کد خبر: ۵۶۵۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

مجلس خون‌خواه دانشجويان

اينكه مسئولان مختلف در عرصه‌هاي گوناگون تا اتفاقي رخ ندهد به فكر رفع مشكلات نمي‌افتند، معضلي محسوب مي‌شود كه در ايران به صورت يك اپيدمي ثبت شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
روز سه شنبه اتفاقي تلخ در تهران رخ داد كه سبب عزادار شدن جامعه ايراني شد. ماجرا مربوط به از دست رفتن تعدادي از جوانان دانشجوي كشورمان بود كه به دليل بي‌توجهي مسئولان به مسائل امنيت و حفاظتي جان خود را هزينه كردند. از همان ساعات ابتدايي مسئولان مربوط واكنش‌هايي به اين واقعه نشان دادند و برخي نيز خواستار استعفاي مسئولان ارشد دانشگاه آزاد شدند و از طرفي برخي نيز براي آنكه حادثه را به گردن راننده‌اي كه دستش از دنيا كوتاه است بيندازند مدعي شدند كه راننده پشت فرمان سكته كرده است و از دنيا رفته و اين واقعه دردناك به اين دليل رخ داده است. اظهارات غيركارشناسي نيز در اين زمينه بسيار بود ولي اينكه كدام يك از شخصيت‌ها يا گروه‌ها حقيقت را مي‌گويند نياز به تحقيق و تفحص‌هاي ريشه‌اي است.در همين حال نمايندگان مجلس نيز كه از همان ساعات ابتدايي پيگير واقعه بودند، به ميدان حادثه رفتند تا از نزديك صحنه را بازنگري و مشاهده كنند. حبیب ا... دهمرده، جبار کوچکی نژاد و فریده اولادقباد از اعضای کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس كه هر كدام با رويكردهاي مختلف سياسي بودند پس از عیادت سه‌شنه شب خود از مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، صبح ديروز از محل حادثه بازدیدی به عمل آوردند و پس از بررسی شرایط میدانی نشستی با مسعودی ريیس دانشگاه علوم تحقیقات، منادی سپیدان معاون پارلمانی و حجت‌الاسلام کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردند.

نقص آدم‌كش!

در این نشست دهمرده، ريیس کمیته آموزش عالی مجلس با اشاره به ماموریت کمیسیون آموزش برای تهیه گزارشی در خصوص این حادثه به این کمیته سه نفره، عنوان کرد: این حادثه بسیار تلخ و ناراحت کننده بوده که ضرورت دارد ابعاد مختلف آن مشخص و به مردم و نمایندگان مردم در مجلس ارائه شود. نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نقص فنی خودرو با توجه به گفت‌وگویی که با مجروحان هوشیار حادثه داشتیم، کاملا مشهود و محرز بود و همه آن‌ها به این مساله اذعان داشتند که چند لحظه پیش از وقوع حادثه راننده اعلام کرده است که خودرو ترمز بریده و به همین دلیل تعداد زیادی از مسافران خودرو به قسمت عقب رفته‌اند بنابراين این مساله را نمی‌‎توان رد کرد که خودرو نقص فنی داشته است و به همین جهت باید توضیحاتی در خصوص صلاحیت فنی خودروهای استفاده شده در دانشگاه ارائه شود.کوچکی نژاد نیز با تاکید بر ارائه مستندات و مدارک در رابطه با قراردادها به مجلس، طی تماس تلفنی در همین نشست با پزشکی قانونی هرگونه سکته قلبی یا مغزی راننده خودرو را رد کرد و علت حادثه را این مساله ندانست.اولاد قباد نیز با اشاره به بازداشت مدیرعامل و یکی دیگر از مسئولان شرکت مهران گشت (شرکت پیمانکار طرف قرارداد دانشگاه علوم تحقیقات برای انتقال دانشجویان)، تاکید کرد: ابعاد حادثه باید کاملا برای مردم و نمایندگان مردم مشخص شود به خصوص با توجه به اینکه در آیین نامه‌ها قید شده رانندگان باید دارای کارت سلامت باشند، آیا راننده خودرو دارای این مدارک بوده است یا خیر. همچنین نمایندگان مردم در مجلس در این نشست تاکید کردند که باید مشخص شود نحوه قرارداد دانشگاه با شرکت پیمانکاری که مسئولیت جابه‌جایی دانشجویان را داشته به چه شکل بوده و آیا مدارک لازم برای احراز صلاحیت رانندگان و خودرو به منظور انتقال دانشجویان وجود دارد یا خیر که پس از توضیحات مسئولان دانشگاه مشخص شد، راننده فوت شده خودرو تنها 20 روز بود که در دانشگاه به کار گرفته شده و واحد ترابری دانشگاه نیز با وجود قید در قرارداد مبنی بر اخذ کارت سلامت و معاینه فنی، این دو مدرک وی را دریافت نکرده و پیگیری‌‌هایی نیز در این زمینه صورت نگرفته است. همچنین مشخص شد که راننده فوت شده پدر یکی از رانندگان مشغول به کار در دانشگاه بود که شاید تعلل در اخذ مدارک لازم از وی به همین علت بوده است. در ادامه این نشست نیز ريیس دانشگاه علوم تحقیقات توضیحاتی در خصوص نحوه قرارداد با شرکت پیمانکار ارائه داد و عنوان کرد: گزارشی از سوی دانشجویان مبنی بر نقص فنی اتوبوس‎های دانشگاه از سوی دانشجویان دریافت نکرده است و درخواست‎ها پیرامون آراستگی و وضعیت ظاهری خودروها بوده است. بر همین اساس مقرر شد، کمیته سه نفره کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از بررسی مستندات و مدارک دانشگاه آزاد، گزارشی جامع از این حادثه به کمیسیون ارائه کنند.

بازخواست روسا

ماجرا به اين جا ختم نمي‌شود و به نظر مي‌رسد اين موضوع ديگر براي مسئولان دانشگاه آزاد راهي براي فرار برجا نگذاشته است و مجلس پيگيري ريزبينانه‌اي را در دستور كار دارد. در همين راستا سید فرید موسوی، رییس فراکسیون جوانان مجلس از بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی دانشگاه آزاد در رسیدگی به ایمنی جاده و اتوبوس‌های واحد علوم و تحقیقات تهران انتقاد کرد و گفت: حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان برای مجلس و جامعه، اتفاقی شوک‌آور و نشانه بی‌تدبیری کامل مسئولان ذی‌ربط در این حوزه بود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی كه به همراه مسعود پزشکیان، نایب ريیس مجلس شورای اسلامی و فردین فرمند، نماینده میانه به ديدار مصدومان رفته بود، افزود: در بازدید از دانشجویان بستری‌شده در بیمارستان امام خمینی(س)، اگرچه حال برخی مصدومان رو به بهبود بود ولی حسب گزارش‌هایی که داده شد، وضعیت برخی دیگر از دانشجویان مساعد نبود که برای صحت و سلامت همه آن‌ها دعا می‌کنیم و امیدواریم آن‌ها را دوباره کنار خانواده‌های‌شان ببینیم. رییس فراکسیون جوانان مجلس با اشاره به اینکه مقرر شد در روزهای آینده گزارش اقدامات پزشکی که برای دانشجویان آسیب‌دیده انجام شده، ارائه شود، ادامه داد: دیدن این صحنه‌ها دردناک بود؛ دلیل اصلی این حادثه هرچه که باشد از بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی مسئولان دانشگاه کم نمی‌کند. وی توضیح داد: مشکل اتوبوس‌های فرسوده دانشگاه علوم و تحقیقات و نداشتن ایمنی لازم مساله جدیدی در این واحد دانشگاهی نیست؛ بر اساس گزارش‌های دریافت شده، مدت زیادی است که این موضوع به مسئولان دانشگاه تذکر داده شده و حتی اتفاقات خفیف‌تری در سالیان گذشته و حتی روزهای گذشته افتاده بود که متاسفانه با بی‌توجهی کامل مسئولان، اوضاع تغییری نکرد. عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس بیان کرد: حتی در بازه‌هایی که برخی اقدامات برای رفع این مشکل آغاز شده بود، با تغییر مدیریت‌ها به فراموشی سپرده شده بود و اقدامی صورت نگرفت. وی تاکید کرد: گویی تا فشار افکار عمومی و رسانه‌ها نباشد، برخی مسئولان به فکر تغییر رویه خود نیستند؛ افزایش ایمنی مسیر و نوسازی اتوبوس‌ها نه هزینه آنچنانی برای دانشگاه داشته و نه زمان زیادی برای آن لازم بوده ولی با بی‌توجهی تمام شاهد مصیبت برای جامعه و داغدار شدن خانواده‌هایی بودیم که جوانان خود را با هزاران امید و آرزو به دانشگاه فرستاده بودند. موسوی ادامه داد: قبل از این اتفاق هم دانشجویان برخی تذکرات را در این خصوص به مسئولان واحد داده بودند؛ به هر حال حتی اگر پیمانکار هم کوتاهی کرده باشد، مدیریت دانشگاه ساز و کارهای نظارتی لازم را در اختیار داشته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسئولان نبايد از وظیفه نظارتی خود غافل شوند؛ آن‌ها می‌توانستند با کمی تدبیر و حسن مدیریت به راحتی جلوی این فاجعه دردناک را بگیرند اما با بی‌توجهی، جامعه را داغدار کردند. وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس از تمام ظرفیت قوه مقننه برای شناسایی عاملان این حادثه استفاده می‌کند تا هم از حوادث ناگوار بعدی جلوگیری شود و هم این رویکرد مرهمی بر دل داغ دیده خانواده‌ها و بازماندگان باشد. رییس فراکسیون جوانان مجلس افزود: این حادثه را به خانواده‌های دانشجویان و جامعه دانشگاهی تسلیت می‌گویم؛ همه نمایندگان مجلس از این موضوع متاسف هستند و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم برای احضار رییس دانشگاه آزاد به مجلس پیگیر هستند.

اپيدمي بي‌توجهي به پيشگيري

اينكه مسئولان مختلف در عرصه‌هاي گوناگون تا اتفاقي رخ ندهد به فكر رفع مشكلات نمي‌افتند، معضلي محسوب مي‌شود كه در ايران به صورت يك اپيدمي ثبت شده است. از طرفي نيز فضاي بسته انتقادات و بي‌توجهي مسئولان به نكاتي كه رسانه ها يا جريان‌هاي دلسوز بيان مي‌كنند نيز مي‌تواند اهرمي باشد براي حادث شدن چنين واقعه‌هايي‌ كه همه را سوگوار مي‌كند. اميدواريم مسئولان و نماينده‌هاي مجلس اين‌بار براي آنكه ديگر شاهد وقوع حوادث دردناك و تاسف باري مانند واقعه علوم تحقيقات نباشيم، مسائل را ريشه‌يابي كرده و به گونه‌اي با مسببان آن برخورد كنند كه ديگر كسي نتواند با جان ايرانيان به اين راحتي بازي كند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین