کد خبر: ۵۴۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۲
مشترک مورد نظر فقط وعده می‌دهد!

تلفن‌ همراه؛ هر روز بدتر از دیروز

آفتاب‌‌نیوز : وزیر ارتباطات و فن‌آوری اخیرا در یک نشست خبری با خبرنگاران به نیاز کشور به 40 میلیون خط تلفن همراه در کشور اشاره کرده و می‌گوید: کیفیت نامناسب و قطعی‌های مکرر تلفن همراه با توجه به حجم بالای توسعه در شبکه و واگذاری‌ها طبیعی است اما به زودی این مشکل را رفع می‌کنیم. 

این وعده تکراری وزیر از بدو تأسیس سیستم تلفن همراه در کشور تا کنون مکررا از سوی مسئولان تکرار شده است اما تأثیر مهمی در تغییر و اصلاح شرایط مکالمات مردم با تلفن همراه نداشته است. 

یک عضو کمیته مخابرات مجلس هفتم می‌گوید: دولت نهم تنها به شعار دادن پرداخته است و درباره اختلالات و مشکلات تلفن همراه پاسخگو نیست و در هر جایی که با مشکل مواجه می‌شود به مردم ضرر می‌زند در صورتی که اگر تصدی‌گری این بخش به شرکت‌های خصوصی و تعاونی سپرده می‌شد پاسخگویی از جانب این شرکت‌ها، پیگیری و به راحتی صورت می‌گرفت. 

پورفاطمی درباره نظارت مجلس بر وضعیت تلفن همراه با صراحت می‌گوید: متأسفانه به نظر می‌رسد مجلس هفتم سخنگوی دولت شده است و کارهای پارلمانی دولت نهم را انجام می‌دهد. 

رمضانعلی صادق‌زاده، رئیس کمیته مخابرات مجلس هفتم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب می‌گوید: وزیر ارتباطات و فناوری برای اصلاح مشکلات باید تلاش بیشتری کند چرا که وضعیت مکالمات با تلفن همراه در کشور و به ویژه در بزرگراه‌ها و تهران بسیار تأسف‌بار است. 

این نماینده مجلس می‌گوید: ‌تا کنون چندین بار درباره این مشکل از وزیر توضیح خواستیم و سوال کردیم و او هم البته با انکار وجود مشکلات در اتوبان‌ها قول‌هایی مبنی بر بررسی و رفع مشکلات به ما داده بود اما امروز این معضلات افزایش یافته است. او تأکید می‌کند:‌ «تا زمانی که ظرفیت در شبکه ایجاد نکنیم مشکلات حل نخواهد شد در حالی که وزیر ارتباطات علت کیفیت نامطلوب را در حال توسعه بودن شبکه و واگذاری‌های خطوط می‌داند». 

در حالی مسئولان مخابرات بر افزایش و واگذاری‌های خطوط تلفن همراه تأکید می‌کنند که هیچ گاه بر ارتقاء سطح کیفیت آن همراه با واگذاری‌های بی‌رویه اشاره‌ای نداشته‌اند. رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران می‌گوید: در اوایل سال گذشته گفته می‌شد که برای بهبود کیفیت شبکه تلفن همراه در تهران باید توزیع سیم کارت متوقف شود تا با تمرکز بر روی کیفیت مشکلات موجود را از بین ببریم اما ما معتقدم تا زمانی که مشکلات شناخته نشوند در کیفیت شبکه بهبودی حاصل نمی‌شود بنابراین توقف توزیع سیم‌کارت نتیجه‌ای نخواهد داشت. 

احمد معتمدی،‌ وزیر پیشین فناوری و ارتباطات اما اظهارات این مسئول را رد می‌کند. او معتقد است: جلو انداختن ثبت‌نام‌ها که طبق برنامه قرار بود بهمن 85 صورت گیرد بهبود کیفیت شبکه در تهران را به تأخیر انداخت و مي‌توان گفت اشتباه بود. در برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود تا بهبود کامل شبکه، فروش فیش نداشته باشیم، البته همیشه همه تصمیم‌گیری‌ها با وزارت ارتباطات نیست.
 
رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران می‌گوید: در شبکه تلفن همراه، حفظ و ارتقای کیفیت مستلزم رسیدگی مستمر است چرا که رسیدن به استاندارد یک مسأله است و حفظ آن مسأله دیگری است. همچنین مشکلات شبکه در ساعات و ایام خاص اجتناب‌ناپذیر است،‌ بنابراین در مناسبت‌های خاص چاره‌ اساسی برای رفع مشکل وجود ندارد. 

او به مشکلات طراحی از جمله تداخل فراکانسی، پارامترهای جابجایی در شبکه و یکپارچگی طراحی اشاره می‌کند و می‌گوید: مطابقت نداشتن طرح با اجرا و مشکلات طراحی از مهمترین مسائلی هستند که باید به آنها توجه کرد. 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یک کارشناس مخابرات مشکلات شبکه تلفن همراه را ناشی از سوء مدیریت دانسته و می‌گوید:‌ شبکه کنونی تلفن همراه در تهران به دلیل آرایش نامرتب “bt” ها با بهینه شدن هم قادر به رقابت با شبکه‌های استاندارد نیست. علی ملک می‌افزاید: اشکالات مهندسی بر شبکه موجود وارد نبوده و اعم مشکلات سوءمدیریتی است چرا که ماهیت نقاط مناسب برای نصب BTS ها در لایه‌های بالایی تصمیم‌گیری دیده نشده است. 

او به ترافیک، دیگر مشکلات شبکه تلفن همراه اشاره می‌کند و می‌گوید: ترافیک به موارد مختلفی چون نبود خطوط کافی یا ظرفیت کم شبکه و سیگنالینگ و عملکرد آن بخش بستگی دارد. وی تأکید می‌کند:‌ با بهینه کردن شبکه یا تنظیم جهت آنتن‌ها، استفاده از آنتن‌های مناسب با تغییر ارتفاع و توان ارسالی می‌توان تا حدودی جبران ضعف شبکه را پوشش داد اما قطعا شبکه موجود کارآمدی شبکه‌ای با آرایش مرتب BTS را ندارد و معضلات تلفن همراه همچنان پابرجا خواهد ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین