کد خبر: ۵۲۱۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

موضع دوگانه درباره یک شاعر/15روزقبل: چراشاعر انقلابی سانسور شد؟/امروز: چرا سانسور نشد این شاعر عاشق‌پیشه؟

کیهان در پاسخ به جواب وزارت آموزش و پرورش نوشت: اولا: نزار قبانی شاعری متعهد و منتسب به اردوگاه شاعران مقاومت شناخته نمی‌شود. عمده اشعار وی عاشقانه است و بجاست اگر هم می‌خواهیم مخاطب ما با نمونه شعر متعهدانه و یا اساساً طراز اول شعر جهان عرب آشنا شود به سراغ شاعرانی برویم که صفتی مغایر با فرهنگی دینی نداشته باشند!
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه کیهان در 29فروردین نوشت: در ادامه تخطئه پیدا و پنهان فرهنگ دفاع مقدس توسط برخی از نهادهای دولتی، این بار، یک شعر دفاع مقدسی در یکی از کتاب‌های درسی سانسور شده است

بخش‌هایی از شعر بلندی با عنوان «سمفوني پنجم جنوب» سروده شاعر مشهور جهان عرب، نزار قبانی در وصف امام موسی صدر در کتاب ادبیات فارسی پایه دهم، منتشر شده بود. اما این شعر، در چاپ سال 96 کتاب فارسی پایه دهم نسبت به سال‌های قبل تغییر قابل تأملی یافته است. به این ترتیب که پاره‌ای از شعر که در آن، شاعر از واژه‌های مقدس «مهدی»، «انتظار» و «شهیدان» استفاده کرده، سانسور شده است.

کیهان در شماره امروز خود پاسخ وزارت آموزش و پرورش را به شرح زیر منتشر کرده است:

«... اولین درس بخش ادبیات جهان در کتاب ادبیات فارسی پایه دهم، شعری با عنوان سپیده‌دم از نزار قبانی است.

اصل این شعر بسیار طولانی است و مولفان می‌بایستی آن را در حد گنجایش یک واحد یادگیری خلاصه می‌کردند. وی شعر را در خطاب به امام موسی صدر سروده و در جای جای شعر به موضوع شهادت امام حسین(ع)، کربلا، انتظار، مقاومت و عاشورا پرداخته است... بندی که در چاپ 96 از کتاب حذف شده است، به دلیل کاهش حجم و رفع ابهام و پیچیدگی در مفاهیمی بود که در شعر دیده می‌شود، در عین حال با توجه به اهمیت مسئله، موضوع برای بررسی مجدد به شورای برنامه‌ریزی گروه درسی زبان و ادبیات فارسی ارجاع داده شده است تا نسبت به تغییرات لازم در چاپ آتی (سال تحصیلی 97-98) اقدام و این نقیصه برطرف شود.»

کیهان در پاسخ به جواب  وزارت آموزش و پرورش نوشت: اولا: نزار قبانی شاعری متعهد و منتسب به اردوگاه شاعران مقاومت شناخته نمی‌شود. عمده اشعار وی عاشقانه است و بجاست اگر هم می‌خواهیم مخاطب ما با نمونه شعر متعهدانه و یا اساساً طراز اول شعر جهان عرب آشنا شود به سراغ شاعرانی برویم که صفتی مغایر با فرهنگی دینی نداشته باشند!


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین