آفتابنیوز : نواب حسینی منش با اشاره به حادثه روز گذشته و مرگ 10 نفر در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، اظهار کرد: در پی استعلام از سامانه سیمفا مشخص شد که اتوبوس واژگون شده ساخت شرکت شهاب تولید سال ۸۱ بوده است که متاسفانه با این که در سن فرسودگی قرار داشت اما معاینه فنی نداشته است.
به گزارش آفتابنیوز؛ وی گفت: این اتوبوس به سن فرسودگی رسیده بود و علیرغم مشکلاتی که در نوسازی ناوگان وجود دارد و با این که ۱۶ سال از سال تولیدش گذشته بود؛ اما متاسفانه معاینه فنی نداشته است.
به نوشته خبرگزاری ایسنا، حسینی منش با بیان اینکه در شهریور ماه امسال استاندار سابق تهران بخشنامهای مبنی بر اینکه سرویس خودرو کارکنان همه دستگاهها ملزم به دریافت معاینه فنی هستند، صادر کرد، تصریح کرد: متأسفانه این حادثه نشان داد که دستگاهها به بخشنامه استاندار بیتوجه بودند.
وی با بیان اینکه در اخبار منتشره اعلام شد که نقص فنی ممکن است علت وقوع این حادثه باشد گفت: اگر این اتوبوس معاینه فنی داشت، قطعاً در معاینات فنی نقص فنی خودرو مشخص میشد.
حسینی منش گفت: در یک سال گذشته حدود ۹۴۳۰ وسیله نقلیه سنگین به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که بررسیها نشان داد 10 درصد از این خودروها نقص فنی داشتهاند و اگر این خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه میکرد و ایراد آن مشخص میشد قطعاً دیگر حالا شاهد مرگ 10 تن در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات نبودیم.
جان انسانها ارزشمندتر از ۷۰ میلیون هزینه بابت تعویض اتوبوس ناایمن است/ مسئولان دانشگاه آزاد در وقوع حادثه مقصرند/چرا با وضع مالی خوبشان برای دانشجویان کم گذاشتند؟!
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه جان انسانها ارزشمندتر از ۷۰ میلیون هزینه بابت تعویض اتوبوس ناایمن است، گفت: اگر اتوبوس واحد علوم و تحقیقات مشکل داشته که ناخوداگاه در اتوبوس باز میشد یا ترمزش بریده طبیعتا مسئولان دانشگاه در وقوع حادثه روز گذشته مقصر هستند.
محمد قمی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفتوگو با ایلنا در واکنش به استفاده دانشگاه آزاد از خودروهای فرسوده و مرگ دانشجویان این دانشگاه در حادثه واژگونی اتوبوس ناایمن گفت: در ابتدا این واقعه را تسلیت میگویم، اما همانطور که میدانید قرار شد، این موضوع توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، مسئولان دانشگاه و دادستانی پیگیری شود تا جزئیات حادثه به لحاظ فنی و تکنیکی بررسی و تشخیص داده شود، علت دقیقا چه بوده، اما آنهایی که ناظر و شاهد بودند، میگویند که ما دیدهایم که اتوبوس حرکتهای ناخودآگاه زیادی داشته که این منجر به سقوط شده است.
وی ادامه داد: در رابطه با این مساله در کمیسیون آموزش نیز بحث مختصری صورت گرفت و قرار شد، از سوی کمیسیون پیگیری لازم به عمل بیاید. ما شنیدهایم که ابتدا گفتند راننده سکته کرده و همین امر موجب واژگونی اتوبوس شده، چون راننده فوت کرده میگویند، احتمالا راننده مقصر است؛ مثل هواپیمایی که سقوط میکند و با فوت خلبان، میگویند که مقصر سقوط، خلبان بوده است. متاسفانه راننده نیز فوت کرده، اما ظاهرا بریدن ترمز علت اصلی این حادثه بوده است.
قمی با بیان اینکه باید سرویسهای عمومی را هر چند وقت یک بار بازنگری کنند، گفت: با وجود چنین اتفاقاتی لازم است تمام سرویسهای عمومی کنترل و حتی اگر لازم است، تعویض شوند تا ماشینهای نو در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. بالاخره جان دانشجویی که با عشق و علاقه برای درس خواندن آمده تا به ممکلت خود خدمت کند، مهم است، زیرا اینها سرمایه ممکلت هستند، پس دانشگاه باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت اقتصادی دانشگاه آزاد مساعد و مطلوب است، اما چرا اقدام جدی جهت تعویض و بررسی وسایل حمل و نقل دانشجویان نکرده است؟ گفت: ما هم قبول داریم که وضع مالی دانشگاه آزاد خوب است. من از جزئیات اطلاعی ندارم، اما اگر دانشگاه بررسی و دقت لازم را انجام نداده طبیعتا مقصر است. با توجه به اینکه دانشگاه علوم تحقیقات سربالایی و سراریزی زیادی دارد، وسایل نقلیه که در آن مکان تردد دارند، باید از هر جهت ایمن باشد.من چندی سالی رئیس این دانشگاه بودم و هر بار که به آنجا میرفتم به راننده میگفتم که در عبور از این پیچها دقت کند.
قمی تاکید کرد: جان تعداد زیادی از افراد دست راننده است، باید حتما هر چند وقت یکبار وسایل نقلیه کنترل و اگر فرسوده است از رده خارج شوند. به هر حال جان افراد خیلی ارزشمند است و بیشتر از ۷۰،۸۰ میلیون تومان ارزش دارد که نخواهند یک اتوبوس را عوض کنند. اگر اتوبوس مشکل داشته که ناخوادگاه درش باز میشده یا ترمزش ایراد داشته، طبیعتا مسئولان دانشگاه مقصر هستند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: من برای کسانی که مجروح هستند، آرزوی سلامتی دارم و از وزارت بهداشت و مسئولان دانشگاه میخواهم که برای رسیدگی به وضع مجروحان اقدام کنند و هر گونه کمکی که از آنها بر میآید انجام دهند. امیدوارم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم، البته در آخرین آتشسوزی که در یکی از مدارس کشور رخ داد، گفته شد که امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم، ولی دوباره دیدیم که مدرسهای در زاهدان آتش گرفت.
ایا مدیران. چند شغله ان صلاحیت های. فنی و .... لازم برای اداره امور دانشجویان و تولید نخبه برای راهکار اندیشی حل مشکلات دارند .
یا فقط میخواهد به خواسته های عاطفی , چشم هم چشمی خانوادهها دانشجوی جا مانده از بازار کار و مهارت و تجربه چهار سال یا بیشتر , به اصطلاح دانشِ پژوه تربیت کنند .