کد خبر: ۵۷۱۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

از بی‌اعتنایی عربستان تا تدبیر ونزوئلا در برابر تحریم نفتی آمریکا

دولت آمریکا با هدف اعمال فشار حداکثری روی دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، روز دوشنبه شرکت نفتی دولتی PDVSA را هدف تحریم قرار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا و جان بولتون ، مشاور امنیت ملی تحریم‌ها علیه شرکت PDVSA را اعلام کردند. بولتون اعلام کرد این اقدام حدود هفت میلیارد دلار دارایی این شرکت را بلوکه خواهد کرد و به از دست رفتن بیش از ۱۱ میلیارد دلار دارایی تا یک سال آینده منجر می‌شود.

وزیر انرژی عربستان سعودی: بحران ونزوئلا تأثیری روی بازار نفت ندارد

وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: بحران سیاسی در ونزوئلا روی بازار نفت تأثیری نداشته و نیازی به تدابیر اضافی نیست.

خالد الفالح گفت: وی درباره اوضاع بحرانی ونزوئلا با همکارانش در اوپک صحبت نکرده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هفته گذشته اظهار کرده بود هیچکس پیشنهاد نکرده در خصوص بحران ونزوئلا کشورهای اوپک و غیر اوپک نشست فوق‌العاده برگزار کنند.

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا چهارشنبه گذشته خود را رئیس جمهور این کشور خواند و آمریکا از وی در برابر نیکولاس مادورو حمایت کرد.

کشورهای سراسر جهان شروع به موضع گیری کرده و یکی از این دو رهبر را که مدعی ریاست جمهوری ونزوئلا هستند حمایت می‌کنند.

اتحادیه اروپا هفته جاری خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و شفاف و مطابق با استانداردهای بین‌المللی و قانون اساسی ونزوئلا شد.

آلمان، اسپانیا و فرانسه به مادورو هشت روز فرصت داده‌اند تا دستور برگزاری انتخابات را صادر کند در غیراین صورت گوایدو را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت خواهند شناخت. مادورو یکشنبه هفته جاری این اولتیماتوم را رد کرد.

در حالی که وزیر انرژی عربستان سعودی نیازی به مداخله در بازار نمی‌بیند اما تحلیلگران به شبکه سی ان بی سی گفتند: ونزوئلا دوباره به مرکز توجه بازار نفت بازگشته است.

دستور ونزوئلا برای پیش پرداخت پول محموله‌های نفتی به مقصد آمریکا

شرکت نفتی دولتی PDVSA که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است از مشتریانش خواست پول محموله‌های نفتی به مقصد آمریکا را پیش از عزیمت نفتکش‌ها پرداخت کنند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اقدامی برای جلوگیری از دسترسی دولت نیکولاس مادورو به درآمدهای نفتی شرکت PDVSA را هدف تحریم قرار داد و دارایی‌های متعلق به این شرکت از جمله شرکت سیگو پترولیوم را بلوکه کرد.

یک منبع آگاه در PDVSA اظهار کرد اگر پول محموله‌های نفتی پرداخت نشود نفت کش‌هایی که نفت را برای شرکت‌های والرو، سیتگو و شورون بارگیری کرده‌اند حق ندارند بنادر ونزوئلا را ترک کنند.

ونزوئلا حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت به آمریکا صادر می‌کند و شرکت‌های والرو، سیتگو و شورون سه خریدار بزرگ نفت ونزوئلا در آمریکا هستند.

والرو اعلام کرد قصد دارد از تحریم‌ها تبعیت کند و خرید نفت خود را متنوع خواهد کرد تا کسب و کارش از این تحریم‌ها آسیبی نبیند.

پالایشگاه فیلیپس ۶۶ که تا سال پیش یک خریدار دیگر نفت ونزوئلا در آمریکا بود، اعلام کرد گریدهای نفت دیگری را خریداری خواهد کرد تا فعالیتهاش مختل نشود.

معامله گران و صاحبان نفت کش‌هایی که در بنادر ونزوئلا لنگر انداخته‌اند اظهار کردند هیچ راهی نمی‌بینند که مشتریان آمریکایی نفت ونزوئلا از طریق آن بتوانند پول خرید نفت را پرداخت کنند.

بر اساس تحریم‌های جدید، هر گونه درآمد حاصل از صادرات نفت ونزوئلا به شرکت‌های آمریکایی در حساب‌های بانکی ویژه ای در آمریکا بلوکه خواهد ماند.

منابع بازرگانی اظهار کردند از این واهمه دارند که اتحادیه اروپا نیز اقدام مشابهی صورت دهد و حساب‌های شرکت PDVSA در اروپا را مسدود کند.

شرکت PDVSA چند سال پیش حساب‌های بانکی که از طریق آنها پول صادرات نفت را دریافت می‌کرد به چین منتقل کرد. این شرکت همچنین حساب‌هایی در اروپا دارد اما شرکت‌های آمریکایی که مایل هستند پول را به حساب‌های مذکور منتقل کنند باید بانک‌هایی را در آمریکا پیدا کنند که برای انتقال وجوه با آنها همکاری کنند که با توجه به تحریم‌ها، کار دشواری خواهد بود.

تصمیم آمریکا برای برداشت از ذخایر اضطراری

پلاتس به نقل از منابع آگاه از تفکرات دولت ترامپ نوشت: دولت آمریکا سرگرم بررسی برداشت از ذخایر نفت استراتژیک همزمان با احتمال وضع تحریم علیه صادرات نفت ونزوئلا است.

به گفته منابع آگاه، هدف از برداشت از ذخایر نفت استراتژیک، تعدیل تأثیر از دست رفتن ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ونزوئلا برای پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست آمریکا است.

با این حال این منابع خاطرنشان کردند که مقامات دولتی هنوز درباره برداشت از ذخایر نفت استراتژیک تصمیمی نگرفته‌اند.

برداشت از ذخایر نفت استراتژیک همزمان با تحریم‌های نفتی یکی از گزینه‌های مورد بررسی دولت ترامپ بوده است اما این اقدام احتمالاً با مخالفت برخی از مقامات دولت ترامپ مواجه خواهد شد زیرا ذخایر نفت استراتژیک حاوی نفت سنگین نیست.

با این حال شرکت "کلیر ویو انرژی پارتنرز" در یادداشتی نوشت: حتی این حقیقت نیز مانع از برداشت از ذخایر نفت استراتژیک توسط مقامات دولت آمریکا نخواهد شد.

ریک پری، وزیر خارجه آمریکا در سپتامبر اظهار کرده بود وی با برداشت از ذخایر نفت استراتژیک برای کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران مخالف است. پری حتی بررسی چنین اقدامی در دولت را تکذیب کرده و گفته بود اگر این ذخایر به بازار عرضه شوند تأثیر جزئی و کوتاه مدتی خواهند داشت.

ذخایر نفت استراتژیک حاوی ۶۴۹.۱ میلیون بشکه نفت در چهار پایگاه مختلف در منطقه گلف کاست هستند. این ذخایر شامل ۲۵۴.۶ میلیون بشکه نفت شیرین و ۳۹۴.۵ میلیون بشکه نفت سبک است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین