کد خبر: ۵۲۶۳۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
آمریکا مسیری را برای انزوای ایران در پیش گرفته با این امید که تهران سیاست خود را با این مسئله وفق دهد

آمریکا به‌ دنبال تقابلی تمام‌ عیار با تهران است/لاوروف: نیروهای غیرسوری باید در سریع‌ترین زمان ممکن، از جنوب سوریه خارج شوند

وزیر خارجه روسیه گفت: عواملی روی سیاست خارجی واشنگتن تأثیرگذار است و همیشه نیز یک سمت و سو ندارد و اغلب بسیار متناقض است. مسکو مایل است شاهد این مسئله باشد که سیاست خارجی آمریکا قابل پیش‌بینی‌تر باشد. وزیر امور خارجه روسیه گفته است که آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ایران به دنبال تقابلی تمام عیار با تهران است.
آفتاب‌‌نیوز :
 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه تأکید کرد، واشنگتن با خارج شدن توافق هسته‌ای ایران (برجام) به دنبال «تقابلی تمام عیار» با تهران است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

وزیر خارجه روسیه در اجلاس بین‌المللی «پریماکوف ریدینگز» تأکید کرد، آمریکا روی یک تقابل تمام عیار با ایران حساب می‌کرد، زمانی که از توافق هسته‌ای خارج شد.

«پریماکوف ریدینگز» یک اجلاس بین‌المللی است که معمولا هر سال در نیمه سوم فصل بهار با هدف ترویج گفت‌وگو درباره مسائل جهانی در جریان، سیاست بین‌المللی و امنیت با حضور کارشناسان و دیپلمات‌ها و سیاستمداران رده‌بالا در روسیه برگزار می‌شود.

لاوروف در ادامه گفت: «من پیش‌بینی‌های آخرالزمانی در دهه 1980 را درباره «زمستان هسته‌ای» به خاطر دارم که خوشبختانه محقق نشد اگرچه با ظهور بهار عربی از طریق یک سری از وقایع تراژیک، مسئله تسلیحات کشتار جمعی شدت پیدا کرد».

وی افزود: «من به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) با رویکرد سازماندهی تقابلی تمام عیار با ایران و بسیاری شرایط ایجاد شده با استفاده ادعایی از تسلیحات شیمیایی با هدف نهایی تغییر رژیم در دمشق اشاره دارم».

وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد، مسکو مایل است شاهد این مسئله باشد که سیاست خارجی آمریکا قابل پیش‌بینی‌تر باشد.

لاوروف در این باره گفت: «عواملی روی سیاست خارجی واشنگتن تأثیرگذار است و همیشه نیز یک سمت و سو ندارد و اغلب بسیار متناقض است».

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «آمریکا مسیری را برای انزوای ایران در پیش گرفته با این امید که تهران سیاست خود را [با این مسئله] وفق دهد».

وی علاوه بر این از واشنگتن خواست تا گفت‌وگو با ایران را آغاز کند. لاوروف تصریح کرد: «گفت‌وگوهای مستقیم درباره کره شمالی، سوریه و اوکراین ضروری است».

تمام نیروهای غیرسوری باید از جنوب سوریه خارج شوند

وزیر خارجه روسیه در ادامه به موضوع سوریه نیز پرداخت و تأکید کرد: «تمام نیروهای غیرسوری باید از منطقه جنوبی سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن خارج شوند».

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرده بود که قرار است یک نشست سه‌جانبه میان روسیه، آمریکا و اردن درباره منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه برگزار شود.

روسیه روز دوشنبه نیز اعلام کرده بود که تنها ارتش دولت سوریه باید در مرز جنوبی این کشور و در مناطق هم مرز با اردن و اراضی اشغالی حضور داشته باشند.

این اظهارات مقامات روس زمانی مطرح شد که واشنگتن درباره «اقدامات قاطع» در ارتباط با نقض آتش‌بس در منطقه هشدار داد.

ضرورت برگزاری گفت‌وگوهای چندجانبه برای حل بحران کره

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به سراغ مسئله شبه‌جزیره کره رفت و تأکید کرد: «ما هنگام سفر به پیونگ‌یانگ به دنبال آگاهی از موضع کره شمالی درباره حل مسائل مربوط به شبه‌جزیره کره هستیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: «گفت‌وگوهای چندجانبه‌ای باید در مرحله نهایی روند حل بحران کره شمالی برگزار شود».

دیپلمات ارشد روسیه همچنین هشدار داد: «اوضاع پیرامون مسائل مربوط به کره شمالی فورا حل نمی‌شود و ما باید صبور باشیم».

هفته گذشته رسانه‌های روسی از سفر قریب‌الوقوع لاوروف به کره شمالی خبر داده بودند. روسیه با وجود حمایت از تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ یانگ، یکی از متحدان کره شمالی به حساب می‌آید.

صبح امروز چهارشنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی تایید کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به کره شمالی سفر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، خبرگزاری کِی‌.سی.ان.اِی اعلام کرد که بعد از دعوت «ری یانگ-هو» وزیر خارجه کره شمالی از همتای روسی خود، لاوروف به کره شمالی سفر خواهد کرد.

خبرگزاری تاس روسیه نیز بعدا به نقل از وزارت خارجه روسیه خبر داد، لاوروف روز ۳۱ می یعنی پنج‌شنبه به پیونگ یانگ سفر می‌کند.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
1
فقط براي كشته شدن
خروس محله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
1
این صحبتها بوی طمع روسی نمی دهد بلکه حکایت از طرحی برای درگیر کردن ایران در سوریه است. به احتمال قریب به یقین در صورت استنکاف ایران از خروج ار سوریه حملات زمینی و هوایی و دریایی به سوریه آغا می شود ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین