آفتابنیوز : سیزدهمین گزارش فصلی که از سوی کافه بازار منتشر شده است، اطلاعاتی از رفتار کاربران از جمله در زمینه برنامهها و بازیهای موبایلی دارد که موجب آگاهی توسعه دهندگان بازی های موبایلی می شود. امیر نصرالله پور عضو تیم تحلیل داده این مارکت ایرانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف اصلی تهیه این گزارش، دادن شهود به توسعه دهنده هاست. اگر توسعه دهنده ها دیتاهایی داشته باشند که بتوانند بر اساس آن برای محصولات خود هدف مناسب پیدا کنند، قطعا در بازار کسب موفق تر خواهند بود.
**نام شهرت رو بگو، علاقه ات رو می گویم
بر اساس تحلیل رفتار کاربران مارکت ایرانی بازار، بیشترین تمایل به برنامههای دسته «عکاسی» در استان گیلان و دسته «موسیقی و صدا» در استان خراسان شمالی است، دسته برنامههای آب و هوا بیشترین طرفدار را در استان گلستان دارد و برنامههای مربوط به «سبک زندگی» بیش از همه مورد توجه اهالی «خراسان جنوبی» قرار گرفته است. علاوه بر این، یزدی ها بیش از بقیه شهرها طرفدار برنامههای مربوط به «کسب و کار» هستند.
در تهران بیشترین برنامههای مورد استفاده در دستههای «رفت و آمد» و «خرید» است. «خبرها و نشریات» و «سیر و سفر» بیشترین متقاضی را در میان اهالی بوشهر دارد و کردستان مقام اول در استفاده از برنامههای دسته آموزش، کتابها و مراجع و کاربردی را کسب کرده است.
بر اساس این گزارش، یزدیها به بازیهای به سبک معمایی، اکشن و امتیازی بیشترین علاقه را دارند و دسته کلمات و دانستنیها بیش از همه مورد توجه اهالی مازندران است. سیستانی ها و بلوچستانی ها به بازیهای استراتژی، رانندگی و شبیهسازی علاقمندند و دسته بازیهای خانوادگی و ماجراجویی بیشترین طرفدار را در میان اهالی خراسان رضوی دارد. بر اساس این گزارش، در فصل پاییز 97 همچنین بیشترین رشد تعداد برنامهها در دسته آشپزی و رستوران اتفاق افتاد؛ بیشتر افزایش نصبفعال در دسته ابزار و بیشترین کاهش هم در دسته ماجراجویی بود.
**کمک به توسعه دهندگان
نصرالله پور گفت: ما سعی کردیم در این گزارش دیتاهای مفید برای توسعه دهندگان را بیاوریم و بازخوردهایی را که از توسعه دهنده ها می گیریم در تهیه و تدوین گزارش لحاظ کنیم. برای استفاده از نظرات توسعه دهندگان، هر بار یک نظرسنجی برگزار می کنیم تا آن ها به ما بگویند به چه اطلاعاتی نیاز دارند تا در گزارش بعدی مهیا کنیم.
به گفته نصرالله پور، اگر توسعه دهندگان بدانند کدام استان ها طرفدار یک بازی یا اپلیکیشن خاص هستند و بیشتر آن را دنبال می کنند، فرصتی است که می توانند در همان استان تبلیغات مورد نظرشان را ارائه بدهد و مخاطب اصلی را جذب کنند. از دیگر مزایای این گزارش، رقابتی است که بین توسعه دهندگان ایجاد می شود. مثلا دسته آموزشی بیشتر از همه دسته ها اپلیکیشن دارد و برای رقابت در آن باید برنامه خوبی طراحی کرد، رقابت آن جا سخت تر است و توسعه دهنده در این دسته باید تلاش بیشتری کند.
**موفقیت در کسب و کار
وی افزود: یکی از نمودارهایی که در این گزارش آورده ایم، نشان می دهد که یک اپلیکیشن خاص را چه تعداد کاربر جدید خریداری کرده اند و چه تعداد کاربر قدیمی. کسانی که در بازار ساخت بازی و برنامه فعالیت می کنند باید بدانند که آیا توانسته اند کاربران قدیمی خود را نگه دارند و آن ها را برای خرید بازی ترغیب کنند یا نه؟ مثلا ذات خوبی که بازی های استراتژیک دارند، این است که کاربر درگیر آن می شود. اگر توسعه دهنده بتواند یک بازی بسازد که میزان درگیر کنندگی آن زیاد باشد، علاوه بر کاربران جدید، کاربران قدیمی را هم وادار به خرید می کند. حفظ کاربر برای توسعه دهندگان بسیار مهم است. این گزارش می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
منبع: ایرنا