کد خبر: ۵۳۰۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
دو خودروساز بزرگ میزان سود پرداختی به مشتریان را همپای بانک‌ها کرده‌اند

بازی خودروسازان با نرخ سود علیه مردم/ چرا کاهش سه درصدی نرخ‌های سود مشتریان؟

کمتر از یکسال پس از توافق بانک مرکزی و خودروسازان برای رعایت نرخ سود متناسب با نظام بانکی در پیش فروش خودروها، اکنون دو خودروساز بزرگ میزان سود پرداختی به مشتریان را همپای بانک ها کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
تیرماه سال گذشته بود که مدیران ارشد بانک مرکزی از اینکه خودروسازان به دلیل پرداخت سودهای بالاتر از نظام بانکی، به مانعی در مسیر رعایت نرخ سود 15 درصدی در بانک‌ها تبدیل شده اند، گلایه کرد؛ اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی همان زمان از توافق با خودروسازان در رعایت نرخ های سود خبر داد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ بر اساس این توافق، درصورتی خودروسازان از محدودیت‌های مربوط به دریافت تسهیلات کلان بانکی مستثنی می شدند که نرخ سود پرداختی آنها برای پیش فروش محصولات بیشتر از سه درصد نرخ سود سپره های یکساله بانک ها نباشد.

بازی خودروسازان با نرخ سود علیه مردم/ چرا کاهش سه درصدی نرخ‌های سود مشتریان؟

هرچند این نرخ ها در تابستان سال گذشته رعایت نشد و در طرح های پیش فروش، مشتریان با نرخ سود 24 درصدی با خودروسازان مشارکت کردند اما در زمستان پارسال این نرخ ها تعدیل شد و بسته به مدل خودرو و زمان تحویل، نرخ سود مشارکت بین 16 تا 18 درصد نوسان داشت.

با این حال در طرح جدید پیش فروش خودرو که 2 خودروساز بزرگ کشور به مناسبت عید سعید فطر کلید زده‌اند، نرخ سود مشتریان به 15 درصد کاهش یافته، یعنی اینکه نرخ سود خرید محصولات خودرویی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار برابر شده است.

در شرایطی که بازارهای موازی برای جذب بیشتر نقدینگی رقابت دارند و سعی می کنند با تفاوت های ناچیز، سرمایه های سرگردان را به سمت خود جلب کنند، کاهش سه درصدی نرخ های سود جای تامل دارد.

محمدرضا جمشیدی سخنگوی کانون بانک های خصوصی و موسسه های اعتباری درباره این کاهش نرخ سود به خبرنگار ایرنا می گوید: با توجه به خروج آمریکا از برجام، خودروسازان هنوز چشم انداز روشنی از آینده همکاری خود با شرکای خارجی خود ندارند.

وی افزود: نگرانی خودروسازان از این است که شاید در تامین قطعات خودرو با مشکل رو به رو شوند و بنابراین اگر نتوانند به موقع محصول را به مشتری تحویل دهند، کمتر زیان ببینند.

جمشیدی در عین حال تاکید کرد، اغلب خودروهایی که در طرح پیش فروش خودرو قرار دارند، آنهایی هستند که یا قطعات آن به طور کامل در ایران تولید می شود و یا در همکاری با خودروسازان تامین می شود و از این رو مشکلی در تامین قطعه بوجود نمی آید.

نگاهی به محصولات عرضه شده از سوی ایران خودرو در طرح فروش اعتباری این شرکت نشان می دهد که خانواده تندر 90 (رنو) در این طرح گنجانده نشده اند و پارس خودرو که زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود، خانواده رنو و بویژه ساندرو را از این پیش فروش ها کنار گذاشته است؛ آن هم در حالی که این خودروساز فرانسوی اعلام کرده با وجود خروج آمریکا از برجام قصد خروج از بازار ایران را ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین