کد خبر: ۵۲۲۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
به نظر می رسد پس از خروج آمریکا از برجام، بخش انرژی و نفت دچار شوک شود

ضرر میلیاردی شرکت‌های خارجی در صورت خروج آمریکا از برجام / آسوشیتدپرس: نگاه روسای شرکت‌های خارجی خواستار تجارت با ایران به تصمیم ترامپ درباره برجام است

از خطوط هواپیمایی تا میادین نفتی؛ میلیاردها دلار تجارت و معامله شرکت های بین المللی با ایران معلق مانده و منتظر تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا درباره برجام هستند؛ این که آیا امریکا از توافق هسته ای با ایران و قدرت های جهانی خارج خواهد شد یا خیر.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی درباره تبعات خروج احتمالی امریکا از برجام برای تجارت شرکت های خارجی با ایران، می نویسد: «صرفنظر از مقر اصلی شرکت‌ها، تقریبا شرکت های چند ملیتی در حال تجارت با امریکا یا مرتبط با سیستم بانکداری آن کشور هستند. این بدان معناست که هرگونه بازگشت دوباره تحریم ها علیه ایران می تواند فعالیت آن شرکت‌ها با ایران را مختل کند. این تهدید برای ترسیدن شرکت‌ها و خطوط هایی چون بوئینگ کافی است؛ شرکت هایی که خواستار همکاری با ایران پس از برجام بودند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این خبرگزاری با اشاره به این که پس از برجام، ایران به دنبال لغو تحریم ها خواستار توسعه ناوگان هوایی خود بود می نویسد: «ایران درصدد جایگزینی ناوگان هوایی غیر نظامی خود با هواپیماهای تازه برآمد. در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی «ایرباس» قراردادی را با ایران‌ایر امضا کرد تا ۱۰۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۹ میلیارد دلار را به ایران بفروشد. «بوئینگ» نیز بعدا قراردادی بر سر تحویل ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد دلار را با «ایران ایر» منعقد کرد و ابراز امیدواری کرده بود که تحویل در سال ۲۰۱۷ اغاز شده و تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد. بوئینگ به طور جداگانه قرارداد ۲ میلیارد دلاری دیگری را نیز برای تحویل ۲۰ فروند هواپیما با ایران منعقد کرد. بوئینگ به طور جداگانه قراردادی به ارزش ۳ میلیارد دلار را با شرکت هواپیمایی «آسمان» منعقد کرد تا طبق آن ۳۰ هواپیما را به آن شرکت تحویل دهد.

ضرر میلیاردی شرکت‌های خارجی در صورت خروج آمریکا از برجام / آسوشیتدپرس: نگاه روسای شرکت‌های خارجی خواستار تجارت با ایران به تصمیم ترامپ درباره برجام است

«آسوشیتدپرس» ‌در ادامه می نویسد: «با این حال، بوئینگ هواپیمایی به ایران ارائه نداده است. مقر آن شرکت در شیکاگو نگران است که معامله با ایران سبب مواجهه آن شرکت با محازات های تحریمی امریکا شود. قرارداد آن شرکت با ایران بزرگترین توافق تجاری میان یک شرکت امریکایی با ایران از زمان پیروزی انقلاب ۱۹۷۹ در ایران و قطع روابط میان تهران – واشنگتن پس از بسته شدن سفارت امریکا در ایران بوده است. مدیرعامل بوئینگ گفته است که آن شرکت کماکان از قوانین امریکا پیروی می کند و به همین خاطر تاکنون هواپیمایی را به ایران تحویل نداده است».

آن خبرگزاری در ادامه می نویسد: «ایرباس به عنوان یک کنسرسیوم هوایی اروپایی که مقر آن در تولوز فرانسه است، کماکان از تحویل هواپیماها خودداری کرده و با رویکردی محتاطانه از مجازات احتمالی از سوی دولت امریکا به دلیل همکاری با ایران نگران است. دستکم ده درصد از قطعات هواپیماهای بوئینگ امریکایی هستند؛ بدان معنا که برای تحویل آن نیاز به مجوز وزارت خزانه داری امریکا وجود دارد. ایرباس پیشتر دو فروند A330-200 و یک فروند A321 را به ایران تحویل داده بود. ایرباس از اظهارنظر درباره برنامه احتمالی آن شرکت در رابطه با تجارت با ایران اجتناب ورزیده است».

«آسوشیتدپرس» در ادامه می افزاید: «شرکت اروپایی ATR تولیدکننده هواپیما، قراردادی ۵۳۶ میلیون دلاری را با ایران ایر برای تحویل دستکم ۲۰ فروند هواپیما در سال گذشته منعقد کرده بود. در حال حاضر هشت فروند هواپیمای دو موتوره آن شرکت به تهران تحویل داده شده اند؛ آن هم پس از اخذ مجوز از وزارت خزانه داری امریکا. «دیوید وارگاس» سخنگوی ATR گفته است که تا به امروز آن شرکت در مسیر تحویل هواپیماهای باقی مانده وعده داده شده به ایران تا موعد مقر پیش از پایان سال جاری است».

«آسوشیتدپرس» ‌با اشاره به این که تجارت شرکت های هوایی غربی با ایران آغازی سریع داشت با این حال شرکت های انرژی غربی سرعت شروع همکاری کندی را با ایران نفتخیز و دارای منابع گازی داشته اند، می افزاید: «علاوه بر توتال که قراردادی ۵ میلیارد دلاری و بیست ساله را در ماه جولای با ایران امضا کرد، یک شرکت نفتی چینی نیز مسئولیت توسعه بخش عمده پروژه گازی پارس جنوبی را برعهده گرفته است. توتال در سال ۲۰۰۸ میلادی از بازار ایران پس از وضع تحریم های غرب علیه ان کشور خارج شده بود. «پاتریک پویان» مدیر عامل توتال گفته است در صورتی که چارچوب و قواعد بازی به دلیل تصمیم احتمالی ترامپ علیه ایران تغییر کند قرارداد توتال و ایران باید مورد ارزیابی دوباره قرار گیرد».

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به تمایل شرکت های خودروسازی غربی به همکاری با ایران پس از برجام اشاره می کند که شرکت خودروسازی فرانسوی «پژو سیتروئن» در سال ۲۰۱۶ میلادی با ایران بر سر تولید ۲۰۰ هزار خودرو در آن کشور به توافق رسید. با این حال، اکنون مسئولان آن شرکت درباره موضع شان در قبال تصمیم احتمالی ترامپ سکوت کرده اند.

این خبرگزاری اشاره می کند که گروه خودروسازی فرانسوی رنو نیز قراردادی ۷۷۸ میلیون دلاری را برای تولید ۱۵۰ هزار خودرو در سال با ایران امضا کرده است با این حال، آن شرکت با صدور بیانیه‎ای به «آسوشیتدپرس» گفته است که رنو دقیقا بر روند تحولات دیپلماتیک نظارت دارد و توضیح بیشتری نداده است.

این خبرگزاری در پایان می نویسد: «فولکس واگن شرکت خودروسازی آلمانی نیز در بیانیه ای اعلام کرده که آن شرکت در حال حاضر در حال ارزیابی تحولات اقتصادی و سیاسی در منطقه از نزدیک است. فولکس واگن اعلام کرد که به تمام مقررات ملی و بین المللی صادرات توجه دارد. «الی گرانمایه» از پژؤهشگران شورای روابط خارجی اروپایی می گوید دولت های اروپایی که از ترامپ خواسته اند تا در برجام باقی بماند ممکن است خواستار در نظر گرفتن معافیت تجارت با ایران از سوی او برای شرکت های اروپایی شوند. با این حال به نظر می رسد پس از تحریم ها بخش انرژی و نفت ایران دچار شوک شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین