کد خبر: ۵۴۴۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

بزرگترین ترس اوپک به واقعیت می‌پیوندد؟

تشدید تنش تجاری میان چین و آمریکا، تولیدکنندگان نفت خاورمیانه را که انتظار دارند این اختلاف به واردات نفت چین لطمه بزند و ارزش دلار را بالا ببرد نگران کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
با این حال اختلاف تجاری تنها علت نگرانی تولیدکنندگان نفت خاورمیانه درباره تقاضای نفت چین نیست.

شیخ محمد بن خلیفه آل خلیفه، وزیر نفت بحرین، هفته جاری در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی گفت: روشن است که مسئله تجارت اگر به همین روند ادامه پیدا کند، تاثیر منفی بر تقاضا برای نفت خواهد داشت.

محمد بن حمد الرومهی، وزیر نفت عمان نیز اظهار کرد این خطر وجود دارد که تقاضا آسیب ببیند. مردم اغلب به بخش عرضه توجه دارند و می‌گویند اگر عرضه ایران متوقف شود چه اتفاقی روی خواهد داد اما اگر چین مصرفش را کاهش دهد، چه اتفاقی روی می‌دهد؟

آنچه که تولیدکنندگان خاورمیانه ممکن است دوست نداشته باشند به آن اذعان کنند ممکن است اتفاق افتاده باشد. پکن اوایل امسال سیستم اظهارنامه مالیاتی جدیدی را برای پالایشگاه‌های مستقل معرفی کرد تا جمع‌آوری مالیات و نظارت بر مبادلات را بهبود دهد. این مسئله بر حاشیه سود پالایشگاه‌های مستقل تاثیر گذاشت و نرخ واردات آنها را تحت فشار قرار داد.

پالایشگاه‌های مستقل طی سه سال گذشته در رشد تقاضای نفت چین نقش کلیدی داشتند و حدود یک پنجم از کل واردات نفت را به خود اختصاص دادند. با این حال اوضاع به دلیل اصلاح سیستم مالیاتی تغییر کرده است. پیش از این پالایشگاه‌های مستقل از تخفیف‌های مالیاتی دولت‌های محلی برخوردار بودند که هدف آنها تشویق اشتغالزایی در منطقه بود اما اکنون همه پول‌ها به صندوق دولت مرکزی می‌رود و هیچ تخفیف مالیاتی بیشتری وجود ندارد.

به گفته تحلیلگر شرکت "وود مک‌کنزی"، رشد تقاضای چین برای نفت به دلیل رشد بکارگیری انرژیهای جایگزین و بهبود بهره‌وری سیستم حمل آهسته خواهد شد. سوشانت گوپتا، مدیر تحقیقات "وود مک‌کنزی" ماه گذشته به شبکه "سی ان بی سی"‌ گفت: برق و گاز طبیعی، نفت را به عنوان منابع سوخت کنار خواهند زد و از سوی دیگر، رشد بهره‌وری در سیستم حمل و نقل بار چین، تقاضا برای دیزل را کاهش خواهد داد.

علاوه بر این روندهای بلندمدت، تقاضای کوتاه مدت نیز احتمالا از تحریم‌های ایران که انتظار می‌رود قیمت‌ها را بالاتر ببرد، متاثر خواهد شد. این در حالی است که چین قصد ندارد تسلیم خواست آمریکا شده و خرید نفت ایران را متوقف کند.

اگرچه تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای نگران هستند که جنگ تجاری پکن و واشنگتن به رشد اقتصادی و تقاضای چین برای نفت لطمه بزند اما از سوی دیگر اگر پکن تصمیم بگیرد روی واردات نفت خام آمریکا تعرفه وضع کند، ممکن است به واردات بالاتر از خاورمیانه منجر شود.

به گزارش ایسنا، در بلندمدت تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای ترجیح می‌دهند به هند روی بیاورند که جای چین را به عنوان دومین واردکننده بزرگ نفت جهان می‌گیرد. طبقه متوسط هند رو به رشد است و بنابراین فروش خودرو در این کشور نیز افزایش پیدا می‌کند. وود مک کنزی انتظار دارد تقاضای هند برای نفت در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۳۳ یک سوم از افزایش تقاضای جهانی برای نفت در مدت مذکور را تشکیل دهد.   بنابراین حتی با وجود کندی رشد تقاضای چین، جایی برای نفت خاورمیانه وجود خواهد داشت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین