کد خبر: ۵۴۹۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰

اشتغالزایی در مناطق محروم با صدها میلیارد تومان هزینه

اشتغالزایی به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که سال های سال رنج محرومیت و عقب ماندگی آسیب های فراوانی را متوجه آنها کرده است، اکنون در حالی یکی از محوری ترین رسالت های دولت عنوان می شود، که برخی نهادهای فرادولتی نیز در این زمینه به یاری دولت آمده اند؛ نهادهایی چون بنیاد علوی که گفته بر اساس آمار موجود در سال 97 بالغ بر 1100 هزارمیلیارد تومان در بخش اشتغالزایی هزینه کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
اشتغالزایی به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که سال های سال رنج محرومیت و عقب ماندگی آسیب های فراوانی را متوجه آنها کرده است، اکنون در حالی یکی از محوری ترین رسالت های دولت عنوان می شود، که برخی نهادهای فرادولتی نیز در این زمینه به یاری دولت آمده اند؛ نهادهایی چون بنیاد علوی که گفته بر اساس آمار موجود در سال 97 بالغ بر 1100 هزارمیلیارد تومان در بخش اشتغالزایی هزینه کرده است.

ورود به موضوع اشتغال زایی و کارآفرینی در مناطق محروم و روستاهای دور افتاده کشور سال هاست که با پرداخت وام های اشتغالزایی در دستور کار دولت های مختلف قرار دارد، اما از آنجا که بر این پرداخت ها نظارت کافی وجود ندارد، چندان به اشتغال پایدار ختم نمی شود؛ روندی غیر قابل انکار که البته اکنون و در پی برخی اصلاحات نشانه های مثبت خود را آشکار کرده است.

اشتغالزایی در مناطق محروم با صدها میلیارد تومان هزینه

جدا از تلاش هایی که دولت مستقر برای اشتغالزایی و رفع محرومیت در نقاط مختلف کشور انجام می دهد و خروجی های آن را می توان در اقتصاد کشور به خوبی مشاهده کرد، برخی نهادهای فرا دولتی مثل «بنیاد علوی» نیز چند سالی است که به این موضوع ورود کرده اند و با ساختار و مکانیزم هایی هوشمند، در پی حل مشکل اشتغال جامعه هستند.

رخدادی امید آفرین که با مروری بر آمارهای موجود در این حوزه می توان به آن دست یافت و آثار مثبت آن را در آینده اقتصاد کشور به ویژه مناطق محروم پیش بینی کرد.

از آن جهت مثبت و امید آفرین که می دانیم حمایت های بنیاد علوی از طرح های اشتغال زایی بر خلاف دیگر طرح ها روند ساده و دم دستی ندارد و افراد متقاضی برای بهره مندی از تسهیلات علاوه بر گذراندن دوره های آموزشی و کسب مهارت های ویژه، همچنین الزام هایی نظیر استمرار فعالیت اقتصادی و صرف کردن تسهیلات در حوزه تصویب شده را باید رعایت کنند.

بنیاد علوی تنها در سال 1397 و برای تحقق رسالت خطیر اشتغالزایی در مناطق محروم کشور چیزی حدود 1100 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان کار در حوزه های مختلف مثل کشاورزی، صنعت و خدمات قرار داده است که این حمایت قابل توجه مالی در مجموع برای بیش از 15 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کرده است.

عمده تسهیلاتی که از آن سخن به میان است در بخش صنعت هزینه شده و بر همین اساس 62 درصد اعتبارات به این بخش اختصاص یافته است. همچنین 17 درصد اعتبارات در بخش کشاورزی و 21 درصد نیز در بخش صنعت هزینه شده است.

اتفاقی که در مجموع برای 3539 نفر در بخش کشاورزی، 4436 نفر در بخش خدمات و 13054 نفر در بخش صنعت اشتغالزایی کرده است.

اطلاعات بیشتر نشان می دهد که در بخش کشاورزی حوزه هایی چون دام و طیور با 50 درصد، تولیدات گلخانه با 17 درصد، تولید قارچ با 2 درصد، زنبورداری با 20 درصد، شیلات با 17 درصد و زراعت و باغبانی با 12 درصد پراکندگی سرمایه گذاری در این بخش را شامل می شوند.

همچنین در بخش کشاورزی و به تفکیک حوزه ها در سال 1397،  1597 نفر در بخش دام و طیور، 485 نفر در بخش تولیدات گلخانه ای، 119 نفر در بخش تولید قارچ، 114 نفر در بخش زنبورداری، 441 نفر در بخش شیلات و 772 نفر در بخش زراعت و باغبانی مشغول به فعالیت شدند.

جدا از بخش کشاورزی، در بخش صنعت نیز حوزه معدن، ساختمان و تولید ماشین آلات با 38 درصد، صنایع غذایی و کشتارگاهی با 21 درصد، تولید نهاده های کشاورزی با 12 درصد، حوزه انرژی با 4 درصد، نساجی با 10 درصد و سایر با 15 درصد پراکندگی توزیع اعتبارات این بخش را شامل می شود.

بر اساس آمار نفری نیز در حوزه صنعت، بنیاد علوی موفق شد در سال 1397 برای 3858 نفر در بخش معدن و ساختمان، 2541 نفر در بخش صنایع غذایی، 1276 نفر در بخش تولید نهاده های زراعی، 192 نفر در بخش انرژی و 3562 نفر در بخش نساجی و پوشاک اشتغال آفرینی کند.

این البته همه آمار مربوط به اشتغال آفرینی بنیاد علوی در مناطق محروم کشور نیست و در بخش خدمات نیز این روند تکرار شد. به طور مشخص اینکه در حوزه ساخت مجتمع خدماتی بین راهی 27 درصد، گردشگری، فروشگاه و رستوران 40 درصد، نگهداری سیلو و سردخانه 22 درصد و ایجاد مراکز خدمات پزشکی، ورزشی و تفریحی نیز 6 درصد پراکندگی توزیع تسهیلات اشتغال زایی دیده می شود.

نکته مهمی که برای 1229 نفر در بخش خدمات رفاهی و بین راهی، برای 2074 در زمینه گردشگری و فروشگاه ها، برای 631 نفر در بخش نگهداری سردخانه و سیلو و برای 279 نفر در بخش های پزشکی، ورزشی و تفریحی اشتغال زایی کرده است.

همه مواردی که به آن اشاره شد، تنها در نیمه سال 1397 رخداده است و انتظار می رود در سایه همکاری های سازنده دستگاه های اجرایی در کنار هم در ادامه سال نیز زمینه اشتغال مستقیم افراد بیشتری را فراهم کند و در کنار ایجاد اشتغال پایدار برای جمع قابل توجهی نیز به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کند و تا آنجا که می شود گرد هم محرومیت را از روستاهای دورافتاده کشور پاک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین