید پیشروی این تشكل دانشآموزی معرفی كرد و گفت:«بدبینی نسبت به تشكلها همواره وجود داشته و دارد باید طوری رفتار كنید كه بدبینی وجه قالب پیدا نكند و مشكلی برای این تشكل ایجاد نشود.»