کد خبر: ۵۱۶۶۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
شبکه خبری «الجزیره» با انتشار گزارشی مطرح کرد

تلاش امریکا برای تغییر رژیم در ایران به شکست می انجامد

به نظر می رسد ترامپ در مورد ایران همه چیز را از دست داده است. اگر هم روزنه امیدی برای ایجاد شدن فضای تعامل امریکا و ایران وجود داشت با گزینه های تازه او برای جایگزینی که همگی تندرو هستند به نظر می رسد این شانس بسیار محدودتر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-شبکه خبری «الجزیره» با انتشار گزارشی اشاره می کند که تلاش ترامپ تغییر رژیم در ایران است اما او در این مسیر ناکام خواهد ماند. 

به گزارش آفتاب نیوز، مشروح این گزارش به شرح ذیل است:

با انتخاب «مایک پمپئو» به عنوان نامزد تصدی مقام وزارت خارجه جدید کابینه ترامپ و «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی دولت ترامپ رییس جمهوری امریکا یک تیم ضد ایرانی را انتخاب کرده که نشان می دهد قصد دارد دیپلماسی را دور بزند، توافق هسته ای را نابود کند و احتمالا به تغییر رژیم و یا اقدام نظامی علیه حکومت ایران دست بزند. 

تیم ضد ایرانی ترامپ از سوی متحدان منطقه ای امریکا مورد حمایت قرار می گیرد. در ماه مارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی  در کاخ سفید با ترامپ دیدار کردند. 

علاوه بر آن در ۲۳ مارس مشاوران امنیت ملی امریکا، عربستان سعودی و امارات در کاخ سفید درباره چگونگی مقابله با نفوذ و اقدامات ایران در منطقه با یکدیگر بحث و رایزنی داشتند و از لزوم همکاری با یکدیگر گفتند. رییس جمهوری امریکا ممکن است اعضای تیم خود را انتخاب کرده باشد اما راه برای او به منظور اقدام قاطع علیه ایران به طور کامل هموار نشده است. انتظار می رود ترامپ نخستین گام را درباره برجام در ماه مه بردارد.

 با این حال، حتی این تصمیم نیز برای او اسان نخواهد بود. او قصد دارد نخستین نشست را با رهبر کره شمالی بزودی برگزار کند در صورت خروج امریکا از برجام «کیم جونگ اون» نیز نسبت به نتیجه مذاکرات خود با ترامپ ناامید و بی اعتماد خواهد شد. ممکن است ترامپ با تمام عواقب اختمالی خروج از برجام مواجه شود و آن را بپذیرد اما با یک سوال سخت تر مواجه می شود: با ایران پس از شکست مذاکرات هسته ای چه باید کرد؟ احتمالا او گزنیه اصلی اش ایجاد نوعی هرج و مرج و بی ثباتی در ایران خواهد بود تا در آن شرایط امریکا بتواند دست بالا را پیدا کند. در نتیجه، امریکا می تواند برای ایجاد ناارامی در ایران حمایت مالی و لجستیکی از اپوزیسیون ایران به خصوص در داخل آن کشور به عمل آورد، از تظاهرات در ایران حمایت کند یا در انتخابات آن کشور مداخله کند و یا به گروه های شبه نظامی تروریستی کمک کند تا عیله حکومت ایران اقداماتی را انجام دهند. 

اگرچه در داخل ایران نارضایتی درباره وضعیت اقتصادی وجود دارد با این حال، واقعیت ان است که اپوزیسیون ایران در اندازه ای نیست که امریکا بتواند روی آن برای سرنگون کردن نظام سیاسی  ایران حساب باز کند. نیروهای امنیتی در ایران نیز قوی هستند.

علاوه بر این اکنون روحانی در قدرت است. او توانسته ائتلافی را با اصلاح طلبان تشکیل دهد. آنان به دنبال ایجاد فرصت هایی  در داخل نظام هستند تا با همان امکانات بسیار محدودی که دارند اصلاحات و بهبود وضعیت را عملی کنند. دولت روحانی توانست با غرب برای رسیدن به توافق هسته ای همکاری کند. جان بولتون در گذشته از حمله مشترک اسرائیل و امریکا به تاسیسات هسته ای ایران حمایت کرده بود و خواستار حمایت شدید امریکا از تغییر رژیم در ایران شده بود این راه حل اما بی فایده و خطرناک است. حمله به تاسیسات هسته ای ایران پاسخ شدید سپاه را به همراه خواهد داشت و کل مطنقه را در هرج و مرج و فروپاشی  فرو خواهد برد و احتمالا منجر به مقابله با اسرائیل خواهد شد.

 ایده تغییر رژیم بدون بدیل قابل قبول نیز در مورد عراق و لیبی مشکل ساز شده بود. تلاش هفت ساله امریکا برای تغییر رژیم در سوریه نیز شکست خورده است. علاوه بر آن، بولتون طرفدار یک گروه تروریستی چون سازمان مجاهدین خلق (منافقین) است که جایگزین قابل قبولی برای جمهوری اسلامی ایران نیست. گذشته آن گروه عجین با خشونت بوده است. این در حالیست که بولتون آن گروه را «میانه رو» می داند. فهرستی از نقض حقوق بشر توسط آن گروه که اسلام گرایی را با مارکسیسم در هم امیخته وجود دارد و بسیاری از کارشناسان آن گروه را یک «فرقه» می دانند. 

اگرچه از سال ۲۰۱۲ میلادی از فهرست سازمان های تروریستی امریکا خارج شد با این حال در میان مردم ایران اعتباری ندارد چرا که در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق با ارتش صدام حسین همکاری کرد. 

تحقیقات کالج بوستون نشان می دهد که تلاش امریکا برای تغییر رژیم در  کشورهای دیگر ۷۲ بار در طول جنگ سرد و ۶۶ بار با اقدامات مخفیانه صورت گرفته و بسیاری از این تلاشها ناکام بوده اند. 

علاوه بر آن در ۴۰ کشور که دولت های خارجی برای تغییر رژیم در آنجا مداخله کرده اند طی ده سال بعد از آن جنگ داخلی روی داده است. این موضوع نشان می دهد که ایده تغییر رژیم با تبعات منفی گسترده ای همراه است. 

از سوی دیگر جنگ تجاری کنونی ترامپ با چین و جنگ دیپلماتیک با روسیه همراه با تشدید موضع شدید ترامپ نسبت به ایران تنها می تواند سبب تعمیق روابط نظامی و اقتصادی ایران با دو قدرت شرق (روسیه و چین) شود که به ضرر منافع غرب است. با روسیه و ایران جدا شده از غرب آن دو کشور احتمالا فعالیت های مخفی بیش تری را برای مقابله با امریکا در افغانستان و سوریه انجام خواهند داد. ایران هم چنین منابع بیش تری را برای حمایت از حزب الله و گروه های فلسطینی، حکومت اسد و انصارالله در یمن در نظر خواهد گرفت. 

به نظر می رسد ترامپ در مورد ایران همه چیز را از دست داده است. اگر هم روزنه امیدی برای ایجاد شدن فضای تعامل امریکا و ایران وجود داشت با گزینه های تازه او برای جایگزینی که همگی تندرو هستند به نظر می رسد این شانس بسیار محدودتر شده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین