آفتابنیوز : محمد شریعتی درخصوص راه اندازی سامانه نظارت مردم بر ارائه خدمات بهداشتی که از طریق شماره ۱۰۰۰۳۵ از مراجعه کنندگان خدمات بهداشت نظرسنجی می کند، گفت: طبق برنامه ریزی های قبلی، یکی از اولویت های سال 1397 حوزه معاونت بهداشت و مرکز مدیریت شبکه، ارتقای نظام پایش و ارزشیابی خدمات بهداشت است، در این راستا در آخرین روزهای سال 1396 نظام پایش ارائه خدمات با فرستادن پیامک رضایت سنجی برای ارزیابی میزان رضایتمندی همه مراجعین به شبکه مراقبت های بهداشتی با هدف ارتقای کیفیت خدمت و افزایش رضایتمندی مراجعه کنندگان آغاز به کار کرد.
وی افزود: گزارش های اولیه ارزیابی ارائه خدمات حاکی از رضایت اکثریت قریب به اتفاق مراجعه کنندگان به واحدهای ارائه خدمت است و متوسط کشوری میزان رضایت از خدمات دریافتی حدود 92 درصد است.
دکتر شریعتی با بیان اینکه میزان رضایت در دانشگاه های علوم پزشکی مختلف و حتی در شهرستان های یک استان متفاوت است، تصریح کرد: به دلایل مختلف میزان رضایت از یک فرد یا یک واحد ارائه کننده خدمات بهداشت با میزان رضایت از فرد دیگر یا واحد دیگر در همان مرکز یا شهرستان نیز تفاوت دارد، این تفاوت ها از علل گوناگونی برخوردار بوده و ارزیابی آن ها در دستور کار قرار دارد.
قائم مقام معاون بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه در خصوص جمعیت هشت درصدی که خدمات بهداشت را رضایتمند اعلام نکرده اند، گفت: هشت درصدی که از خدمات دریافت شده رضایت نداشته اند، به دو گروه تقسیم می شوند؛ گروه اول افرادی هستند که اعلام کرده اند هیچگونه خدمتی دریافت نکرده اند و گروه دوم نیز افرادی هستند که عدم رضایت خود را از خدمات دریافتی اعلام کرده اند، بنابراین برای این دو گروه شیوه های ارزیابی متفاوتی تعریف شده است.
دکتر شریعتی درخصوص ارسال پیامک برای دریافت کنندگان خدمات بهداشتی و سنجش رضایت آنها گفت: در راستای ارائه بهتر خدمات و رفع نواقص احتمالی در شبکه، اقدام به ارسال پیامک و نظرسنجی از مراجعه کنندگان کردیم، اما در برخی مواقع برای افرادی که خدمتی را دریافت نکرده اند، نیز پیامک ارسال شده است که دلیل آن ثبت نادرست شماره تلفن ها است. به این مفهوم که پیامک رضایت سنجی برای فرد دیگری به جز مراجعه کننده فرستاده شده است، مثلا خانم خانواده شماره همراه همسر خود را برای ثبت در سامانه اعلام کرده باشد، امیدواریم با برنامه پیش بینی شده این مشکل تا پایان فروردین ماه به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.
وی درخصوص مواردی که عدم رضایت خود را اعلام کرده اند توضیح داد: در آخرین گروه که حدود چهار درصد پاسخ دهندگان را تشکیل داده و عدم رضایت خود را از خدمات اعلام کرده اند، علل مختلفی می تواند وجود داشته باشد، این علل می تواند از مدیریت شبکه تا مدیریت واحد ارائه خدمت، امکانات فیزیکی، ارایه دهنده خدمت اعم از بهورز، مراقب سلامت، مراقب ماما، کارشناس سلامت روان، کارشناس تغذیه و پزشک را در بر بگیرد، برخی از این دلایل عبارتند از، انتظار طولانی، تمیز نبودن محل، برخورد نامناسب ارائه دهنده خدمت، موجود نبودن دارو و اقلام مورد نیاز، ندادن آموزش های بهداشتی لازم، سرما یا گرمای زیاد، مشخص نکردن وقت مراجعه بعدی (در صورت نیاز)، که ارزیابی های لازم برآن اساس صورت خواهد گرفت، بنابریان علت رضایت یا عدم رضایت مراجعه کنندگان فقط ارائه دهنده خدمت نیست، این سیستم تک تک موارد عدم رضایت را بررسی کرده و سعی براین است با انجام اصلاحات لازم میزان کیفیت خدمات و رضایت مراجعین ارتقا پیدا کند.
براساس گزارش وبدا، قائم مقام معاون بهداشت و رییس مرکز مدیریت شبکه هدف از راه اندازی این سامانه را نظام پایش و ارزیابی، ارتقای کیفیت مداخله ها قلمداد کرد و گفت: در خدمات بهداشتی، مراقبت های بهداشتی اصلی ترین مداخله و اقدام در سطح مردم است، نظام ارائه خدمات بهداشتی با این رفتار نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل خواهد کرد، با اصلاح مشکلات موجود و ارتقای میزان رضایتمندی به موازات گسترش نظام پایش و به روز نمودن آن براساس نیازهای گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت، دستیابی به بهبود کیفیت خدمات و در نهایت بهبود شاخص های سلامت جامعه تسریع خواهد شد.
منبع: ایسنا