کد خبر: ۵۶۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۲
ارزیابی علیرضا رجایی از سخنان وزیر کشور

صیانت از آرای مردم منت ندارد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «علیرضا رجایی» تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اظهارات اخیر وزیر کشور مبنی بر اینکه «توسعه سیاسی یک فرآیند است که خوشبختانه در 24 آذر آن را شاهد بودیم»، به تبیین این مطلب پرداخت که در برنامه‌هایی که دولت نهم ارائه کرده صحبتی از توسعه سیاسی مطرح نبوده و به طور مشخص هیچ برنامه ویژه‌ای را در این زمینه پیش نبرده است». 

این فعال ملی ـ مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: سیر تحولاتی که انتخابات اخیر شامل می‌شود را اگر بخواهیم بررسی کنیم به مجموعه‌ای از تحولات چند ساله اخیر بر می‌گردد که نقطه عطف آن دوم خرداد بود. وی با بیان اینکه «اگر اختلالی در روند توسعه سیاسی به وجود‌ آمده بیش از هرچیز ناشی از برخوردهای شدیدی بوده که نیروهای مخالف اصلاحات اعمال کردند» تصریح کرد: دولت احمدی‌نژاد مانند خیلی از عرصه‌های دیگر، مطلقا برنامه‌ای برای توسعه سیاسی ندارد. 

وی ادامه داد: اگر دولتی به طور نسبی از آرای مردم حفاظت کرده منتی بر مردم ندارد، چون این امر وظیفه دولت است، بنابراین نباید این مساله به گونه‌ای جلوه داده شود که حضور مردم نشانه توسعه سیاسی در دولت نهم است. 

رجایی یاد‌آور شد که در انتخابات 24 آذر هم به جهت نحوه تایید صلاحیت‌ها و هم برگزاری انتخابات حرف و حدیث‌ها کم نبوده است. رجایی در پاسخ به اینکه «آیا ویژگی دوم خرداد صرفا مشارکت بالای مردم بود که هنوز محل بحث و تحلیل و تبیین آرایش نیروهای سیاسی است و یا زاویه‌های دیگری هم دارد؟» گفت: توسعه سیاسی که در دولت خاتمی مطرح شد به این معنا بود که نظام و حاکمیت در همه جوانب آن، منحصر به یک جریان خاص یا چند جریان محدود نمی‌شود بلکه همه ایرانیان صرف‌نظر از اعتقاداتشان در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به طور مساوی سهیم هستند. البته این پروژه، پروژه بلند مدت و پیچیده‌ای است و تحقق آن به آسانی ممکن نیست. 

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که باید در نتیجه این پروژه‌ می‌افتاد که متاسفانه به دلیل مقاومت شدید یک جریان محقق نشد، باز شدن نظام سیاسی و ورود نیروهای جدید به آن بود. 

رجایی تاکید کرد: بر این اساس اگر وزیر کشور فکر می‌کند که توسعه سیاسی پروژه‌ای موافق مصالح ملی و چارچوب‌های اعتقادی اوست، باید به دنبال همین مساله باشد نه اینکه به صرف مشارکت مردم، مفتخر باشد که قدمی برای پیشبرد توسعه سیاسی برداشته است. 

رجایی در مورد بخشی دیگر از سخنان وزیر کشور مبنی بر اینکه «مگر 24 آذر کمتر از دوم خرداد بود و مردم مشارکت کمتری نسبت به آن انتخابات داشته‌اند؟» اظهار داشت: انتخابات 24 آذر به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوم خرداد نیست. دوم خرداد نقطه عطفی بود که بخش عظیمی از نیروهای سیاسی و اجتماعی داخل و خارج از کشور را به تحولات اساسی در ساختار سیاسی کشور امیدوار کرد، انتخابات 24 آذر اما این امیدواری را ایجاد کرده که ممکن است از شدت فشارها به نیروهای اصلاح‌طلب درون حاکمیت کاسته شود و بیش از این استنباط دیگری نمی‌توان از نتایج این انتخابات داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین