کد خبر: ۵۱۶۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها مطرح كرد

اروپایی ها بین ایران و امریکا کدام یک را انتخاب خواهند کرد؟

«مارک دوبوویتز» پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی ها از جمله اصلی ترین اندیشکده های دست راستی و نومحافظه کار امریکا که اکنون مسئولیت ارائه مشاوره به رییس جمهوری آن کشور و نمایندگان کنگر را برعهده دارد در مطلبی تحت عنوان «در حال حاضر اروپایی ها تصمیم می گیرند که برجام باقی می ماند یا خیر» مدعی شده که این فرانسه، بریتانیا و آلمان هستند که می توانند شرایط ترامپ را قبول کنند و یا آن که باعث شوند برجام از بین برود. او در واقع، معتقد است که مسئولیت باقی ماندن یا پایان کار برجام برعهده اروپایی هاست و نه ترامپ.
آفتاب‌‌نیوز :
سرويس سياسي-او در این مطلب با اشاره به صداهای بلند شده به دنبال اعلام انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ در کاخ سفید می نیوسد:«با انتصاب او میراث اوباما در مورد توافق هسته ای در معرض حیات یا مرگ قرار می گیرد.

به گزارش آفتاب نيوز،  این که آیا توافق هسته ای باقی می ماند یا خیر به طور موثر به انتخاب اروپایی ها بستگی دارد. در روز ۱۲ ژانویه ترامپ سه شرط را برای اروپایی ها اعلام کرد که در صورت عمل به آن ها امریکا در برجام باقی می ماند. نخست مقرراتی که تحت آن محدودیت های اصلی بر برنامه هسته ای ایران در تاریخ ده تا ۱۵ ساله تعیین شده پایان نیابند. دوم محدود کردن برنامه موشک های دوربرد ایران و در نهایت اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی ایران که از دید امریکا ممکن است در آن فعالیت های هسته ای مخفیانه در گذشته صورت گرفته باشد و در حال حاضر نیز امکان آن وجود داشته باشد. 

اگر اروپایی ها تا ۱۲ مه این درخواست ها را قبول نکنند ترامپ تحریم های اقتصادی قوی را علیه حکومت ایران وضع خواهد کرد. امریکا، فرانسه، المان و بریتانیا امضا کنندگان توافق در سال ۲۰۱۵ میلادی بودند در کنار ایران، چین و روسیه. پکن و مسکو به احتمال زیاد موافق اصلاح مفاد برجام نیستند. اما اروپایی ها داستانی متفاوتی دارند: آنان به شدت در امریکا سرمایه گذاری کرده اند و هم چنین شرکای مهم تجاری برای ایران هستند. اروپا در معرض تحريمی های ثانویه امریکا علیه ایران قرار دارد و اهرم اقتصادی ای را برای اعمال نظر خود بر ایران دارد. اروپایی ها اغلب می ترسند که حمله نظامی اسرائیل یا امریکا علیه ایران صورت گیرد. گفت و گوهای اخیر ترنس اتلانتیک شامل چگونگی و زمان تحریم های اقتصادی دوباره وضع شده در صورت نقض خطوط قرمز کلیدی توسط ایران بوده اند. دو طرف تجارت غیر قانونی با جمهوری اسلامی ایران را مورد تعریق قرار داده اند. 

مذاکرات با تمرکز بر شرکت هايی بوده که در ارتباط با بازیگرانی هستند که اقتصاد ایران را کنترل می کنند. مذاکرات اروپایی ها و امریکایی ها هم چنین درباره تحریم علیه سپاه علیه حزب الله و علیه شبه نظامیان شیعه در سوریه نیز بوده است. گفت و گوها درباره مقابله با جنگ افزارهای سایبری ایران و موضوع کشتیرانی ایران نیز بوده است». 

او در ادامه می نویسد:«تا پیش از زمان اعلام انتصاب جان بولتون اروپایی ها در مورد جنبه های کلیدی از مذاکرات درگیر شده بودند در حالی که برخی از قدرت های اروپایی انطعاف پذیری هایی را در مورد موشک های دوربرد ایران و بازرسی از تاسیسات نظامی آن کشور از خود نشان می دادند هیچ یک از آن ها از اصلاح مفاد برجام حمایت نکردند.  آلمان به ویژه در این باره سخت گیری نشان داد هم چنین درباره فراخوان واشنگتن برای تروریست قلمداد کردن حزب الله لبنان و شاخه سیاسی و نظامی آن گروه که درخواستی دیرینه از سوی امریکا از اروپایی ها بوده است. مقاومت اروپایی ها در این باره از آن رو عجیب بود که امریکا شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد حزب الله در اروپا درگیر اقدامات تروریستی بوده است فرانسه، بریتانیا و المان هم چنین از قرار دادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی خودداری کردند و حاضر به پیوستن به امریکا نشدند. انان هم چنین از تحریم جدی آن گروه خودداری ورزیدند». 

دوبوویتز در ادامه می نویسد:«فرانسه، بریتانیا و المان اکنون مقید و محصور شده اند. آنان می پرسند که ایا امتیاز دادن های شان به واشنگتن سبب می شود تا ایران از اروپایی ها دور شود و منجر به یک بحران هسته ای تمام عیار شود. انان اکنون با چالش جدی از سوی ترامپ و بولتون مواجه هستند که خود را برای بیرون امدن از برجام بدون تلاش برای تثبیت و اصلاح ان مواجه می بینند. برای اروپایی ها کم خطر ترین گزینه اصلاح برجام است. اگر انان کاری در این باره انجام ندهند بولتون و انتصاب او اطمینان می دهد که ترامپ در ماه مه از برجام خارج خواهد شد. ایا اروپایی ها واقعا می خواهند امریکا را در مقابل ایران از دست بدهند»؟‌

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین