کد خبر: ۵۶۰۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹

آشنایی با یکی از مصالح طبیعی، پوکه معدنی

آفتاب‌‌نیوز :
امروزه در صنعت ساخت و ساز از مصالح مختلفی استفاده می شود که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود را دارند. آنچه در مورد مصالح بسیار حائز اهمیت است توجه به کیفیت آنهاست زیرا مصالح باکیفیت نه تنها در برابر عوامل مختلف پایدار و مستحکم هستند بلکه عمر مفید سازه را بالا می برند و به راحتی باعث فرسایش آن نمی شوند. مصالحی که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند یا به صورت طبیعی و یا به روش مصنوعی تولید می گردند. مصالح طبیعی همانگونه که از نامشان پیداست از منابع موجود در سطح زمین استخراج می شوند اما مصالح مصنوعی از ترکیب مواد با یکدیگر ساخته می شوند.

از جمله مصالح طبیعی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند می توان به پوکه معدنی اشاره نمود. این ماده طبیعی در اثر فعالیت های آتش فشانی ایجاد می شود و در مناطقی که در مجاورت با کوه آتش فشان هستند یافت می گردد. وقتی گدازه های آتش فشان بر روی سطح زمین جاری می شوند دمای آنها کاهش یافته و سرد می شود، در نتیجه پوکه معدنی ایجاد می گردد. این ماده از نظر علمی با نام های اسکوریاست و یا پومیس شناخته شده است. پوکه معدنی مزایای منحصر بفردی دارد که آن را به عنوان ماده ای کاربردی در صنعت ساخت و ساز تبدیل نموده است. این مزایا به شرح زیر می باشند:

پوکه وزن بسیار سبکی دارد و حمل و نقل و استفاده از آن بسیار آسان است. 
این ماده از دوام و استحکام بسیار بالایی در برابر عوامل مختلف برخوردار است.
امکان رشد حشرات موذی در این ماده وجود ندارد.
از پوکه معدنی به علت استحکام بالا برای شیب بندی پشت بام ها و پوشش کف ساختمان استفاده می شود. 
پوکه معدنی مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و دمای 750 درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند. نقطه ذوب این متریال 1342 درجه سانتی گراد است. 
قیمت پوکه معدنی نسبتاً مناسب است و استفاده از آن نیازمند هزینه بالا نمی باشد.
برداشت پوکه معدنی از سطوح زمین آسان است زیرا به راحتی در مناطق آتش فشانی یافت می شود. 
این ماده از انتقال حرارت و صدا جلوگیری می کند و در واقع نوعی عایق محسوب می گردد.
پوکه معدنی ماده ای است که در دامنه های کوه های آتش فشانی یافت می شود و می توان به آسانی و با هزینه ای اندک آن را برداشت نمود. بافت این ماده از دانه های ریز و درشت تشکیل شده و با توجه به این دانه بندی در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. پوکه معدنی از نظر دانه بندی به انواع پوکه عدسی، بادامی، فندقی، نخودی و ماسه پوکه تقسیم می شود. رنگ این متریال طبیعی خاکستری است و وزن آن در مقایسه با مصالحی نظیر شن و ماسه کمتر می باشد و ترکیب آن با آهک شکفته منجر به تولید نوعی سیمان با سختی بالا می شود. اگر این سیمان در آب یا خارج از آن قرار گیرد بسیار سخت خواهد شد به همین دلیل پوکه معدنی همواره ماده ای مهم در تولید سیمان به شمار می آید. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین