کد خبر: ۵۱۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۴
دفاع افروغ از گزارش تحقیق و تفحص از ارشاد

رهبری گفتند بروید دنبال رخنه گاه‌ها

آفتاب‌‌نیوز : افروغ اعتراض خود را با یک بیت شروع کرد و گفت: «نه در مسجد گذارندم که رندیم/ نه در میخانه که خمار خام است».
وی افزود: به واقع خیلی متاسف شدم از اینکه نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم استناد می‌کنند به مواردی که اصلا جزء تحقیق و تفحص نبوده است. کجا ما به شعر سهراب سپهری، حافظ، مولوی و نظامی گنجوی اشاره کرده‌ایم؟

وی افزود: قطع نظر از شخص ایشان احساس می‌کنم که یک پروژه‌‌ای سالها پیش سامان داده شده و کلید خورده به نام حقوق شهروندی که حقوق فرهنگی شهروندی را تضییع می‌کند. 

افروغ، جهان‌بینی ها،ارزش‌ها،گرایش‌ها، معماری، سنت و هنر را از جمله این حقوق دانست و افزود:«دیگران را متهم می‌کند که به این حقوق و تکالیف دولتی ندارند اما از امکانات و فرصت‌های دولتی برای تضییع حقوق شهروندی استفاده می‌کنند آن هم با بوق و کرنای خاص». 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: خدا می‌داند که برای من سخت است که به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری استناد کنم زیرا نمی‌خواهم در اظهاراتم این شخص بزرگوار را خرج کنم اما در اولین جلسه که روسای کمیسیون‌ها در حضور ایشان داشتند ایشان گفتند:«بروید دنبال رخنه‌گاه‌ها را بگیرید و اسم ارشاد را آوردند». 

وی گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با کراگزاران داشتند تاکید کردند جلوی مخدر فروشان و سم پراکنان فرهنگی را بگیرید.حکومت ما حکومت سکولار نیست،یک حکومت دینی است. 

افروغ خطاب به شجاع‌پوریان خاطر نشان کرد: «استصلاحه اهلها» برادر عزیز این جمله از دستورهای حضرت امیر(ع) به مالک‌اشتر است. ما وظیفه تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی داریم و نمی‌توانیم رها کنیم و بگذاریم هر متاع ناجوری در اختیار شهروندان و مسلمانان عزیز ما قرار گیرد. 

افروغ گفت: کتمان نمی‌کنم هنوز هم این مشکلات است.با چرخش دولت نمی‌گوییم مواضع و برنامه‌ها عوض شده است. اما در دولت قبل،سه جریان استحاله از درون، بی‌توجهی به حقوق فرهنگی و فقدان نظارت در امر فرهنگ آن هم با استفاده از امکانات و فرصت‌های دولتی را شاهد بودیم. 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: شما اشاره کردید که «احساس تکلیف دینی و اخلاقی می‌کنید که ما کلیت سرمایه فرهنگی و هنری را زیر سوال بردیم». در حالیکه برای اولین با در مجلس هفتم تاکنون سینماگران و فیلمسازان معروف 4 جلسه با ما داشته‌اند و با اذعان خود آنها از زمانی شکل‌گیری مجلس پس از جمهوری اسلامی این امر سابقه نداشته است. 

افروغ افزود: آنان که مدعی توجه به سینما هستند مخصوصا کمیسیون فرهنگی مجلس ششم به ما بگویند چند جلسه با این هنرمندان تشکیل داده‌اند و تا چه اندازه گام برداشتند؟

در این زمان حداد عادل خطاب به افروغ گفت: شما می‌توانید مطالب مفصل‌تری را ضمن نطق‌های قبل از دستور بیان کنید. امروز با استناد از ماده 77 فقط مطالبی را که رفع نسبت سوء را به دنبال دارد، بفرمایید. اگر مطالب مفصل‌تری است از جنابعالی خواهش می‌کنم درنطق بیان کنید. 

افروغ خطاب به حداد عادل تصریح کرد: ایشان به ما نسبت دادند که کلیت سرمایه فرهنگی و هنری را زیر سوال بردید. آیا این حق من است که از ماده 77 استفاده کنم؟

وی افزود: ایشان اشاره کردند در مستندات ما بحث شعر سهراب سپهری بود. آیا این حق ما است که بگوییم چنین نبوده است.آقایان مصاحبه هایی می‌کنند و می‌گویند کل نظام با این گزارش زیر سوال رفته و دم از جامعه مدنی هم می زنند. این یک ذهنیت کل‌گرایانه غیر قابل قبول است. 

افروغ خاطر نشان کرد: اگر ما یک بخشی از یک نظام آن هم بخشی از یک بخش را زیر سوال بردیم، به معنای کلیت آن نظام است؟نکته دیگر اینکه ایشان به فعالیت‌های قرآنی اشاره کردند. آقای حداد عزیز! مگر در محورهای تحقیق و تفحص ما فعالیت‌های قرآنی زیر سوال رفته بود؟ مگر اصلا این محور جزء محورهای تحقیق و تفحص بود؟ ما 13 محور را مطرح کردیم و در مورد همان 13 محور هم تحقیق کردیم. از شما خواهش می‌کنم حتما این گزارش را به قوه قضائیه ارسال کنید تا همه چیز معلوم شود. 

رئیس کیسیون فرهنگی از آرین‌منش رئیس تحقیق و تفحص نیز خواهش کرد مستندات خود را در قالب یک نطق 5 دقیقه ارائه دهد و بگوین نکاتی که زیر سوال رفته عطف به چه مطالبی بوده است. 

پاسخ شجاع پوریان
شجاع پوریان پس از اظهارات افروغ خواستار پاسخ براساس اصل 77 شد که رئیس مجلس با وقت‌دادن به وی خطاب به افروغ و سایرین گفت:«از آقای افروغ و هر کس دیگری که بخواهد بعدا باز در مقابل صحبت‌ ایشان صحبتی کند خواهش می‌کنم تقاضای تذکر نکنند از شما هم تقاضا می‌کنم طوری صحبت کنید که مستلزم یک استفاده مجدد از ماده 77 نباشد».

در این زمان گرامی مقدم و مصباحی مقدم نیز تقاضای تذکر داشتند که حداد عادل از آنان درخواست کرد از تذکر خود صرف نظر کنند. 

اما نماینده بهبهان خطاب به حداد عادل گفت: اول از حضرتعالی گلایه دارم. ابتدا تبیین می‌کنید که آقای افروغ نمی‌تواند صحبت کند. بعد اجازه می‌دهید مفصل صحبت کنند دلالت هم می کنید که اگر حرف‌های کمیسیون یا تحقیق و تفحص مورد نفی قرار گرفته یا خلاف محتوا است،صحبت کنند.
 
وی افزود: آقای افروغ به نطق بنده خوب توجه نکرده ‌است. من نگفتم از سهراب سپهری و دیگران در گزارش ذکر شده حزف من این است مستند گزارش به گزارش تفصیلی بررسی 659 عنوان کتاب اشاره شده است. مقطع زمانی و عنوان کتابها مواردی است که شواهدی از‌ آنها را در اینجا بیان کردم. اگر افروغ فرصت کامل روی مستندات و ضمائم گزارش نداشته، می توانند مراجعه کنند.استنادی و ادعایی که بنده کردم دقیق است. 

شجاع پوریان تصریح کرد: می‌توان گفت هیات تحقیق و تفحص یک کپی برداری کرد از گزارشی که چند سال پیش توسط عده‌ای با جهت خاصی برای زیر سؤال بردن وضعیت نشرکتاب در کشور تهیه شده و اجازه بدهید در روال قانونی اگر ایرادی به عرایض بنده بود، آقای افروغ در قالب نطق صحبت کنند. 

ولی‌الله شجاع پوریان در نطق صبح امروز خود با اعتراض به گزارش تحقیق و تفحص از وزارت ارشاد دوران سید محمد خاتمی که چندی پیش در مجلس هفتم قرائت شده بود گفت: این گزارش جفای آشکار به عرصه فرهنگی و هنری کشور وارد کرد و به تام فعالیت‌های که تاکنون صورت گرفته بود خط بطلان کشید. 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی ششم تحقیق و تفحص از وزارت ارشاد سابق را غیر منصفانه و ناعادلانه به دور از حقیقت محوری خوانده تصریح کرد: متاسفانه در این گزارش وزارت ارشاد خاتمی متهم به ترویج بی دینی، گسترش روابط جنسی و هنجارشکنی دختران جوان شده است. 

وی همچنین این گزارش را «کپی‌برداری از یک گزارش در دوران خاتمی که توسط یکسری افراد مغرض تهیه شده بود»،خواند که در آن انواع اتهامات را به وزارت ارشاد خاتمی انتساب داده بود و افزود: متاسفانه در تهیه این گزارش از نظرات افرادی غرض نظیر آیت‌الله سبحانی و معرفت خبری نبود. 

شجاع پوریان در پایان از اهالی قلم و مطبوعات که در تهیه گزارش مورد ظلم واقع شده‌اند عذرخواهی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین