کد خبر: ۵۳۱۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴

تولید نفت لیبی 350 هزار بشکه در روز کاهش یافت

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد با توجه به جلوگیری از ورود نفت کش ها به برخی بنادر لیبی برای بارگیری نفت خام، پیش بینی می شود تولید نفت این کشور روزانه 350 هزار بشکه کاهش یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
شرکت ملی نفت لیبی افزود، با توجه به اینکه نیروهای ارتش تحت فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» اجازه ورود نفتکش ها را به دو بندر «الزویتینة» و«الحریقة» نمی دهند، پیش بینی می شود صادرات نفت از این محل متوقف یا با کاهش چشمگیری مواجه شود و این کشور روزانه متحمل 60 میلیون دلار زیان شود.
شرکت ملی نفت لیبی (وابسته به دولت وفاق ملی) همچنین پیش بینی کرد فعالیت پالایشگاه «السریر» نیز متوقف شود که در این حالت، سوخت رسانی به داخل این کشور نیز با مشکل مواجه می شود.
توقف صادرات نفت از برخی بنادر لیبی و در نتیجه کاهش عرضه، ممکن است در قیمت جهانی نفت تاثیر بگذارد.
«الصدیق الکبیر» رئیس بانک مرکزی لیبی حدود یک ماه پیش گفت: بسته شدن بندرها و همچنین توقف تولید و صادرات نفت، 160 میلیارد دلار به اقتصاد لیبی زیان رسانده است.
طی هفته های گذشته درگیری هایی میان گروه های مسلح و نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر در منطقه هلال نفتی که 80 درصد نفت لیبی در آن قرار دارد، روی داد و برخی مخازن نفت نیز به آتش کشیده شد. پس از آن نیروهای ژنرال حفتر کنترل این منطقه را به دست گرفتند اما اعلام کردند کنترل تاسیسات نفتی را به شرکت ملی نفت لیبی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی واگذار نمی کنند، بلکه دولت طبرق مستقر در شرق لیبی کنترل این تاسیسات را در دست خواهد داشت.
شرکت ملی نفت لیبی می گوید قراردادها برای صادرات نفت به خارج به صورت قانونی امضا شده است.
لیبی روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت تولید می کند و بر اساس آمارهای منتشر شده در لیبی 95 تا 98 درصد صادرات این کشور را نفت و گاز تشکیل می دهد و به همین میزان بودجه این کشور نیز از این راه تامین می شود.
اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد: دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت «طبرق» در شرق لیبی(دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی». ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش این کشور نیز مورد تایید پارلمان لیبی و دولت طبرق است. هر یک از این گروه ها، خود را مورد حمایت مردم می دانند و ادعا می کنند، بهتر می توانند کشور را اداره کنند و طبیعتا رقابت شدیدی برای تسلط بر منابع نفتی دارند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین