آفتابنیوز : علی رغم شعارها و نظراتی که از سوی مسئولان مدیریت شهری در گذشته و امروز مطرح شده است، معضل سد معبر، همچنان گریبان شیراز را میفشارد و سهم بسیار زیادی در افزایش حجم ترافیک، نازیبایی شهر و از بین بردن ایمنی پیاده راهها داشته و دارد.
سد معبر تنها مختص به دست فروشانی نیست که به واسطه نبود فضای مناسب اشتغال برای امرار معاش به دست فروشی روی آوردهاند و تنها مسیر کسب درآمد برایشان، عرضه کالا یا خدمتی در حاشیه خیابان است یا حتی بارفروشانی که گاه و بیگاه در نقاطی مشخص وانتهایشان را متوقف کرده و میوه و تره بار میفروشند؛ سد معبر به کسبه و صاحبان اصنافی هم که مسیرها و معابر سواره و پیاده را به اشکال مختلف مسدود و محدود میکنند هم اطلاق میشود.
شهروندان و مسافرانی که خودروهایشان را به هر شکل و شیوه در معابر پیاده و نقاط ممنوعه معابر سواره متوقف کرده و بیاعتنا به پیامدهای این اقدامشان، تنها به کار خود میاندیشند هم در سد معبر سهیم هستند.
اگرچه در این سالها بخش مهمی از نگاه مدیریت شهری به سد معبر، معطوف دستفروشان و برخوردهای عمدتا قهری با آنان بوده است. ماموران سوار بر خودروهای سیاهرنگ شهرداری همواره به دنبال شکار دستفروشانی هستند که کل داراییشان، درون چند کیسه جا میشود و به راحتی از کنار رستوران داران، سوپرمارکتها، میوه فروشیها، نمایشگاههای خودرو و ... که بساط کاسبی شان همواره سهم مردم را از پیاده رو و خیابان اشغال میکند، عبور میکنند و....
به گزارش ایسنا و براساس نص صریح قانون، سد معبر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدانها و پارکها و باغهای عمومی برای کسب و سکنی ممنوع و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری کرده و در رفع موانع و آزاد کردن معابر رأسا اقدام کند.
اگرچه علاوه بر شهرداری، دادستانی هم در مقام مدعی العموم به عنوان حافظ حقوق عامه و مردم این فضا و امکان را دارد که به رفع انسداد معابر توسط افراد حقیقی و حقوقی از طرق قانونی ورود کند.
معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در گفت و گو با ایسنا ضمن تایید دیدگاه فوق، از جمع آوری و ساماندهی سدکنندگان معابر شهر تا یکماه آینده خبر داد و در این باره عنوان کرد: برخورد قاطع و جدی با کسانی که سد معبر ایجاد کرده و علاوه بر مزاحمت برای شهروندان موجب ترافیک هم شدهاند، در دستور کار اداره تخلفات ما قرار دارد.
محمدرضا حسن پور اضافه کرد: در راستای جلوگیری از گسترش سدمعابر در سطح شهر، برخوردهایی تاکنون انجام شده اما پراکنده بوده و منتج به نتیجه مطلوبی نشده است، لذا تلاش ما این است که تا یکماه آینده با برنامهای مدون برای ساماندهی سد معبران پیش رویم.
وی یادآور شد: موضوع برخورد با سدکنندگان معابر علاوه بر بارفروشان، وانت فروشان و دستفروشان، شامل کسبه و اصناف و مشاغلی و کسانی که حریم جلو مغازه خود را اشغال کردهاند هم میشود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ابعاد مختلفی که در این موضوع گنجانده شده است، خاطرنشان کرد: بعد نخست فرهنگسازی است، اگر هر مغازه و یا واحد صنفی و تجاری با این بینش نگاه کند که چهره شهر زمانی زیباست که حریمها رعایت و حفظ شوند، قطعا با سد معبر درسطح شهر رو به رو نخواهیم شد.
علی ناصری ادامه داد: اما از بعد قانون نیز ذیل بند 2 ماده 55 اداره رفع تخلفات شهری در این زمینه به دلیل در اختیار داشتن نیرو و وسیله، مسئول رسیدگی به این مهم است. این مجموعه بازدیدهای مستمری انجام میدهند و در صورت مشاهده و اثبات عینی عدم رعایت حریم شهری نسبت به تذکر، جریمه و پلمب واحد اقدام خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه به تذکر، جریمه سنگینی متوجه فروشندگانی که سد معبر ایجاد کردهاند، خواهد شد و نهایتا رای به پلمب واحد خواهند داد.
عضو شورای شهر شیراز نیز در گفت و گو با ایسنا و ضمن یادآوری اینکه با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی مردم و افزایش جمعیت مهاجر و حاشیه نشین در شیراز، بعضی مشکلات گریبان شهرها را میگیرد، گفت: جمعآوری سدکنندگان معابر معضلی برای شهرداری است که محدودیتهایی به لحاظ اسلامی و عرفی ایجاد کرده است.
وی که اعتقاد دارد کسانی که سد معبر ایجاد میکند از این راه امرار معاش میکنند و در واقع این کار نان و شام شبشان را تامین میکنند، گفت: از طرفی دیگر برخورد شهرداری با آنها به معجونی بدل شده است.
این عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز یادآور شد: هرچند امروز شهرداری به جایی رسیده که باید آنها را ساماندهی کند، اما ساماندهی امری سخت است و به راحتی نمیتوان روی کاغذ برنامه نوشت، چرا که نیاز به زمان و ترمیم بدنه اقتصادی مملکت دارد.
به گزارش ایسنا، باید تا یک ماه دیگر نیز به انتظار نشست و ضمن رصد اقدامات شورای شهر و شهرداری شیراز در زمینه ساماندهی وضعیت سد معبر در شیراز، تاثیرات برنامه مد نظر معاون خدمات شهری را دید.
اگرچه توجه بیشتر مسئولان و مدیران را باید به این نکته معطوف داشت که منظور از سد معبر، صرفا دستفروشانی نیست که تنها راه امرار معاششان، دستفروشی است، باید در اجرای برنامههای خود، سایر گروهها و صنوفی اعم از میوه فروش، نمایشگاههای خودرو، رستورانها و کافی شاپها و حتی بانکها و ... را هم لحاظ کرد.
شاید در این گستره، برخی از فعالان حوزه ی ساخت و ساز هم که با دپوی مصالح ساختمانی نسبت به مسدودسازی بخش یا کل مسیری از یک معبر عمومی اهتمام میکنند!!! بتواند مورد توجه ماموران سد معبر شهرداری و برنامه ریزان این سیستم قرار گیرد.
ایسنا