کد خبر: ۵۵۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۷
پیشنهاد فایننشال تایمز به آمریکا

تحریم نفتی جایگزین قطعنامه فعلی شود

آفتاب‌‌نیوز : آنچه که در قطعنامه 1737 مطرح شده از قدرت کافی برای متقاعد کردن ایران برخوردار نیست. از نظر وی تنها تحریم در زمینه نفت می‌تواند ایران را وادار به پذیرش درخواست‌های جامعه جهانی کند. 

بلوکه کردن نفت امکان‌پذیر است چون میزان زیادی از نفت بوسیله کشتی‌ها و خطوط‌‌لوله منتقل می‌شود که به آسانی می‌توان مانع از انتقال آن شد. بعلاوه میزان صادرات ایران 7/2 میلیون بشکه در روز است که می‌تواند از طریق نفت کشورهای عرب سنی به رهبری عربستان سعودی جایگزین شود. 

بنابه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سایر اعضا سازمان کشورهای صادر کننده نفت نیز می‌توانند در جبران نفت ایران کمک کنند. 

میزان آسیب‌پذیری ایران در مقابل تحریم‌های نفتی با توجه به سهم درآمدهای نفتی در کل اقتصاد این کشور مشخص می‌شود. نفت 90 درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد. این کشور همچنین یک سوم بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند. موارد یاد شده کافی است تا در مقابل تحریم‌های نفتی مجبور به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کند. 

نویسنده تحلیل که در مواردی بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های جامعه جهانی به اظهار نظر در مورد مساله هسته‌ای ایران پرداخته معتقد است هرگونه اقدام در سطح وسیع‌تر باید از حمایت چین و روسیه برخوردار باشد. در غیر این‌صورت آمریکا و متحدان اروپایی‌اش چاره‌ای جز شاهد پیشروی هسته‌ای ایران بودن ندارند. 

در تکمیل تحلیل فایننشیال تایمز باید گفت تحریم نفت ایران گزینه‌ای است که غرب به آسانی حاضر به پذیرش آن نخواهد بود. چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت و دارنده حق وتو که به شدت نیازمند نفت خاورمیانه و ایران است تصویب قطعنامه‌ای در مورد تحریم ایران را وتو خواهد کرد. 

بعلاوه تحریم نفتی ایران یعنی بحران شدید در بازارهای جهانی نفت که قطعا غرب نیز خواهان آن نیست. افزایش قیمت نفت پس از تصویب قطعنامه 1737 نشان داد که تحریم‌های وسیع‌تر علیه ایران با پیامدهای جدی در حوزه اقتصاد جهانی همراه خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین