کد خبر: ۵۴۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۵
تقی رحمانی و هدی صابر بیان کردند:

انتقاد ملی-مذهبی‌ها از جنبش دانشجویی

آفتاب‌‌نیوز : «تقی رحمانی» از نویسندگان و پژوهشگران جریان نواندیشی دینی در این همایش گفت: هویتی مطلوب است كه آگاهانه باشد و انجمن‌های اسلامی باید برای رسیدن به هویت اسلامی خود بكوشند. در حالی‌که در چند سال اخیر جریان شبه سكولاریسم، باعث ایجاد تزلزل در هویت انجمنهای اسلامی دانشجویان كشور شد. 

وی همچنین از دور شدن دانشجویان از فعالیت‌های سیاسی و فکری انتقاد کرد و گفت: در چند سال اخیر برخی از دانشجویان محاسبه‌گر شده‌اند و به دنبال مدرك گرایی می‌روند. 

«هدی صابر» دیگر فعال ملی-مذهبی و از اعضای تحریریه نشریه «ایران فردا» نیز با انتقاد از وضعیت فعالی انجمن‌های اسلامی دانشجویان، در عینَ‌حال گفت: هویت برباد رفته انجمنهای اسلامی دانشجویان در چند سال اخیر، قابل بازگشت است. 

وی افزود: در زمان حاضر انجمنهای اسلامی قشر بی‌تاثیر در دانشگاه‌ها شده‌اند و پسوند اسلامی در آنها بسیار كمرنگ شده است. دانشجویان عضو انجمنهای اسلامی در دوران اصلاحات به سمت از دست‌دادن ایدئولوژی خود پیش رفتند و تبدیل به‌شبه حزب و یك جریان عملگرا (پراتیك) شدند. 

این فعال سیاسی گفت:آموزه‌های روشنفكری جای شعائر دینی را گرفت و میل به ژورنالیست شدن و مبارزه مطبوعاتی در انجمنهای اسلامی آفت بزرگ آنها شد. همچنین، انجمنهای اسلامی با تغییر ایدئولوژی خود در دوران اصلاحات و پس ازدوم خرداد ‪ ۷۶‬به طرف «زیست بین‌المللی» رفتند و هویت اسلامی خود را از دست دادند. 

صابر اظهار داشت: در اواخر دوران اصلاحات ، دفتر انجمنهای اسلامی در دانشگاهها هویت «ضدیت با همه چیز» پیدا كردند و فروپاشی شیرازه انجمنهای اسلامی از این دوران آغاز شد و اعضای این انجمنها با تفكر وداع كردند. در نتیجه، سرگشتی و حیرانی جنبش دانشجویی انجمنهای اسلامی و دفتر تحكیم وحدت آغاز شد و در این همین دوران انجمنهای اسلامی دانشجویان، نیروهای اثباتی خود را از دست دادند. 

به گفته وی، انجمنهای اسلامی هم‌اكنون با بحران هویت در سطح دانشگاهها مواجه شده‌اند و فاقد دیدگاه عقیدتی، منزلگاه اجتماعی و منظرگاه روشن می‌باشند. 

این فعال ملی-مذهبی، تنها راه برون رفت انجمنهای اسلامی دانشجویان از بحران هویت را «بازگشت به‌اصل اسلامیت انجمنها و اعتقادات مذهبی» دانست و گفت: این انجمنها باید راه خود را از جریان‌های لائیك و سكولار جدا كنند و از تبدیل شدن به «لمپن‌های مدرن» در دانشگاهها خودداری كنند. 

همچنین،«حنیف یزدانی» عضو شورای دفتر تحكیم وحدت انجمن‌های اسلامی دانشجویان كشور گفت: در زمان حاضر انجمنهای اسلامی مرامنامه مشخصی ندارند و همگام با نوع شعار خود حركت نمی‌كنند. انجمنهای اسلامی برای یافتن و طراحی یك مرامنامه مشخص نیازمند واكاوی هویت خویش هستند. 

وی برگزار نکردن برخی از آیین‌های مذهبی از سوی انجمنهای‌اسلامی دانشجویان در گذشته را یكی از نقاط ضعف این تشكلهای دانشجویی دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین