آفتابنیوز : 8 مارس 2014 (17 اسفند 92) روزی بود که بوئینگ 777 هواپیمایی مالزی ناپدید شد تا یکی از اسرارآمیزترین حوادث هوایی رقم بخورد. تاکنون کارشناسان و گروههای تجسس متعددی برای یافتن اثری از این هواپیما و محل دقیق سقوط آن اقدام کرده اند. اقداماتی که تاکنون بی نتیجه بوده است.
حدود 2 ماه پیش یک شرکت تحقیقاتی آمریکایی، پروژه جدیدی را برای پیدا کردن اثری از این هواپیما در محدوده 16 هزار کیلومتر مربعی در اقیانوس هند آغاز کرد که آن عملیات نیز تاکنون ناکام بوده است.
اداره حمل و نقل هوایی مالزی عملیات جست و جو را تا ماه ژوئن (خرداد 97) تمدید کرده است.
با این حال کارشناسان حوزه هوایی معتقدند که تمدید قرارداد سه ماهه و پیدا شدن اثری از این هواپیما در این مدت، بسیار خوشبینانه تر از آن است که بتواند در عمل باعث کشف چنین معمایی شود.
دکتر «محمد هاریدون» استاد خلبانی دانشگاه کوالالامپور مالزی (UniKL) عقیده دارد اعزام شدن رسمی یک کشتی پیشرفته جست و جوگر باعث شده تا امیدها برای یافتن بقایای این هواپیما بیششتر شود.
مهم و پیچیده بودن راز گم شدن این هواپیما به گونهای است که شرکتهای مستقل دیگری نیز به صورت جداگانه به دنبال بقایای این هواپیما میگردند تا حل کننده معما لقب بگیرند.
«هاریدون» به «برناما» خبرگزاری رسمی مالزی گفته است که نکته جالب و امیدوارکننده جدید، این است که ملوانان کشتیهای در حال عبور از اقیانوس هند نیز توافق کرده اند تا اطلاعات خود را در صورت برخورد با شواهدی مربوط به هواپیمای گمشده، آن را به اطلاع مراجع برسانند.
«لیوتونگ لی» وزیر حمل و نقل مالزی 2 ماه پیش اعلام کرده بود که با شرکت آمریکایی قراردادی بسته که حداکثر تا سه ماه پس از زمان شروع عملیات جستجو، در صورت پیدا شدن نشانه ای از هواپیمایی که یافتن آن مدتهاست به معما تبدیل شده و یا جعبه سیاه آن، تا سقف 70 میلیون دلار به این شرکت پرداخت خواهد کرد.
وزیر حمل و نقل مالزی با ابراز امیدواری نسبت به پیدا شدن اثری از این هواپیما پس از چهار سال، اعلام کرده بود که توافق به این صورت است که شرکت امریکایی صرفا در صورتی که اثری را از لاشه هواپیما پیدا کند، پول دریافت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، حدود یک سال پیش استرالیا، چین و مالزی پس از اقدامات گسترده اما ناموفق و صرف حدود 116 میلیون دلار اعلام کردند که به عملیات جستجوی این هواپیما پایان دادند.