کد خبر: ۵۲۵۴۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

پشت پرده سیاست‎های تند ترامپ

انتقال سفارت امریکا به قدس نشان دهنده پایان راه حل دو کشور در مقایسه با راه‌های دیگر بود و اینکه نشان داد ترامپ علاقه‌ای به روند مذاکرات صلح ندارد. واقعیت آن که این مسیحیان انجیلی و جوامع ارتدکس یهودی هستند که سیاست خارجی ترامپ را شکل می‌دهند. تاثیرات مسیحیان انجیلی بر تمام ابعاد تصمیمات ترامپ دیده می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- منازعه و هرج و مرج می‌تواند برآمده از ماهیت باورهای اونجلیکال یا مسیحی انجیلی ترامپ و تاثیر این موضوع بر افکار او باشند.  

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت «میدل ایست ای» با اشاره به تاثیرات مسیحیت انجیلی بر ذهن ترامپ و تاثیر آن بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی او می‌نویسد: روز دوشنبه ۱۴ مه هیئتی آمریکایی از کاخ سفید و اعضای حزب جموریخواه رسما سفارت آمریکا در قدس را افتتاح کردند؛ شهری که به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا برسمیت شناخته شده است. این یک پیروزی بزرگ برای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل بود. این مراسم با حضور «ایوانکا ترامپ» دختر رییس جمهوری آمریکا و «جارد کوشنر» همسر او برگزار شد. این تصمیم ترامپ نشانه وفاداری او به مسیحیت انجیلی، دست راستی‌های مسیحی، بنیادگرایان مسیحی و جمعیت یهودیان ارتدکس بود که مدت‌ها خواستار برسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل بودند. 

پشت پرده سیاست‎های تند ترامپ

«رابرت جفرس» کشیش اونجلیکال یا انجیلی که از مشاوران ترامپ است در مراسم افتتاح سفارت شرکت کرد که به نوعی این اقدام او خود مغایر با قانون اساسی سکولار آمریکا بود؛ چرا که با حضور او یک مراسم سکولار سیاسی به مراسمی مذهبی تبدیل شد. جفرس کشیشی غیرمعمول است. او از یهودیان، مسلمانان، هندوها، و مورمون ها به عنوان طرد شده از دین و دینداران یاد کرده بود. او گفته بود که کلیسای کاتولیک ابزار دست شیطان است. در انتخابات ریاست جمهوری امریکا او گفته بود که هواداران هیلاری کیلنتون از حزب دموکرات در انتخابات به جهنم خواهد رفت. به طور خلاصه، او یک روانپریش است. 

انتقال سفارت امریکا به قدس نشان دهنده پایان راه حل دو کشور در مقایسه با راه‌های دیگر بود و اینکه نشان داد ترامپ علاقه‌ای به روند مذاکرات صلح ندارد. واقعیت آن که این مسیحیان انجیلی و جوامع ارتدکس یهودی هستند که سیاست خارجی ترامپ را شکل می‌دهند. تاثیرات مسیحیان انجیلی بر تمام ابعاد تصمیمات ترامپ دیده می‌شود. 

«بیلی گراهام» یکی از مسیحیان انجیلی بود که در ماه فوریه گذشته فوت کرد. او با نمایندگان و سیاستمداران آمریکایی روابط نزدیکی داشت. تا پیش از آن هرگز یک رهبر مذهبی تا این اندازه به سیاستمداران نزدیک نشده بود. این موارد همگی نقض متمم اول قانون اساسی امریکا هستند که بر جدایی نهاد دولت از مذهب تاکید دارد. گراهام بک بار اظهارنظری ضدیهودی ایراد کرده بود که در دفتر کار ریچارد نیکسون ضبط شده بود و در جریان تحقیقات «واترگیت» آشکار شد. گراهام با نظر نیکسون موافق بود که مدعی شده بود یهودیان تلاش دارند تا در رسانه‎های آمریکا نفوذ کنند. او در صدایی که بر روی نوار ضبظ شده بود گفت که یهودیان اگر مهار نشوند آمریکا را غرق خواهند کرد. این‌ها تفکراتی هستند که اکنون در  کاخ سفید نمایندگان‌شان حضور دارند و مغایر با دموکراسی امریکا هستند. بنیادگرایان مذهبی و مسیحیان انجیلی معتقد به باورهای خود برای نجات و رستگاری هستند. این سایت اشاره می‌کند که تاثیر باورهای مسیحیت انجیلی بر تصمیمات ترامپ چشم‌گیر است.

پشت پرده سیاست‎های تند ترامپ

این سایت می افزاید: «آنان می‌خواهند قوانین مدنی را با قوانین کتاب مقدس جایگزین کنند و معتقدند که آنان تنها تفسیر صحیح از انجیل را دارند. به طور سنتی اعتقاد اساسی مسیحیت انجیلی به تولد دوباره اسرائیل است. برخی از انجیلی‌ها بر این باورند که بازسازی پادشاهی الهی در اورشلیم (قدس) روی می‌دهد و الهام بازگشت مسیح است که عروج از آسمان را به ارمغان خواهد آورد. از دید آنان کسانی که باورشان سنخیتی با این افراد ندارد توسط مسیح از بین می روند که اکثر آنان را یهودیان خارج شده از دین تشکیل می دهند. نتیجه، تاثیر این افکار بر ترامپ باعث ایجاد هرج و مرج بیشتر در خاورمیانه شده است».

این سایت در ادامه می نویسد: «جنبش مسیحیان انجیلی در قرن بیستم آغاز شد. در سال ۱۹۲۰ میلادی تشکیل شد که خواستار ممنوعیت فروش و ساخت مشروبات الکلی در سرتاسر امریکا بود. با فشار آن جنبش ممنوعیت مشربات الکلی تا اواسط دهه ۳۰ میلادی ادامه یافت. افزایش قاچاق سازمان یافته به دلیل این ممنوعیت آغاز شد و قاچاق مشروبات الکلی رونق گرفت. در دهه ۷۰ میلادی آن جنبش مسیحی ماموریت خود را اخلاقی و پاکسازی جامعه قرار داد و به اصطلاح «جنگ مقدسی» را به راه انداخت. «جری فالول» که اصول اخلاقی مسیحیان انجیلی را تهیه کرد مخالف حقوق زنان و سکولاریسم در مدارس امریکا بود. او معترض به تمام این موارد بود. او همچنین به شدت با اسلام مخالف بود. این جنبش از طریق ۳۷۳ ابستگاه تلویزیونی محلی و  ۱۳۰۰ ایستگاه رادیویی، برنامه‌هایش را پخش می‌کرد. 

«جری فالول» ارزش دارایی‌اش در پایان عمر در سال ۲۰۰۷ میلاید ۱۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۲ میلادی به پیامبر اسلام توهین کرده بود و مسلمانان را جنگ‌طلب و خشن خوانده بود. اظهارات او باعث عصبانیت مسلمانان شد و در نهایت عذرخواهی کرد. پسر او پس از حادثه تیراندازی در سال ۲۰۱۵ میلادی گفته بود باید مسلمانان مظنون به انجام اقدامات تروریستی را به سرعت پیش از ورود به صحنه جرم کشت». 

«فرانکلین گراهام» پسر «بیلی گراهام» نیز در پیامی به اوباما، رییس‌جمهوری سابق نوشته بود که امریکا نیازمند گشت مرزی است تا به مسلمانان اجازه ورود به امریکا را ندهد. او گفت که باید به جنگ با اسلام رادیکال رفت و آن را شکست داد. ترامپ نیز مانند آنان مخالف اقلیت‌ها و مهاجران عمدتا مکزیکی است که همگی آنان کاتولیک هستند. او همچنین مخالف مسلمانان است». نکته قابل ذکر آن است که فرانکلین گراهام مشاور معنوی جورج دابلیو بوش بود و به ذهنیت او برای جنگ مقدس در عراق علیه مسلمانان شکل بخشید. 

«مایک پمپئو» وزیر خارجه جدید امریکا نیز مسیحی انجیلی است و می‌توان اظهارات او علیه مسلمانان را مشاهده کرد. او در سال ۲۰۰۸ میلادی مدعی شد که اوباما یک مسلمان است و دولت او توسط مسلمانانی که به کاخ سفید نفوذ کرده‌اند اداره می‌شود. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ نیز نظر مشابهی دارد. اندیشکده «گیت استون» که متعلق به بولتون است در مقاله‌ای نوشته بود بریتانیا به کلونی مسلمانان تبدیل شده است و فرانسه در سیطره اسلام و مسلمانان قرار گرفته و در حال نابودی است.

پشت پرده سیاست‎های تند ترامپ
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین