کد خبر: ۵۷۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۹

اهداف انقلاب فرصت بیشتری می‌خواهد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب ـ‌ مهسا امرآبادی: بازار و بازاریان طی 150 سال گذشته همواره نقش مهمی را در معادلات سیاسی و اجتماعی کشور بازی کرده‌اند. اگر جنبش مشروطه را آغازی بر حرکت‌های مردمی در ایران بدانیم، آنگاه باید اعتراف کرد که قدمت نقش‌آفرینی بازاریان در جنبش‌های مردمی برابر با قدمت تاریخ این حرکات است. تاریخچه حزب موتلفه، قدیمی‌ترین حزب رسمی کشور که با نام بازاریان اجین شده، خود به خوبی تایید کننده نقش تاثیرگذار این قشر از جامعه ما است. آن چه در پی می‌آید گفت‌وگوی کوتاهی است با محمدنبی حبیبی دبیرکل این حزب به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب.

شما در 22 بهمن سال 1357 کجا بودید؟
من هم مثل سایر ملت،‌ در خیابان‌ها،‌ مشغول برخورد مسلحانه و غیرمسلحانه با عوامل رژیم ستم‌شاهی بودم و از آن روزها خاطرات بسیار شیرینی برایم به یادگار مانده است. 

زیباترین جمله‌ای که از حضرت امام خمینی(ره) در آن روزها خاطر دارید کدام است؟
به هنگام پیروزی انقلاب، در خصوص شکل و نوع حکومت بحث‌های متنوع و گسترده‌ای صورت گرفت. این سؤال که پس از رژیم شاه چه حکومتی باید جایگزین شود در بین مردم بود و امام با گفتن این جمله که «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» همه را هدایت نمودند. هنگام فروپاشی رژیم شاهنشاهی اگر چنین تصمیم درستی گرفته نمی‌شد، امکان پایمال شدن خون هزاران جوانی بود که بر زمین ریخته شده بود، اما این تصمیم امام(ره) انقلاب اسلامی را از خطر نجات داد. همچنین تصمیم شجاعانه و قاطعانه ایشان برای ادامه تظاهرات تا پیروزی، یکی دیگر از مقاطع مهم انقلاب بود. در آن زمان مردم با دستان خالی به تظاهرات می‌آمدند و عده‌ای از روی ترس و برخی دیگر از روی دلسوزی یا عدم اطلاع، توصیه می‌کردند که به جای این گونه برخوردها، مذاکراتی با عوامل رژیم انجام شود، اما تصمیم تاریخی امام در آن روز که رژیم اعلام حکومت نظامی کرد، ‌بسیار مهم بود. 

به نظر شما انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر معادلات جهانی و  کشورهای منطقه در آن زمان داشت؟
به اعتقاد من،‌ یک صف‌بندی مهم در تاریخ وجود دارد و آن صف‌بندی میان معتقدین به حکومت دینی و توحیدی و معتقدین به حکومت غیردینی است. در 22 بهمن سال 57 و با پیروزی انقلاب در کشور ما، تفکری که پایبند به حکومت دینی و الهی بود‌ پیروز شد و منجر به سقوط تفکر 2500 ساله طاغوت گردید. این پیروزی، در منطقه و در جهان اسلام که محل نزاع ایدئولوژی‌های مختلف بود، تأثیر تعیین‌کننده‌ای نهاد و قسمت عمده‌ای از دنیای اسلام را زیر پوشش خویش گرفت. انقلاب ما باعث شد که مطالبات مسلمانان جهان برای تشکیل حکومت دینی – توحیدی گسترده‌تر از گذشته شود. مخالفین این نوع حکومت نیز که در سال‌های اولیه انقلاب، به دلیل عدم شناخت صحیح این تفکر، با سرگردانی مواجه بودند، پس از گذشت سال‌ها روش حساب شده‌ای را برای برخورد با آن، مدنظر قرار دادند. آخرین توطئه آنان نیز ایجاد اختلاف بین فرقه‌های مختلف اسلامی است. اما در هر صورت انقلاب اسلامی اثر تعیین‌کننده‌ای را در داخل و خارج کشور‌ نهاد که غیرقابل انکار است. 

28 سال از پیروزی انقلاب گذشته است، فکر می‌کنید تا چه حد توانسته‌ایم به شعارهای انقلاب دست پیدا کنیم؟
پیروزی انقلاب نظام حکومتی دینی را به جای حکومت شاهنشاهی 2500 ساله مستقر نمود، بنابراین زدودن آثار کلی 2500 سال حکومت طاغوت،‌ کار بسیار گسترده و پیچیده‌ای است. ما برای تحقق آرمان‌های رفیع انقلاب و زدودن آثار شاهنشاهی، به فرصت بیشتری نیاز داریم اما آن دسته از شعارها و اهداف کوتاه مدت تحقق پیدا کرده و باید تلاش‌ها تا زمان عملی شدن آرمان‌های انقلاب ادامه پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین