کد خبر: ۵۲۸۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱

از روز صنایع دستی در استان‌ها چه خبر؟

همزمان با ۲۰ خرداد ماه روز جهانی صنایع دستی، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها از برگزاری و راه‌اندازی نمایشگاه‌ها، بازارچه و موزه صنایع دستی خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
 آیین تقدیر از دریافت‌کنندگان نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی استان ظهر امروز ۲۰ خرداد ماه همزمان با روز جهانی صنایع دستی، با حضور رحیم شهرتی فر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از هنرمندان منتخب، برگزار شد.

شهرتی‌فر در این مراسم، اظهار کرد: خداوند به هنرمند نعمتی عطا کرده که فکر و هنرش را منتقل می‌کند و مفتخریم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بیش از گذشته ارزش هنرمندانش را می‌داند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آثار صنایع دستی را به عنوان اسناد تاریخی برای آیندگان دانست و گفت: آثار هنرمندان می‌تواند عواطف و سنت‌هایمان را به نسل‌های آینده نمایان سازد. باید هنر آذربایجان را به گونه‌ای پیش ببریم که آثار صنایع دستی هنرمندان این خطه جلوه گر ویژگی‌ها و باورهای دینی و فرهنگیمان باشد و نام آذربایجان را در اولین نگاه به ذهن بیاورد.

او بیان کرد: کسانی که در عرصه صنایع دستی فعال می‌کنند حتما باید زمینه برای فعالیت آنها فراهم باشد؛ زیرا زندگی هنرمند باید تامین شود تا با فراغ بال به خلق آثار ادامه دهد.

آموزش رایگان صنایع دستی

مرتضی آبدار ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ـ نیز در این آیین ضمن تقدیر از دریافت‌کنندگان نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، بر اهمیت حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: در سال جاری که حمایت از کالای ایرانی در راس امور نهادهای دولتی و غیر دولتی کشور قرار گرفته است، باید جایگاه صنایع دستی که تجلی‌گر تفکر خلاق و بی بدیل هنرمندان این خطه است را ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: در همین راستا از طریق معاونت صنایع دستی استان آموزش رایگان صنایع دستی و هنرهای سنتی در کلیه شهرستان‌های استان و ۸۶ روستای منتخب برای ۲۳۰۰ نفر انجام و همچنین در راستای دانش‌افزایی هنرمندان شاغل در حوزه صنایع دستی، برای۲۸۰ نفر جلسات آموزش تخصصی برگزار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برند و بسته‌بندی صنایع دستی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اداره کل استان در حوزه صنایع دستی، عنوان کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که برندسازی و بسته بندی منحصربفرد، بیانگر هویت آثار هنری ما خواهد بود، همانطور که در نمایشگاه صنایع دستی ایتالیا تاثیر فروش روسری محلی با بسته‌بندی و برند زیبا جلوه‌ای فاخر به این آثار بخشید قطعا در سایر رشته‌ها نیز نتیجه بخش خواهد بود.

آبدار با اشاره به تدوین اطلس صنایع دستی استان گفت: در حال حاضر یازده هزار نفر مجوز اشتغال در حوزه صنایع دستی را در استان دارند، که امیدواریم این روند در سال‌های آتی رو به رشد و ارتقاء جایگاه صنایع دستی را در پی داشته باشد.

فرشاد به آفرین معاون صنایع دستی استان آذربایجان شرقی، در آیین تقدیر از دریافت‌کنندگان نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی اظهار کرد: استان ما سابقه بسیار خوبی در کسب نشان جهانی دارد، در سال‌های زوج شمسی داوری نشان مرغوبیت و در سال‌های فرد منتخب آثار به سازمان جهانی صنایع دستی یونسکو می‌رود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی متعلق به آثاری است که در ایران انتخاب می‌شوند، تاکید کرد: هنرمندان استان در سال ۹۶ موفق به کسب ۲۶ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شده و استان از این حیث در رتبه دوم کشور قرار گرفته است.

به آفرین درباره برپایی نمایشگاه بین‌المللی نیز خاطرنشان کرد: به مناسبت رویداد تبریز ۲۰۱۸ از ۱۲ تا ۱۶تیر ماه ۹۷ نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در نمایشگاه بین المللی تبریز با حضور هنرمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد که امیدواریم مشارکت حداکثری هنرمندان استان را در این زمینه شاهد باشیم.

پیگیری برای ثبت روستای ملی حصیربافی

راه‌اندازی کارگاه تراش سنگ در حوزه سیستان بعد از ماه رمضان، افتتاح خانه صنایع دستی روستای گر منزل حوزه دشتیاری چابهار و فروشگاه صنایع دستی چابهار، دیدار با پیشکسوتان صنایع دستی این استان، ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی، ثبت روستای ملی حصیربافی و برگزاری نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در آبان ماه امسال در دستور کار این اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان قرار گرفت.    

راه‌اندازی سایت فروش سفال جهانی کلپورگان

همچنین به گفته علیرضا جلال زایی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان سایت فروش سفال جهانی کلپورگان تا پایان هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

او همچنین در مراسم روز جهانی صنایع دستی که با حضور رییس انجمن سفال و سرامیک کشور در سالن آمفی تئاتر موزه منطقه‌ای جنوب شرق برگزار شد، اظهار کرد: ۵۱ درصد جمعیت استان سیستان و بلوچستان را روستانشینان تشکیل می‌دهند و اکثر روستائیان صنعتگران هستند که زمینه ساز تولید اصل فاخر و برجسته‌ای هستند که بویژه در هفته‌های اخیر و در برنامه شب‌های فرهنگی در برج میلاد تهران بازدیدکنندگان را شگفت‌زده کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: امیدواریم با نگاهی که اداره کل میراث فرهنگی استان دارد بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا مردم سراسر کشور و حتی دنیا بتوانند از محصولات صنایع دستی این استان بهره ببرند.

او ادامه داد: سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های داعیه‌دار فرهنگ و تمدن به‌گونه‌ای عمل کرده که تولیدات صنایع دستی این استان بازدیدکنندگان و خریداران زیادی را جذب کرده است. از شمال استان با وجود قهر و خشم طبیعت در سیستان و تا ایرانشهر ولایت مدار در میانه‌های استان و سراوان فرهنگ پرور که با وجود روستای کلپورگان که مهد سفال دنیاست و به عنوان مطلع خورشید در ایران است تا سواحل زیبای چابهار، صنعتگران خوش ذوق دست در دست یکدیگر داده‌اند تا صنایع دستی استان را به بهترین نحو معرفی کنند.

جلال‌زایی بیان کرد: در راستای فروش محصولات صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف پیگیری‌های لازم برای ایجاد مکانی برای فروش این محصولات انجام شده تا با توجه به ظرفیت‌هایی که در شهرستان‌های مختلف به ویژه سراوان وجود دارد برای فروش این محصولات امکانات لازم فراهم شود.

احیای صنایع دستی سنتی فراموش شده در استان اردبیل

مسؤول آموزش‌های سه‌گانه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از برنامه ریزی جهت احیای صنایع دستی سنتی فراموش شده این استان خبر داد.

سید صادق حسینی بیان کرد: قدمت تولیدات صنایع دستی در این استان قابل توجه بوده و برخی رشته‌های تولیدی در طول سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است. با هدف تقویت تولیدات و معرفی قدمت تاریخی صنایع دستی استان و ممانعت از فراموشی برخی رشته‌های صنایع دستی، موضوع احیای تولیدات در دستور کار قرار گرفته است.

او تاکید کرد: از جمله احیای سه هنر مسگری، پالان دوزی و آلاچیق سازی در فاز نخست برنامه ریزی شده است.

مسؤول آموزش‌های سه گانه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین به تدوین برنامه جامع آموزش صنایع دستی در دو بخش عمومی و تخصصی اشاره و تصریح کرد: در بخش عمومی ۲۰ رشته و در بخش آموزش های تخصصی ۱۱ رشته پیش بینی شده است.

حسینی اضافه کرد: رویکرد اصلی دوره‌های آموزشی حوزه صنایع دستی تقویت فروش و طراحی و بسته بندی است و همچنین دوره‌های بازآموزی ویژه مربیان نیز طراحی شده است. همچنین در برگزاری برنامه های آموزشی از ظرفیت مراکز دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی نیز استفاده می‌شود.

او به استفاده از تجربه و توان علمی و هنری پیشکسوتان صنایع دستی استان اشاره و تاکید کرد: استفاده از ظرفیت هنرمندان پیشکسوت داخل و خارج استان در دوره‌های آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

اشتغال‌زایی صنایع دستی شاه بیت تحقق شعار سال است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه اشتغال‌زایی حوزه صنایع دستی شاه بیت تحقق شعار سال است، گفت: مطابق منویات رهبر معظم انقلاب حمایت از کالای ایرانی اهمیت ویژه داشته و این مهم به عنوان شعار سال ۹۷ انتخاب شده است.

نادر فلاحی بیان کرد: در بین سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیشترین میزان اشتغال زایی در حوزه صنایع دستی امکان پذیر است و این حوزه می تواند زمینه ساز تحقق شعار سال باشد.

او با اذعان به اهمیت اشتغال زایی در استان اردبیل، اضافه کرد: استاندار محترم ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی را در سال جاری هدف گذاری کرده است که بی شک بخشی از آن باید از طریق اشتغال صنایع دستی محقق شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه تولیدات صنایع دستی دراستان اردبیل از کیفیت و تنوع کم نظیری برخوردار است، اضافه کرد: اداره کل نیز حمایت از صنعتگران و رفع مشکلات و موانع فعالیت این قشر را به جد دنبال می‌کند. به ویژه در جلساتی که هر دو هفته یکبار برگزار می شود، مشکلات هنرمندان بررسی شده و مطابق با اختیارات و قوانین رفع مشکلات برنامه ریزی می شود.

فلاحی از جمله اقدامات اداره کل را توجه به بهبود آموزش و فروش صنایع دستی عنوان کرد و گفت: الزاما یک تولید کننده موفق نمی‌تواند یک بازاریاب و فروشنده موفق باشد و لازم است در امر بازاریابی، برندسازی و فروش تولیدات، هنرمندان مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته او تغییر شعار معرفی گردشگری استان از «اردبیل، سرزمین چشمه‌های بهشتی» به «اردبیل ۱۴۰۰، شهر موزه ها» نیز با هدف توجه به قابلیت‌های مختلف استان از جمله صنایع دستی انجام شده است.

او با طراحی و تولید اپلیکیشن‌های گردشگری استان اشاره و بیان کرد: در بخشی از آن صنایع دستی تولیدی نیز به صورت گسترده معرفی می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: هنرمندان صنایع دستی به جای اتحادیه نیازمند تشکل حرفه‌ای صنفی هستند تا بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند.

فلاحی همچنین به تملک ۱.۵ هکتار زمین در مقابل صدا و سیمای اردبیل جهت راه اندازی اولین نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: به منظور رونق موزه صنایع دستی نیز در نظر داریم واحد مسکونی مجاور را تملک کرده و با اتصال آن به موزه، موزه صنایع دستی به مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی الحاق شود.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی اردبیل در سایر استان‌ها

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین از برپایی نمایشگاه صنایع دستی اردبیل در سایر استان ها خبر داد و افزود:  زیرا برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در خود استان خروجی مقبول نداشته و مورد رضایت خود هنرمندان نیست.

فلاحی ادامه داد: در واقع شهروندان با فعالیت هنرمندان و محل فروش صنایع دستی آشنا هستند و لازم است تولیدات استان در سایر استان‌ها معرفی شود.

او با تاکید به اینکه برگزاری نمایشگاه  در تیر ماه امسال از سال گذشته هدف گذاری شده و اعتبار آن مشخص شده است، اضافه کرد: در نظر داریم از سال جاری نمایشگاه‌ها در استان‌های دیگر برگزار شود. در حد توان و مقدورات از حضور هنرمندان در نمایشگاه های مختلف حمایت خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تاکید به اینکه در فاز نخست استان‌های تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در عین حال از هنرمندان استان‌های دیگر نیز جهت برپایی نمایشگاه در استان اردبیل دعوت به عمل خواهد آمد.

فلاحی با تاکید به اینکه برگزاری نمایشگاه در استان‌های دیگر فرصت برندسازی، فروش و تبلیغ قابلیت‌های استان در حوزه صنایع دستی است، بیان کرد: از سویی در مسیرهای ورودی و خروجی گردشگران در شهرهای استان راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی مورد حمایت است و در صورت نیاز تسهیلات نیز پرداخت می‌شود.

او تاکید کرد: همچنین با هدف فروش و معرفی مطلوب، نمایشگاه دائمی صنایع دستی در ورودی شهر اردبیل دایر می‌شود.

به گفته فلاحی بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از گردشگران به بازارچه صنایع دستی مجاور بقعه شیخ صفی الدین مراجعه نکرده و از مسیر کمربندی خارج می‌شوند و به همین دلیل راه اندازی نمایشگاه دائمی به همراه ورک شاپ صنایع دستی در دستور کار است.


منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین