کد خبر: ۵۲۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۷
فایننشال تایمز بررسی می‌کند

عواقب اقتصادی تحریم ایران

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه فایننشیال تامیز در مقاله «شرکت‌های ایرانی باید بهای سرپیچی هسته‌ای تهران را بپردازند» می‌نویسد: جامعه اقتصادی ایران با وجود نشانه‌هایی دال بر عدم تمایل تهران به تعلیق در مورد اثرات تحریم‌های سازمان ملل شاهد نگرانی رو به افزایشی است. 

به دنبال امتناع تهران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تروئیکای اروپا با اعلام شکست مذاکراتش با تهران ادامه بررسی را در شورای امنیت و با آماده کردن پیش‌نویس تحریم‌ها دنبال کرد.
تحریم‌های پیش‌بینی شده مربوط به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران است اما آمریکا و اروپا گفته‌اند تعدیل یا تغییر این تحریم‌ها به رفتار آینده ایران بستگی دارد. 

در عین حال به این تحریم‌ها باید اقدامات آمریکا بویژه در بخش مالی را نیز باید افزود. بنا به این گزارش هنوز هم بانک‌های خصوصی برای قطع روابط مالی با تهران تحت فشار آمریکا قرار دارند. 

از سوی دیگر پیش‌بینی تحریم‌های سنگین‌تر مانعی جدی در پیشرفت‌های اقتصادی ایران محسوب می‌شود. یک روزنامه‌نگار اقتصادی در ایران معتقد است: بخش خصوصی به خاطر ترس از تحریم‌ها آمادگی سرمایه‌گذاری را ندارد.
 
البته با نزدیک شدن به زمان تصویب قطعنامه تحریم در شورای امنیت برخی شرکت‌های خارجی نیز تمایل چندانی به معامله با طرف‌های ایرانی ندارند. 

رضا بهزادیان از وارد کنندگان کالاهای اساسی و رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: امروز با شرایط پیچیده‌ای روبرو هستیم و این نه تنها به خاطر تحریم‌های احتمالی است بلکه به خاطر تحریم‌های ناگفته‌ای است که در چند ماه اخیر شرکت‌های ایرانی با آنها روبرو بوده‌اند. 

رئیس یک شرکت ایرانی نیز که تجهیزات فنی از کانادا وارد می‌کند گفته است نام شرکتش از فهرست طرف‌های تجاری شرکت کانادایی حذف شده و به این خاطر مجبور است هر روز با مشکلات مالی بی‌شماری دست و پنجه نرم کند. 

در عین حال ریچارد فاکس رئیس رده‌بندی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه در آژانس بین‌المللی رده‌بندی معتقد است اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تاثیری در رده‌بندی کلی ایران در اقتصاد جهانی ندارد. 

کاهش میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از نظر نویسنده فایننشیال تایمز از دیگر نتایج تلاش غرب برای اعمال تحریم علیه تهران است. 

دلیل این مساله هم عقب‌نشینی شرکت اینپکس
(ژاپنی) از سرمایه‌گذاری وسیع در میدان نفتی آزادگان است. 

رئیس کمیسون تجاری و صنعتی ایران و آلمان نیز می‌گوید صادرات آلمان (به ایران) که از شرکاء مهم تجاری تهران محسوب می‌شود در شش ماهه اول سال 2006 به 12 درصد کاهش یافته است. این مساله پس از آن اتفاق افتاد که چهار بانک مهم آلمانی تحت فشار آمریکا روابط خود با ایران را کاهش دادند.
در پایان نویسنده درآمدهای نفتی ایران را ابزاری دردست تهران برای مقابله با عواقب تحریم‌های احتمالی توصیف می‌کند. در عین حال در صورت سقوط قیمت نفت و ادامه پروسه تحریم، ایران باید منتظر مشکلات بیشتر در زمینه اقتصادی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین