کد خبر: ۵۶۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۵
واکنش انبارلویی به اظهارات شاگرد مصباح

موتلفه دیگر تبدیل به هیات نمی‌شود

آفتاب‌‌نیوز : این سخنان انبارلویی به دنبال اظهارات اخیر «قاسم روانبخش» از شاگردان مصباح یزدی بیان شد که اخیرا طی مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که «به علت تناقض مواضع دبیرکل حزب موتلفه با نظر مرجع تقلید و ولی فقیه در این خصوص اعضای این حزب دیدگاه‌های دبیرکل خود را قبول ندارند». وی در ادامه سخنان خود ادعا کرده بود که «هیات‌های موتلفه اسلامی از وقتی که به حزب موتلفه اسلامی تبدیل شده‌اند، نتوانسته‌اند نقشی در جامعه ایفا نمایند». 

سخنان روانبخش را می‌توان تاکیدی بر اظهارات اخیر صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست که با ستایش از نقش روحانیت و بسیج در سازماندهی مردم، بر عدم موفقیت احزاب در ایران تاکید کرده بود. 

این اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با واکنش فعالان سیاسی و چهره‌های شاخص احزاب از جناح‌های سیاسی مختلف کشور روبرو شد تا جایی‌که دبیرکل حزب موتلفه نیز با محکوم کردن آنها تصریح کرده بود که روحانیت و بسیج نمی‌توانند جای احزاب را در کشور پر کنند. اما به نظر می‌آید که مصاحبه اخیر شاگرد نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی که قرابت فکری و نظری طیف متبوع آنها با رئیس و اعضای دولت نهم، مشهود است گامی دیگر در راستای وارد آوردن فشار به فعالان حزبی و احزاب در جامعه باشد. 

انتقاد مؤتلفه از سخنان صفارهرندی (کلیک کنید)

رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی در واکنش به این سخنان گفت: اگر به تاریخ کشور در ابتدای دهه 40 مراجعه کنید می‌بینید که هیات‌های موتلفه اسلامی توسط شخص امام خمینی (ره) بنیان گذاشته شدند و بنیانگذاران آن هنوز هم زنده هستند. 

انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، افزود: موتلفه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اجازه حضرت امام و سپس مقام معظم رهبری فعالیت می‌کرده و مشخص نیست که آقای روانبخش از مخالفت کردن کدام مرجع تقلید با فعالیت‌های آن سخن می‌گویند؟ 

وی تاکید کرد: علاوه بر ولی فقیه و مراجع تقلید، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم بر نقش و آزادی فعالیت احزاب در کشور تاکید دارد. 

رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر مواضع دبیرکل این حزب درباره نقش احزاب در جامعه، گفت: روحانیت و بسیج از جایگاه والایی در کشور برخور دارند و احزاب نیز نقش خود را در جامعه مدنی دارند و قرار هم نیست هیچ یک جای همدیگر را بگیرند. 

انبارلویی با استقبال از انتقاداتی که از بیرون حزب موتلفه به آن وارد می‌شود، اظهار داشت: مسئولان حزب موتلفه اسلامی به انتقاداتی که از بیرون به آن وارد می‌شود از جمله بیانات اخیر آقای روانبخش و حتی رقبای خود با دیده احترام می‌نگرد و سعی می‌کنند تا از آنها در بازسازی و آسیب‌شناسی تشکیلاتی خود استفاده کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا مسئولان موتلفه پس از تبدیل این هیات‌ها به حزبی با تشکیلات حزبی در برقراری ارتباط با مساجد و هیات‌های مذهبی دچار مشکل شده‌اند و تا چه حد این امکان وجود دارد تا در صورت دستیابی به این نتیجه ساختار تشکیلاتی موتلفه، متحول شود؟» اظهار داشت: این مساله به نوع نگاه ما به سازماندهی و کادرسازی نیروهایمان باز می‌گردد. 

انبارلویی با رد «کاسته شدن از ارتباط موتلفه با مساجد و هیات‌های مذهبی پس از تبدیل شدن به حزب» در عین حال گفت: این نقد می‌تواند هشداری باشد به اینکه در بازسازی‌های تشکیلاتی خود به این مقولات توجه بیشتری داشته باشیم. 

رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه در توضیحی بیشتر، افزود: پیش از انقلاب اسلامی، هیات‌های موتلفه با ایجاد ائتلاف بین هیات‌های مذهبی، قیام تاریخی 15 خرداد را سازمان دادند. 

به گفته سردبیر روزنامه «رسالت»، پیش از انقلاب مبارزه با شاه هدفی بود که به انجام رسیدن آن از عهده هیات‌های مذهبی که بر پایه آموزه‌های عاشورایی قابلیت مبارزه با یزید زمان را داشتند، بر می‌آمد. 

وی با بیان اینکه «شرایط موتلفه پس از پیروزی انقلاب متفاوت شد» خاطر نشان کرد: کار حزبی و تشکیلاتی پس از انقلاب به علت آنکه انقلاب وارد فاز سازندگی و ساختار بندی حکومت شده بود، متفاوت بود و در آن شرایط موتلفه هم احدی از احزاب و تشکیلات جامعه مدنی ایران بود و نیاز به ارائه بازتعریفی از جامعه مدنی داشت. 

انبارلویی افزود: موتلفه اسلامی اکنون ضمن باز تعریف و باز تولید موفق مناسبات حزبی خود، در فعالیت‌های حزبی نیز موفق است اما این مساله به معنای آن نیست که به همین میزان قانع باشیم. 

رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه در این راستا خاطر نشان ساخت که این حزب از هر نقدی در راستای بازسازی خود استقبال می‌کند. 

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد که موضع دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، موضع تمام مسئولان و اعضای این حزب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین