کد خبر: ۵۵۶۳۳۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷

انتقاد تند مخالفان دولت از ظریف بخاطر اظهاراتش درباره پولشویی

اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره پولشویی در کشور، انتقاد شدید مخالفان دولت را برانگیخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیرمسئول کیهان در یادداشتی به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره پولشویی در کشور واکنش نشان داد و نوشت: اظهارات اخیر ظریف در دفاع از پیوستن ایران به گروه اقدام مالی FATF بلافاصله با عنوان «در ایران پولشویی گسترده انجام می‌شود»! به تیتر اول خبرگزاری‌های آمریکایی و اروپایی و سایت‌های خبری ضدانقلاب تبدیل شد که ‌اشاره به چند نکته و مطالبه پاسخ ایشان ضروریست.

به گزارش آفتاب‎نیوز، حسین شریعتمداری، مدیر مسؤول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان « آقای ظریف متوجه هستید که... ؟!» به مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با یکی از پایگاههای خبری در دفاع از پیوستن ایران به گروه اقدام مالی FATF  اشاره کرد و در انتقاد از اظهارات محمد جواد ظریف در این مصاحبه نوشت:  آقای ظریف در مصاحبه اخیر با یک سایت خبری و در دفاع از پیوستن ایران به گروه اقدام مالی FATF گفت: پولشویی در کشور ما یک واقعیت است و کسانی که هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌کنند به راحتی ده‌ها میلیارد هم برای مخالفت با پولشویی هزینه می‌کنند! ایشان در بخش دیگری از مصاحبه خود بدون آنکه از هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی نام ببرد ادعا کرد که آنها فقط در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پولشویی کرده‌اند! اظهارات آقای ظریف بلافاصله با عنوان «در ایران پولشویی گسترده انجام می‌شود»! به تیتر اول خبرگزاری‌های آمریکایی و اروپایی و سایت‌های خبری ضدانقلاب تبدیل شد.

درباره اظهارات آقای ظریف ‌در این مصاحبه اشاره به چند نکته و مطالبه پاسخ ایشان ضروری است؛
۱- جناب ظریف! چرا دقیقا هنگامی که آمریکا و اروپا برای تصویب لوایح چهارگانه FATF در کشورمان یقه چاک می‌دهند و فشار می‌آورند، جنابعالی ایران اسلامی را به پولشویی گسترده متهم می‌کنید؟! جنابعالی در حالی که آمریکا اصرار داشت با ترساندن ملت از سایه جنگ اهداف خود را به ایران تحمیل کند، فرموده بودید آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام تاسیسات نظامی ما را نابود کند! و با این اظهار‌نظر خود، آن‌هم از جایگاه وزیر امور خارجه به کمک آمریکا در تهدید نظامی علیه مردم وطنتان رفته بودید و نمونه‌های دیگری از این دست که تاکنون از جانب شما بی‌پاسخ مانده است!

۲- فرموده‌اید در ایران هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌شود و کسانی یا کسی در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است! خب! چرا این پولشویان - به قول خودتان- صدها هزار میلیاردی را به مردم و مخصوصا به مراجع قضایی معرفی نمی‌کنید؟! اگر ادعایتان واقعیت دارد، خود‌داری شما از معرفی آنان خیانت به ملت و نظام و همدستی با پولشویان است! نیست؟! 

۳- ممکن است بفرمایید که خودداری شما از معرفی کلان‌پولشویان به علت ترس از آنهاست! در این صورت وقتی جنابعالی از پولشویان در داخل کشور می‌ترسید چه تضمینی هست که در انجام ماموریت خود در وزارت خارجه از کمترین تهدید دشمنان وحشت نکنید و منافع ملت و کشورتان را در پی این وحشت و ترس، بر باد ندهید؟!

۴- این چه دولتی است که در سیستم بانکی آن هزاران میلیارد پولشویی صورت می‌پذیرد و این سیستم بانکی توان کشف آن را ندارد و برای مقابله با آن باید به بیگانگان متوسل شود (پذیرش FATF)! آیا این اظهار‌نظر جنابعالی تخریب دولت و اعتراف به ناکارآمدی آن نیست؟! دولتی که خود یکی از اعضای اصلی آن هستید؟! 

۵- آقای رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده است که همه توان دولت را برای مقابله با مفسدان اقتصادی که پولشویی یکی از مصادیق آن است به کار می‌گیرد. آیا به رئیس‌جمهور اعتماد ندارید که عوامل هزاران میلیارد پولشویی را به ایشان معرفی نمی‌کنید؟! اگر به رئیس‌جمهور اعتماد ندارید در کابینه ایشان چه می‌کنید و اگر اعتماد دارید چرا پولشویان را معرفی نمی‌کنید؟!

۶- از چهار لایحه FATF، لایحه موسوم به مقابله با تامین مالی تروریسم CFT که اصلی‌ترین آنهاست از سوی شورای نگهبان رد شده است. همان لایحه‌ای که جنابعالی اصرار فراوانی بر تصویب آن داشتید. اکنون جای این سؤال است که آیا اظهارات نسنجیده جنابعالی متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به پولشویی برای تامین مالی تروریست‌ها نیست؟! یعنی دقیقا همان که آمریکا و اسرائیل و اروپا همه‌روزه ایران اسلامی را به آن متهم می‌کنند! بیهوده نیست که اظهارات جنابعالی بلافاصله به تیتر اول رسانه‌های دشمن تبدیل شده و برایتان کف و سوت می‌زنند؟!

همچنین خبرگزاری‎ فارس در سلسله مطالبی علیه ظریف، به انعکاس اظهارات نمایندگان مخالف دولت در این‎باره پرداخته و سعی کرده است تا با جریان‎سازی رسانه‎ای، فضای منفی‎ای علیه وزیر امور خارجه کشورمان ایجاد کند.

امیرآبادی: ادعای ظریف درباره پولشویی گسترده تهمتی بزرگ به نظام است

عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد این اظهارات، کاملا به معنای بازی در زمین دشمن است.

احمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات محمّدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران، گفت: مطالبی که در سایت خبرآنلاین به وزیر امور خارجه منتسب شده و بسیاری از شبکه‌های معاند نظام هم در سطح گسترده پوشش داده‌اند، اگر صحت داشته باشد باید برای وزیر خارجه کشور متأسف باشیم.

وی با بیان اینکه آقای ظریف، عضو هیأت وزیران جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ایشان بگوید اگر پولشویی انجام می‌شود، کجا انجام می‌شود؟ مگر پولشویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود؟! ایشان در هیأت وزیرانی حضور دارد که رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور دارند؛ طبق قانون اساسی اعضای هیأت وزیران مسئولیت مشترک دارند و باید پاسخگو باشند. آقای ظریف اگر چنین اطّلاعی داشته، آیا نباید به رئیس‌جمهور یا قوه قضائیه یا مجلس و دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کرد؟!

وی با اشاره به وجود قوانین مرتبط با پولشویی در کشور و وجود مرکزی برای مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد، گفت: آقای ظریف بگوید پس این مراکز و قوانین چکار می‌کنند؟

عضو هیأت‌رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه وزیر امور خارجه حتماً باید نسبت به اظهارات خود پاسخگو باشد، اضافه کرد: ما بنا را بر این می‌گذاریم که این خبر دروغ است. وقتی خبر اظهارات ظریف را دیدم واقعاً متأسف و متعجب شدم از اینکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید در کشور ما پولشویی گسترده وجود دارد؛ ما منتظر هستیم این خبر تکذیب شود.

نماینده قم با بیان اینکه آقای ظریف باید در مجلس نسبت به این اظهارات پاسخگو باشد، به سابقه حضور مکرر وزیر خارجه در مجلس اشاره کرد و گفت: چرا وی تا کنون و در هیچ‌کدام از جلسات علنی و غیرعلنی که به مجلس آمده است این موضوع را مطرح نکرده است؟ بیشترین سؤال نمایندگان مجلس در دوره دهم، در ارتباط با آقای ظریف بوده است؛ به طوری که وی برای پاسخ به ۷۳ سؤال نمایندگان، ۱۵ بار به صحن علنی مجلس آمده و به سؤالات نمایندگان در موضوعات مختلف پاسخ داده است؛ وی که ارتباط زیادی با مجلس دارد چرا این مسائل را مطرح نکرده است و حال در یک مصاحبه، بر زبان می‌آورد؟

امیرآبادی، اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: این اظهارات، کاملاً به معنای بازی در زمین دشمن است. وی قبلاً در دانشگاه گفته بود که آمریکا با یک بمب می‌تواند کل سیستم دفاعی ما را نابود کند!

عضو هیأت‌رئیسه مجلس افزود: هم ما نمایندگان که به وزیر خارجه اعتماد کرده ایم باید در مقابل خدا و شهدا پاسخگو باشیم، هم خود ایشان باید در مقابل ملّت و خانواده شهدا پاسخگو باشد؛ چرا که به راحتی، نظامی که با سختی‌ها و مشکلات به دست آمده و مردم این همه سختی می‌کشند و از آن حمایت می‌کنند را متهم می‌کند. امیدوارم آقای ظریف سخنان منتسب به خود را تکذیب کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: ظریف عملکرد دولت را در مبارزه با پولشویی زیر سوال می‌برد

سیدناصر موسوی لارگانی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگو با یک رسانه داخلی عنوان کرده «میزان بالای پولشویی در ایران یک واقعیت است و از این وضعیت خیلی‌ها نفع می‌برند» اظهار داشت: بسیاری از کشورها در رابطه با بحث پولشویی مشکلات عدیده‌ای دارند و این موضوع را کتمان کرده و از آن فرار می‌کنند اما در کشور ما قانون وجود دارد و با پول‌های کثیف و پول‌هایی که از طریق مواد مخدر تحصیل می‌شود مبارزه صورت می‌گیرد و هیچ کشوری مانند ما در سطح وسیع با این موضوع مبارزه نمی‌کند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد دلایل اظهارات وزیر خارجه پیوستن به FATF و مشکلات به وجود آمده، تصریح کرد: برای اینکه نظر خودمان را در رابطه با الحاق به FATF به کرسی بنشانیم عنوان شده پولشویی زیادی در کشور وجود دارد اما این حرف منطقی نیست.   کارشناسان مالی، پولی و اقتصاددان‌هایی که در این رابطه مسئولیت دارند باید بدون نگاه سیاسی و کاملا فنی اظهارنظر کنند. 

موسوی لارگانی در مورد نقش دستگاه‌های نظارتی در رابطه با پولشویی گسترده عنوان کرد: برخی می‌خواهند مشکلات بوجود آمده ناشی از عدم توانایی خود را به دوش دیگران بیندازند، اینکه گفته شده پولشویی گسترده داریم از نظر فنی درست نیست و به نوعی عملکرد سازمان‌های نظارتی مانند مرکز مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد را نادیده گرفته‌ایم.  اگر حرف ظریف صحت داشته باشد وزارت اقتصاد زیر سوال می‌رود و باید در این رابطه پاسخ بدهد. همچنین بانک مرکزی که نظارت بر نظام پولی و مالی را برعهده دارد چرا نظارت نکرده و دست روی دست گذاشته‌ است. 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نباید با چنین حرف‌هایی خودمان را زیر سوال ببریم و آتو دست دشمنان بدهیم گفت: پولشویی گسترده در کشور ادعای دشمنان، آمریکا و دیگر کشورهای همسو با آنها است چه معنا دارد که در داخل نیز ما همسو با آنها چنین حرفی را بزنیم. 

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، شورای نگهبان 20 ایراد به مصوبه CFT مجلس گرفته و در حال حاضر می‌خواهند به نوعی مجلس را با این اظهارات به منظور رفع ایرادات CFT تحت فشار قرار دهند. در زمان رسیدگی به FATF  و لایحه مبارزه با پولشویی ظریف در مجلس صراحتا اعلام کرده بود با تصویب آن هیچ تضمینی نمی‌دهیم که مشکلات تحریمی و بانکی برطرف شود در حالی که قبلا گفته بود اگر ارتباط با بانک‌های خارجی را می‌خواهیم باید عضو این کنوانسیون شویم. 

کریمی: اظهارات ظریف مغرضانه و ضدمنافع ملی است/ از او در مجلس سوال می‌‌کنیم

علی‌اکبر کریمی نماینده اراک و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: قانون مبارزه با پول‌شویی در کشور ما سال‌ها است که تصویب شده است و قانون کامل و جامعی است. وظیفه دولت به عنوان مجری قانون این بوده که مصادیق پولشویی را شناسایی کرده و آنها را به دست مراجع قضایی برای مجازات بسپارد و اگر بنابر گفته آقای ظریف هنوز حجم گسترده‌ای از پولشویی به زغم او در کشور وجود دارد این نشان‌دهنده کوتاهی دولت در اجرای قانونی است که برای این منظور تصویب شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ضمن اینکه سال‌های سال است در اجرای این قانون و حتی قبل از تصویب مبارزه با پولشویی بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌هایی که ما درباره فعالیت شرکت‌ها و مقررات سختگیرانه‌ای که برای بحث پولشویی داشتیم این مقررات در کشور جاری و ساری است و اگر مصداقی برای این موضوع آقای ظریف سراغ دارد وظیفه او بوده که به مراجع مربوطه اطلاع‌رسانی کرده و البته وظیفه کلی دولت هم این است که با موضوع پولشویی مبارزه کند؛ اگر خلاء و  خللی هم در این خصوص وجود دارد این کوتاهی دولت در اجرای قانون و مقررات است.عزم نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با فساد و مبارزه با پولشویی به عنوان یکی از مظاهر و مصادیق فساد جدی است و این را در طی سال‌های گذشته با قانون و اجرای دستورالعمل‌ها نشان داده و تأکیدات رهبری و مقامات کشور بیان‌کننده این است. تلاش برای عدم تصویب کنوانسیون CFT و ربط دادن این موضوع به کسانی که به دنبال پولشویی هستند به نظر می‌رسد که یک قضاوت غیرمنصفانه و غیرکارشناسی و البته اتهام واهی است که به مخالفین داده می‌شود و از آقای ظریف انتظار چنین اظهارنظر و موضعی نیست که بخواهد به طور تلویحی کسانی که با CFT مخالف بودند را به نوعی حامی پولشویی در کشور متهم کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: حداقل نمایندگانی که مخالف CFT  با توجه به اینکه غالبا از مدافعین بحث شفافیت در مجلس و کشور هستند همواره نشان دادند به شدت دنبال این قضیه هستند اما متأسفانه بکارگیری کلید واژه‌های اینگونه و یا واژه‌هایی همچون کاسبان تحریم که حامیان دولت در این افراد به مخالفین بحث الحاق ایران به کنوانسیون و FATF می‌دهند به نظر من یک موضع‌گیری مغرضانه است چرا که این‌ها نمی‌توانند در مقابل استدلال‌های منطقی و روشن و شفاف برای عدم پذیرش این کنوانسیون و  عدم الحاق به آن دلیلی داشته باشند به اینگونه موارد روی می‌آورند. به نظر من باید روی این موضوع دقت شود و ما قطعاً در مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و از آقای ظریف هم سوال خواهیم کرد که این موضوع را شفاف کند و بگوید که مصادیق پولشویی چه بوده و توضیح دهد که ما هم با این موضوع آشنا شویم.

نوباوه: اظهارات ظریف خصمانه و علیه منافع ملی است

بیژن نوباوه، نماینده مجلس نهم هم گفت: طرفداران FATF همان طرفداران برجام هستند؛ برجامی که امروز بر همه دنیا معلوم شده است که قراردادی یکطرفه، بدون تأمل، تعمق و تأنی کافی و بایسته بود که از سوی دیپلمات‌های ما امضا شد و حتی از داخل همان تیم مذاکره‌کننده جاسوس پیدا شد.

وی با تأکید بر اینکه FATF به معنای واقعی کلمه مبارزه با پولشویی نبوده و این عنوان صرفاً صورت ظاهر آن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر FATF، کنوانسیون‌های مربوط به آن مانند CFT و پالرمو هم در ظاهر با عنوان مبارزه با پولشویی، خود را مطرح کردند، البته مبارزه با پولشویی از منویات نظام ما و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و باید پیگیری شود، اما این کنوانسیون‌های بین‌المللی به این بهانه می‌خواهند فرصتی برای خود فراهم کنند تا همه تراکنش‌های مالی داخل کشور ما را رهگیری کنند. آنها که امروز ادعا می‌کنند FATF و کنوانسیون‌های مرتبط با آن با هدف مبارزه با پولشویی امضا می‌شود، فردا و پس از اجرای مفاد این کنوانسیون‌ها خواهند فهمید که حتی اضافه و کسر حقوق ماهانه خودشان هم برای آمریکایی‌ها مشخص خواهد شد.

* دهه‌های آینده، دهه محاکمه عاملان امضای FATF و برجام است!

وی در ادامه تصریح کرد: این‌گونه اظهارنظرها که مخالفان پیوستن به FATF پولشویی‌های ۱۰۰۰ میلیاردی دارند، یک خیانت آشکار و بر ضد منافع ملی است؛ الحمدالله چهره کسانی که این اتهامات را به مخالفان FATF در کشور می‌زنند، در برجام آن‌چنان برای مردم روشن شده است که دهه‌های آینده را باید دوران محاکمه این افراد دانست و دست‌کم می‌توان گفت که تاریخ آنها را محاکمه خواهد کرد و مردم خواهند فهمید که چه کسانی پشت این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها بودند و چه جریانی در دستگاه دیپلماسی کشور این‌گونه اقدامات را هدایت می‌کرد.

نماینده مجلس نهم با تأکید بر اینکه برخی‌ حامیان داخلی FATF به جز اتهام‌زنی به مخالفان آن کار دیگری بلد نیستند، گفت: وقتی آقای طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد بدون اینکه قراردادی را به تصویب مجلس برسد با طرف خارجی امضا می‌کند، آن طرف می‌فهمد که با چه افراد بی‌اطلاعی مواجه است، از این رو دوباره قرارداد را برای آنها می‌فرستد و آنها هم دوباره امضا می‌کنند. طرف خارجی کاملا آگاه است که دستگاه دیپلماسی ما از حقیقت این کنوانسیون‌ها بی‌اطلاع است؛ به‌علاوه بسیاری از آقایانی که در مجلس جزو حامیان FATF بودند و ادعا می‌کردند کاملا از مفاد آن باخبر هستند، حتی اصول اولیه آن را هم نمی‌دانستند، همان‌طور که دستگاه دیپلماسی ما هم نسبت به اصول اولیه برجام ناآگاه بود به طوری که آقای ظریف خود اعتراف کرد که درباره قید «ضرورت بازگشت دلار» پس از اجرای برجام، آقای کری وزیر خارجه سابق آمریکا به او گفته است که قید آن در متن برجام کاری بچگانه است، اما همگان دیدند که اولین کاری که آمریکایی‌ها کردند همین جلوگیری از بازگشت دلار به ایران بود.  این قرائن در بهترین حالت نشانه خوش‌باوری اما به نظر من در حقیقت یک خیانت آشکار به کشور است. در ضمن وقتی که مغایرت یک مصوبه با قانون اساسی از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود، اظهارنظر مبنی بر منتفع بودن مخالفان این مصوبه از پولشویی یک سخن کاملاً خصمانه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم گفت: آن کسانی که با این‌گونه اظهارنظرها نهادهای رسمی کشور را زیر سؤال می‌برند، خودشان زیر سؤال هستند؛ چراکه وقتی یک نهاد معتبر درباره یک کنوانسیون تشخیصی را می‌دهد، این‌گونه اظهارنظر غیر قابل پذیرش است.

سلیمی: برای برجام مدعی خزانه خالی بودند حالا برای CFT از پولشویی گسترده سخن می گویند

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران گفت: از این اظهارنظر تعجب کردم و برای او متأسفم. به نظر می‌رسد وزیرخارجه کشورمان باید وزین، دقیق‌ و مستدل‌ موضع‌گیری کند تا موجب سوءاستفاده دشمنان و کشورهای متخاصم نشود. 

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اظهارات عجیب و غریب ظریف بارها تکرار شده است، چرا که هنگام حضور او در دانشگاه تهران، وی به قدرت نظامی آمریکا اشاره کرده بود و بمب‌های این کشور را موجب تخریب زیاد در کشورمان دانسته بود و این کارش هنگام بررسی برجام در راستای اقدامات سیاسی دولت تلقی شده و به نظر می‌رسد که او در راستای منافع سیاسی دولت اظهارنظر می‌کند، اما بهتر است وقتی خسته است چیزی نگوید. 

وی از وزیرخارجه کشورمان خواست به جای اظهارنظر غیرمستدل، به شبهات منتقدین در خصوص FATF پاسخ دهد، در حالی که او در خانه ملت به صراحت به نمایندگان گفت که با تصویب FATF در کشورمان هم ضمانتی برای خروج ایران از لیست سیاه وجود ندارد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه اظهارات ظریف و برخی دولتمردان فقط به دنبال ایجاد ترس در فضای عمومی و بین مردم هنگام بررسی برخی پروژه‌هاست، گفت:‌ این عملیات روانی متأسفانه در دستورکار برخی مسئولین قرار گرفته است، چرا که در آستانه تعیین تکلیف CFT و FATF هستیم.

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وابسته کردن آب خوردن مردم در آستانه تصویب برجام از سوی دولتمردان، آن را بار روانی ایجاد شده برای ترساندن آنها به منظور تصویب برجام در مجلس دانست و افزود: تمامی این کارها فقط به منظور منحرف کردن مردم از موضوعات اصلی کشور است تا برجام و مسائل مرتبط با آن (FAFT و CFT) را به مردم بقبولانند.هنگام بررسی برجام، برخی مسئولین عنوان می‌کردند که خزانه خالی است و حالا هم هنگام بررسی CFT عنوان می‌کنند پولشویی در ایران گسترده است.  اگر ظریف در خصوص پولشویی اطلاعاتی دارد،‌ چرا تاکنون آن را به قوه قضائیه ارائه نکرده است؟ و اگر این کار را انجام نداده و در خصوص وظایفش کوتاهی کرده است،‌ نشان‌دهنده آن است که امانتداری لازم را در مسئولیتش انجام نداده است. 

وی با بیان اینکه همه اعضای دولت در خصوص مسائل کشور مسئولیت مشترک دارند و این  کار طبق قانون اساسی برعهده همه دولتمردان است، از کل دولت خواست در خصوص ادعای ظریف باید پاسخگو باشند و اگر هم ادعای او واقعیت دارد، باید به دلیل مسئولیت مشترک همه دولتمردان این امر به نهادهای ذیربط گزارش داده شده تا در این خصوص تحقیقات لازم صورت گیرد.  وزیر خارجه قول داده بود که با تصویب برجام، ایران گل و بلبل می‌شود، اما چون این اقدام صورت نگرفته است، او به دنبال ایجاد انحراف در افکارعمومی است. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: متأسفانه ظریف و وزارت‌خارجه و دولت هیچ تضمینی را در موضوع برجام از طرف خارجی نگرفته‌اند و اگر روز اول صادقانه و شفاف به مردم همانطور که ظریف در خصوص موضوع FAFT و عدم ضمانت لازم برای خروج ایران از لیست سیاه به صورت شفاف این امر را اعلام کرد، به مردم در خصوص عدم تضمین برجام اظهاراتی را گفته بود، تکلیف روشن بود.

وی از ظریف خواست در موضع‌گیری‌هایش محتاط‌تر رفتار کرده و به دیگران بهانه ندهد و همانطور که او در مجلس از نمایندگان خواست با تصویب FAFT به دست خارجی‌ها بهانه ندهیم، اما متأسفانه امروز روشن شده که هیچ کس به اندازه خود ظریف بهانه‌ها را به دست خارجی‌ها نمی‌دهد. 

پژمانفر: عدم اجرای قوانین مبارزه با پولشویی انگشت اتهام را به سمت مجریان قانون نشانه می‌رود

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصاحبه وزیر امور خارجه در رابطه با منتقدان و مخالفان FATF گفت: این حق برای منتقدان و مخالفان FATF که آقای ظریف چنین اظهارنظری درمورد آن کرده است محفوظ است که از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری کنند. 

وی افزود: اگر از ناحیه منتقدان و ما نمایندگان موضوعی در رابطه با دولت مطرح می‌شد دهها و صدها شکایت علیه ما انجام می‌شد اما مردم مستحضر هستند امروز نمایندگان مجلس که از نظر قانونی حق اظهارنظر در مسائل مختلف را دارند به شدت مورد شکایت و پرونده‌سازی از ناحیه دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند. 

عضو هیات رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: آقای ظریف که عنوان کرده مخالفان FATF مخالفتشان به این خاطر است که خود مرتکب پولشویی می‌شوند یک نمونه را حداقل در رابطه با نمایندگان مجلس که مدعی هست مرتکب پولشویی شده‌ است اعلام کند و یک مصداق عینی را به عنوان نمونه مطرح کند و گرنه این موضوع بیش از یک تهمت نیست و این حق قانونی ما است که این موضوع را پیگیری کنیم.  سوال اینجاست که آیا ثمره FATF این است که این آقایان می‌توانند جلوی پولشویی را بگیرند ما مشکلی را که در حوزه پولشویی داریم عدم اراده دستگاه اجرایی در مبارزه با این پدیده است و اگر اراده‌ای برای مبارزه با پولشویی داشته باشند حتما قوانین موجود داخلی می‌تواند در ارتباط با موضوع پولشویی توانایی این را دارد که جلوی این پدیده را بگیرد و ما نقص قانون در این باره نداریم. 

وی افزود: آنچه که تاکنون مانع اجرای قانون در مبارزه با پولشویی شده عدم اراده کسانی است که مجری قانون هستند چرا که اگر مجری و متولی یک موضوعی کاری را انجام نمی‌دهد حتما او در موضوع پولشویی منافعی دارد که اجازه نمی‌دهد مسائل مربوط به این موضوع ابلاغ شود وگرنه اظهارات آقای ظریف چیزی جز تهمت نیست. 

ترقی: آقای ظریف! چرا «آتو» به دشمن می دهید/ کسی در کشور مخالف مبارزه با پولشویی نیست

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نیز با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف پیرامون وجود پولشویی‌های گسترده در کشور و لزوم تصویب لایحه CFT برای مقابله با آنها تصریح کرد: با توجه به آثار و تبعات این نوع حرف‌ زدن‌ها به نظر می‌رسد آقای ظریف در گرا دادن به دشمن ید طولایی دارد و این بار اول نیست که ایشان با حرف‌های خود بهانه به دشمن و آمریکا می‌دهد.

وی افزود:‌ آقای ظریف یا عمدا این کار را می‌کند که در این صورت نظام باید تکلیفش را روشن کند و یا سهوا این حرف‌ها را می‌زند که به دشمن گرا بدهد و دشمن را در ادعاهایش نسبت به جمهوری اسلامی مستند کند که این هم جای سؤال دارد. کسی که وزیر امور خارجه کشور است حداقل در ادبیات و بیان مطالبی که در عرصه بین‌المللی مطرح می‌کند طوری باید صحبت کند که آتو به دست دشمن ندهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه در مورد پولشویی خودمان قانون وضع کرده و مجلس آن را تصویب کرده است، گفت: هیچ کس با قانون مربوط به پولشویی مخالفت نکرده است. خود ما لایحه پولشویی را طراحی کرده و در مجلس تصویب کرده‌ایم و شورای نگهبان نیز آن را تائید کرده و کسی با مبارزه با پولشویی مخالفتی نکرده است.تمام دستگاه‌های کشور ما مسئول مراقبت از پولشویی دارند و این چه حرفی است که ایشان بدون هیچ سندی می‌زند؟

وی با بیان اینکه با بقیه تعهداتی که آقای ظریف و دوستانش بی‌جهت به اروپایی‌ها داده‌اند الان زیر آن تعهدات مانده‌اند ونمی‌توانند به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان برسانند، خاطرنشان کرد: دلیل ندارد که بی‌جهت چنین گراهایی به دشمن بدهند که آنها هم استفاده کرده و بگویند ایران دنبال پولشویی است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه مخالفان لایحه CFT و ایراداتی که شورای نگهبان گرفته بر اساس قانون اساسی است، خطاب به ظریف تاکید کرد: آقای ظریف! به قانون اساسی ایراد دارید یا به انتقادکنندگان؟ اگر جوابی ندارید که به انتقادکنندگان بدهید چه دلیل دارد گرا به دشمن بدهید تا از طرف دشمن برای تصویب این لایحه به کشور فشار وارد شود.

ترقی با بیان اینکه آقای ظریف دچار اشتباه محاسبات جدی شده و باید وضعیتش را نسبت به حفظ مصالح نظام روشن کند، گفت: ایشان باید از ملت عذرخواهی کرده و مجلس تکلیفش را روشن کند چون این گرا دادن به دشمن جز لطمه زدن به غرور ملی ملت ایران دستاورد دیگری ندارد.

کریمی‌قدوسی: اظهارات ظریف مورد استناد و استقبال آمریکا و سازمان‌های غربی قرار گرفته است

جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: از مدتی قبل خبر نیمه‌موثقی مبنی بر اینکه ظریف از سمت خود در وزارت خارجه استعفا داده داشتیم اما سخنگوی وزارت خارجه آن را تکذیب کرد در حالی که تحلیل‌ ما آن است که محمدجواد ظریف دیر یا زود به مرز تقدیم استعفایش به دولت و رئیس‌جمهور خواهد رسید.  ظریف منشأ بسیاری از گرفتاری‌‌های فعلی کشورمان است زیرا تنها راهبرد دولت یازدهم و دوازدهم، راهبرد سیاست خارجی بوده و پیگیری این راهبرد سیاست خارجی از طریق مذاکره صورت گرفته و مغز متفکر و کانون این مذاکرات هم وزیر خارجه و تیمش بوده است.

راهبرد مذاکره دولت با غربی‌ها به بن بست رسیده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بیش از 5 سال است که کشور تحت تأثیر این راهبرد قرار گرفته و 80 درصد مشکلات و معضلات فعلی کشور به دلیل عملکرد این تیم و این راهبرد سیاست خارجی دولت است. چون این کارها و راهبردها به بن‌بست رسیده و ملت هم متوجه شده‌اند که هیچ دستاوردی از این راهبرد حاصل نشده ظریف دیر یا زود به جایی خواهد رسید که استعفا دهد. ظریف در دقایق آخر عمر سیاسی خود سعی می‌کند با فرافکنی، مشکلاتی که خودش خلق کرده را به دوش مجموعه‌های دیگر بیندازد.

وی با اشاره به اظهارنظر ظریف در ماه‌های اخیر در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  انتظارش برای از این موضع‌گیری ظریف در ماه‌های پس از آن، گفت: ظریف در این جلسه لیستی از اقداماتی که اجازه ندادند برجام در ایران متوقف شود تهیه کرده و اعلام کرد اجرای این اقدامات باعث شکست برجام شد.

اظهارات ظریف مورد استناد و استقبال آمریکا و سازمان‌های غربی

نماینده مشهد در مجلس افزود: ظریف اتهامات بزرگی را گردن جمهوری اسلامی ایران و داخل نظام انداخته است در حالی که او بیان نکرده که جان‌کری و عدم عمل به قولش چه وضعی ایجاد کرده و ترامپ چه اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. 

وی با بیان اینکه از برجام عبور کرده‌ایم و به CFT رسیده‌ایم خاطرنشان کرد: ظریف و دولتمردان روزگاری بحث از کاسبان تحریم را بیان می‌کردند و این حرف را امروز بازتحلیل کرده و در موضوع پولشویی با لحن دیگری می‌گویند جریاناتی در کشور نمی‌گذارند ایران به CFT ملحق شود.متأسفانه اظهارات ظریف مورد استناد آمریکایی‌ها بوده و FATF و دشمنان انقلاب اسلامی و اروپایی‌ها هم مدنظر قرار داده‌اند و گفته‌اند شخصیتی به نام وزیر خارجه ایران این حرف‌ها را زده است. لذا پولشویی وسیعی در ایران در حال وقوع است. ضمن اینکه روی سکه اظهارات ظریف مبنی بر پولشویی در ایران که از سوی طرف غربی و دشمنان دنبال می‌شود آن است که این پولشویی در حمایت از تروریسم رخ می‌دهد و به همین دلیل است که ایران نمی‌خواهد به CFT‌ ملحق شود و این امر باعث تشدید تحریم‌ها و عدم خروج ایران از لیست سیاه شده است.

تصمیم‌گیری ملت ایران درباره رفتارها و گفتارهای ضد انقلابی ظریف

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ظریف در مجلس به صراحت به نمایندگان ملت اعلام کرد که نه من و نه رئیس‌جمهور در صورت تصویب CFT در مجلس نمی‌توانند تضمینی را برای خروج ایران از لیست سیاه ارائه دهند و یک هفته بعد از این اظهارنظر FATF بیانیه‌ داد و تحلیلی را در خصوص اظهارنظر ظریف بیان کرده و گفته که ایران اصلا شرایطی ندارد که از لیست سیاه و خاکستری خارج شود چرا که به اندازه کافی شفاف‌سازی نکرده و اطلاعات مالی آن آنلاین نیست و مسائل مختلفی از کشورمان را در آن بیانیه گنجانده‌اند لذا بیانیه FATF و سندش دقیقا به اظهارنظر ظریف در مجلس برمی‌گردد.ملت ایران رفتارها و گفتارهای ضدانقلابی ظریف را دیده‌اند و خود در این خصوص تصمیم‌گیری خواهند کرد. اتحادیه اروپا به جز صدور یک بیانیه آن هم بعد از 5 ماه پس از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدام و بسته دیگری به ظریف و تیم وزارت خارجه و شخص روحانی تحویل نداده است در حالی که ضرب‌الاجل تعیین شده برای آنها یک هفته، یک ماه و یا 40 روزه بوده در حالی که هیچ اقدام عملی انجام نشده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: محمدجواد ظریف بعد از 5 ماه پس از خروج آمریکا از برجام به جای بیان دستاوردهای برجام و معطلی کشور در این خصوص در حال فرافکنی و فرار از پاسخگویی است و متأسفانه داخل نظام و سیستم‌های مختلف کشورمان و نهادهای بزرگ را  متهم می‌کند. باید ظریف به عنوان مجرم در اتخاذ اظهارات مختلف علیه امنیت ملی تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی به خصوص دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی قرار گیرد.  منتظریم دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی برخورد لازم را با محمدجواد ظریف در خصوص موضع‌گیری‌های ضدامنیت ملی‌اش اتخاذ کند و مردم و مجلس هم در این خصوص اطلاع یابند.

ظریف دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را زیر سوال برده

وی گفت: مجبوریم در شرایط فعلی و با سرعت زیاد با امضای قابل توجهی طرح استیضاح ظریف را در مجلس آماده کنیم در حالی که می‌خواستیم خود مردم ماهیت این قهرمان پوشالی را متوجه شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظریف از خدمات مختلف بیت‌المال هزینه‌های متعددی را دریافت کرده و خدا می‌داند که چقدر در این 5 سال به دلیل سفر و مأموریتش ارز دریافت کرده و جوایز متعددی گرفته در حالی که فرماندهان دفاع مقدس که بسیاری از آنها حکم مأموریت نداشتند حتی حق‌الزحمه‌ای هم دریافت نمی‌کردند اینگونه رفتار نکردند اما ظریف دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با صحبت‌های خود زیر سوال برده است. ظریف آدرس خاص می‌دهد و می‌گوید چندین برابر حجم نقدینگی و بودجه در ایران پولشویی صورت می‌گیرد و می‌کوشد نگاه‌ها را به سمت جایگاه‌های خاص سوق دهد تا مورد هجمه قرار گیرند، گفت: به زودی دست ظریف رو شده و زمان استیضاحش فرا خواهد رسید. منتظر برخورد قاطع شورایعالی امنیت ملی با ظریف بوده و آن را پیگیری خواهیم کرد.

جاسمی: اظهارات «ظریف»اجحاف به نظام و موجب تحریک دشمنان برای فشار بیشتر است

سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهار نظر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر پولشویی گسترده در ایران گفت: ظریف به دنبال آن است که در دوره دوم ریاست بر صندلی دیپلماسی کشور، کارهایی را با توجه به عدم نتیجه‌گیری برجام انجام دهد، به همین جهت می‌کوشد هرطور که شده FATF یا CFT تصویب شود تا زمینه برای ریاست جمهوری طیف اصلاح‌طلبان در دور بعدی فراهم شود، البته این اقدامات همگی جنبه تبلیغاتی دارد تا واقعیت.  ظریف می‌کوشد با اظهاراتش در خصوص FATF و CFT، فشار افکارعمومی را بر عقلای قوم و نهادهای انقلابی مانند شورای نگهبان مضاعف کند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت و  وزارت مربوطه به هیچ وجه شرایط کشور را درک نکرده و مدیریت لازم را انجام نمی‌دهند، البته مردم فهمیده‌اند که بخش عمده دولت و دولتمردان در نوسانات ارز نقش پررنگی داشته و دارند.اظهارات ظریف مبنی بر پولشویی در کشورمان ظلم مضاعف و اجحاف به نظام جمهوری اسلامی و موجب تحریک و فشار بیشتر دشمنان بر نظام است. 

محسن مهدیان، نیز در یادداشتی در خبرگزاری فارس نوشت: آقای ظریف در اظهارات عجیبی اتهام پولشوئی در ایران را تائید و به نقش برخی نهادها در آن اشاره کردند که وقتی هزاران میلیارد تومان گردش پولشوئی دارند، دهها میلیارد هزینه برای کار تبلیغاتی علیه سی اف تی و غیره خیلی عجیب نیست.این ادعا ضمن اینکه تهمت زننده ای به منتقدین است، در حالی بیان می شود که مدتهاست دولت های ضدایرانی با همین اتهام به دنبال تحریم مضاعف جمهوری اسلامی اند.هرچند این اظهارات اگر درست باشد که نیست، ابتدا انگشت اتهام را سمت خود دولت می برد؛ ولی از این مهمتر یک سوال ساده است و آن اینکه؛ این ادعا در چنین شرایطی چه آثاری بر کشور تحمیل می کند؟ این کشور و مردم چرا باید برای این سطح ناشی گری دیپلماتیک هزینه دهند؟اظهارات آقای دیپلماتیک را در گذشته هم مرور کنید؛ هر انسان با خردی و در هر سطحی از شناختی، متوجه است که در مواجهه با رقیب نباید اظهار ضعف کرد؛ چه رسد که در شرایط جنگی و در صحنه مبارزه با دشمن باشیم.وزیر محترم خارجه چندی پیش اعتراف کردند که در ماجرای برجام اشتباه کردند به وعده های شفاهی جان کری اعتماد کردند. تاریخ درباره این سطح از اشتباه چه قضاوتی خواهد کرد؟ این آقای ظریف همان است که در ابتدای مذاکرات هسته ای گفت آمریکا از چهار تا تانک و موشک ما نمی ترسد و ادامه داد:" آیا شما فکر کرده‌اید آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟"

تعابیری که چندی بعد مورد انتقاد رهبر انقلاب قرار گرفت و فرمودند خوبست برای برخی مسئولین تورهای علمی و نظامی برگزار شود. بگذریم از اینکه در همان ایام مذاکره، رئیس جمهور محترم با صدای بلند گفتند خزانه کشور خالی است. همه فخرفروشی آقایان به قدرت دیپلماتیکی و توان مذاکراتی شان در همین سطح است؟

این اظهارات آقای ظریف را بگذارید کنار سخنان وی در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا که مذاکرات را با تحولات سیاسی در داخل ایران پیوند زده بود که اگر مذاکرات پیش نرود اصلاح طلبان به مجلس راه نمی یابند.یا اینکه در اوج اختلاف ایران و عربستان، برای پادشاه پیام تبریک می فرستد و یا می گوید ایران و عربستان برادرند و اختلافات موجود، ناشی از اختلاف روایت هاست. آقای ظریف همانست که در ماجرای تعدی امارات به جزایر سه گانه، می گوید حاضریم سر مالکیت ابوموسی هم مذاکره کنیم.سوال اصلی این است که این سطح از اظهارات ناشیانه و ضدملی، با کدام معیار دیپلماتیک قابل توجیه است؟ چطور این سخنان را تحلیل کنیم؟ خود آقای ظریف راهنمائی کنند.در بهترین حالت و با تسامح، ما گرفتار مدیرانی هستیم که به جهت اعتقادی و اخلاقی با کمترین تهدیدی چنان دچار ترس و و نفس تنگی ناشی از تهدید دشمن می شوند که توان تحلیل مسائل ساده را هم از کف می دهند؛ و البته این برداشت بهترین گمانه زنی است. خاصه وقتی که مشاهده می شود آقای ظریف چند هفته پیش همین جنس اتهامات و سخنان را در جلسه غیرعلنی با مدیران رسانه ها مطرح کرده بودند.

محمد کاظم انبارلویی، فعال سیاسی اصولگرا نیز نوشت: ظریف در گفت‌وگو با خبر آنلاین در پاسخ به نقدهای «اف ای تی اف» گفته است: 1- اعتقاد دارم خیلی از نگرانی‌ها درباره «اف ای تی اف» صادقانه است. 2- اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است.3- پولشویی یک واقعیت در کشور است، خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. در مورد پولشویی کدهای زیادی وجود دارد اما امکانش را ندارم علنی کنم. جاهایی هستند هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند،‌ آنها در کشور فضاسازی می‌کنند. 4- مجموعه بودجه وزارت خارجه 1100 میلیارد تومان است، کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که ارتباط دارند به برخی ارگان‌ها، نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم.

 در مورد اظهارات وزیر خارجه که با استقبال رسانه‌های معاند قرار گرفت تأملات زیر مطرح است:

الف- اگر آقای ظریف خیلی از نگرانی‌ها درباره «اف ای تی اف» را صادقانه می‌دانند چرا به این نگرانی‌ها اعتنا نکرده‌اند و دارند از لایحه‌ای دفاع می‌کنند که قبل از تصویب مجلس تعهدات عملی به یک نهاد بین‌المللی داده‌اند و اطلاعات محرمانه اقتصادی کشور را در شرایط جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران سخاوتمندانه در اختیار دشمن قرار داده‌اند؟ اگر خیلی از این نگرانی‌ها را صادقانه می‌دانند چرا در مصاحبه حتی به یکی از آنها اشاره نکردند و از باب روشنگری مطالبی برای رفع نگرانی مطرح نکرده‌اند؟

ب- آقای ظریف بدون اینکه یک مورد به این نگرانی‌های صادقانه اشاره کند، از منافع اقتصادی پولشویان در کشور پشت سر منتقدان «اف ای تی اف» یاد می‌کند و خبر از میلیاردها تومان پولشویی در کشور که یک قلم آن 30 هزار میلیارد تومان است می‌دهد. از آقای ظریف باید تشکر کرد که  علاوه بر رصد سیاست خارجی کشور مسائل پولشویی در ایران را پی گیری می‌کند و اخباری مهم از این دست دارد! رصد سیاست خارجی و توطئه‌های دشمنان اسلام و ایران را در قرارداد برجام دیدیم که میلیاردها دلار را که طی 3 دهه در صنعت هسته‌ای سرمایه‌گذاری شده است بر باد دادند. حالا به تلافی آن بیاید اخباری را که از پولشویی در ایران دارد در اختیار دولت و دستگاه قضائی قرار دهد، شاید جلوی آن خسارت قبلی به کشور جبران شود.

اگر ایشان اطلاعات خود را از پولشویی در کشور به مقامات یاد شده ندهد قطعاً افکار عمومی به این نتیجه می‌رسد که وی در این تخلفات سهیم است و اگر بگوید هم امکانش را ندارم که گفته، باید گفت به عنوان یک وزیر در جلسه هیئت‌وزیران برای چه شرکت می‌کند؟ رئیس‌جمهور بارها برای مبارزه با مفاسد که پولشویی یکی از مصادیق آن است اعلام آمادگی کرده‌اند. آیا به عنوان یک وزیر کابینه به رئیس‌جمهور مملکت اعتماد ندارد به او بگوید تا جلوی آن پولشویی‌ها درجلسه هماهنگی سران قوا با تشریک مساعی دولت و قوه قضائیه و مجلس گرفته شود.

بیش از 5 سال است که از زمان تصدی این دولت می‌گذرد. این چه دولتی است که در سیستم بانکی آن به تعبیر وزیر امور خارجه‌‌اش هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌شود با آنکه اطلاعات آن دردست وزیر خارجه است؟ آنها قادر به جلوگیری از آن نیستند؟

این نوع اظهارنظرها جز اینکه به دشمن کد بدهد برای فشار بیشتر به دولت و مجلس برای تصویب «اف ای تی اف»، چه فایده دیگری دارد؟ آیا این نوع  حرف زدن تخریب دولت و اعتراف به عدم کارآمدی آن نیست؟ چرا باید این اعتراف از دل کابینه بیرون بیاید؟ بی‌دقتی وزیر خارجه در نوع اظهار نظرها امر پنهانی نیست. هم او که قبلاً گفته بود آمریکا با پرتاب یک بمب، همه چیز را در ایران نابود می‌کند! یا در شورای روابط خارجی آمریکا مطالبی برای کمک آمریکا جهت در قدرت ماندن گفته بود که هر ایرانی از شنیدن آن شرم می‌کند. مسئله مهم اینجا اظهارات وزیر خارجه نیست،‌ مهم نقش خبر آنلاین در اعلام این مباحث است که به رسوایی عدم کارآمدی دولت و مجلس و دستگاه قضائی در مبارزه با پولشویی چوب حراج به اقتدار ملی می‌زند و خبر آنلاین بدتر از «بی بی سی» در بی ‌ریخت نشان دادن اوضاع داخلی نقش بازی می‌کند.

باید دید پشت سر آن دو خبرنگاری که با ظریف به گفت‌وگو نشسته‌اند تا این مطالب موهن علیه دولت و دستگاه قضائی را بیرون بیاورند کیست؟ و چرا آنها در جنگ نرم علیه نظام به نیابت از رسانه‌های دشمن دست‌اندرکار تولید محتوایی هستند که مصرف خارجی دارد؟

ج- برای اینکه عدد و رقم‌هایی که در مورد بودجه  وزارت خارجه و نسبت آن با دیگر دستگاه‌ها از سوی وزیر خارجه در این مصاحبه  گفته شده است داوری شود، کافی است به ردیف 107000 قانون بودجه سال 97 این وزارتخانه  مراجعه شود تا صحت عددی که وی در مصاحبه گفته است معلوم گردد. ضمن اینکه بودجه وزارت خارجه در یک قلم از اقدام پیشنهادی در مجلس 3 برابر شده است.

کسی که از رقم درست بودجه وزارتخانه خود که در رسانه‌ها اعلام شده خبر ندارد، معلوم نیست چه طور از هزاران میلیارد تومان پولشویی در کشور خبردار شده که یک رقم آن 30 هزار میلیارد تومان است، آن هم حاضر نیست در هیئت‌وزیران مطرح کند یا به دادستانی کل انقلاب بگوید تا چاره‌ای برای آن بیندیشند؟

از پیش معلوم است این همه خلاف ‌گویی برای دفاع از لایحه‌ای است که منافع و مصالح ملی را هدف گرفته است، همان منافع و مصالحی که در قبول یک ‌سویه تعهدات در برجام برباد رفت.

 واکنش بسیج خواهران دانشگاه آزاد

شورای خواهران بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هم طی پیامی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره پولشویی در ایران تاکید کرد: آقای ظریف! مخالفان لوایح FATF را متهم به پولشویی های کلان می‌کنید تا در آن سوی مرزها برایتان سوت و کف بزنند! اگر حرفهای مستند دارید چرا در لفافه سخن می‌رانید که بیگانگان خود به تعبیر آن بپردازند! 

در این پیام آمده است: « امام راحل (ره) فرمودند: هرگاه دشمن از شما شاد شد ببینید کجا اشتباه کردید". آقای ظریف! مخالفان لوایح FATF را متهم به پولشویی های کلان می‌کنید تا در آن سوی مرزها برایتان سوت و کف بزنند! اگر حرفهای مستند دارید چرا در لفافه سخن می‌رانید که بیگانگان خود به تعبیر آن بپردازند! خیانت به کشور را چگونه تعریف کرده اید که این چنین سخن راندن را خیانت به حساب نمی آورید! ننگ برجام را گویا از یاد برده اید که برای مشروع ساختن ننگی دیگر؛ مخالفان FATF را متهم به فضاسازی های گران‌قیمت می‌کنید! خودتان پمپؤ را متهم به یک بام و دو هوا می سازید؛ گفتارهای شما تعبیری جز یک بام و دو هوا دارد؟

مردم این سرزمین در اجرای حکم میرزای شیرازی قلیان‌ها را شکستند؛ چه پیش آمده که حکم به حرام بودن عقلی و شرعی لوایح غربی صادر می شود و انگار هیچ به هیچ!! شاید دور نباشد روزی که در کتب درسی دانش آموزان این سرزمین از برجام و FATF همچون کاپیتولاسیون یاد شود. و باز هم تکرار.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
حرف حق سنگین است.
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
ظریف حرف حق زده و گرنه چرا با لایحه ضد پولشویی مخالفت می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
برجام اگر بد بود آمریکا از آن خارج نمی شد آقای نوباوه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین