کد خبر: ۵۷۳۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

نیم میلیون شغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: از ابتدای تاسیس مناطق آزاد حدود ۲۸۵ هزار و در مناطق ویژه اقتصادی نیز ۱۹۵ هزار شغل ایجاد کردیم که در مجموع نزدیک به نیم میلیون شغل را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به وجود آمد.
آفتاب‌‌نیوز :
مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور امروز در مراسم بهره برداری از 16 پروژه‌های صنعتی، عمرانی در منطقه آزاد اروند به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تأثیرگذاری آبادان و خرمشهر در تاریخ، اقتصاد و فرهنگ کشور ما فراگیر است و بعد از جنگ نگرانی‌های فراوانی برای احیای این دو شهر وجود داشت.

وی با بیان اینکه معتقدیم نه فقط ساختمان‌ها بلکه جریان زندگی در آبادان و خرمشهر باید احیا شود، افزود: با افتتاح و بهره برداری از این پروژه‌های جدید برای ۵۷۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود و این بدان معنی است که آبادان و خرمشهر در حال توسعه اجتماعی است.

بانک با بیان اینکه یکی از نقاط کلیدی این برنامه‌ها جلوگیری از مهاجرت و تبدیل به اقامت است، گفت: از سال 92 تا 96 شاهد رشد و افزایش شش و نیم درصدی جمعیت در این منطقه هستیم حرکت‌های اجتماعی صورت گرفته در آبادان، خرمشهر و مینوشهر ارزشمند هستند.

 دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور عنوان کرد:در حوزه صنعت نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش و رشد سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و حرکت اقتصادی و بالندگی در شهر رشد خوبی داشته است .

وی در خصوص افتتاح پروژه اروند کبیر و برداشت دژ در جزیره مینو، بیان کرد: این رودخانه از وضعیت امنیتی و انتظامی تبدیل به حوزه اجتماعی و مردمی می‌شود و نشان از حرکت ارزشمند اجتماعی در منطقه آزاد اروند است.

وی اظهار کرد: از پروژه‌های بسیار مهم و شاخص دیگر می‌توان به احیا شدن آب شیرین حدود ۶۰ روستا در منطقه آزاد اروند است؛ اینها به نظر شاخص‌تر است چون  عامل ایجاد جریان حیات و زندگی برای همان مردمی است که تا لحظه اخر برای حفظ این خاک در 8 سال دفاع مقدس ایستادگی کردند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور افزود: طی ۵ سال و نیم گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری و عمرانی ما در مناطق آزاد بوده است که بیش از نیمی از آن در حوزه عمرانی و توسعه‌ای صرف شده است.

بانک بیان کرد:  27 هزار میلیار تومان سرمایه گذاری ریالی در مناطق صورت گرفته و و یک میلیارد و دویست میلیون تومان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است.

وی گفت: در پنج سال اخیر 95 هزار شغل در مناطق آزاد ایجاد شده و از ابتدای تاسیس مناطق آزاد تاکنون 285 هزار شغل ایجاد شد؛ همچنین در مناطق ویژه اقتصادی 195 هزار یعنی جمعا 500 هزار شغل ایجاد شد؛ نیم میلیون جمعیت در منطقه آزاد اروند در حال فعالیت هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بیان کرد: 110 میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد و ویژه است ،مناطق آزاد ویژه محل تولید اشتغال فعالیت اقتصاد صادرات و صنعت هستند.

بانک افزود: بعضا انتقادهای بی مورد از مناطق آزاد دارند، می‌گویند مناطق آزاد باید فقط برای صادرات باشند، در صورتی که یکی از موارد صادرات است.

وی عنوان کرد:  در مناطق آزاد در سال 92 میزان صادرات  90 میلیون دلار بود ولی در سال 96 به  یک میلیارد و 50 میلیون دلار رسیده است باید به سمت درآمدزایی حرکت کنیم و در سطح بین المللی اقتصاد ما موثر شود .

مشاور رئیس جمهور افزود: 5 سال است که خرمشهر و آبادان  به مناطق آزاد تبدیل شده و 214 میلیارد تومن تنها پروژه‌های صنعتی سرمایه‌گذاری شده است؛ در این چند سال حتما مناطق آزاد باید به سمتی حرکت کند که حتی برای بخش اقتصاد ملی کشور درآمدزا باشند.

وی افزود: باید در مناطق آزاد الگوهای جدیدی تدوین کنیم امروز این بلوغ در مناطق آزاد برای ایجاد درآمدهای ویژه برای مناطق کشور ایجاد شده است باید با رعایت قانون در پروژه‌های ملی و فعالیت ملی کشور مشارکت داشته باشیم و خون جدیدی در جهت رونق اقتصادی اشتغال و توسع در مناطق آزاد تزریق شود.

باید مزیت‌های یک منطقه آزاد بین المللی در اروند تعریف شود

اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: هدف از ایجاد مناطق آزاد دسترسی راحت‌تر به تجارت بین‌المللی بوده و نمونه‌های موفق آن در کشورهای دیگر مانند چین انجام‌شده است.

زمانی  با اشاره به اینکه مناطق آزاد درواقع برای رهایی از مشکلات دست‌وپا گیر قانونی تأسیس می‌شوند، بیان کرد: این مناطق دارای قوانین خاص خود بوده و تجارت و کسب‌وکار در آن‌ها با سهوت بیشتری انجام می‌شود.

وی گفت: به همین دلیل کشورهای زیادی به سمت ایجاد مناطق آزاد رفتند که ازجمله آن‌ها می‌توان به چین، هند و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: این روش تبدیل به الگویی برای کسب‌وکار شد و توانست تأثیر زیادی بر اقتصاد کشورها بگزارد.

وی افزود: در دوران بازسازی اعتبارات زیادی برای بازسازی آبادان و خرمشهر هزینه شد اما شهر ساخته نشد چراکه شهر موجودی زنده است. آبادان و خرمشهر نیاز به محورهای اقتصادی جدیدی داشتند.

زمانی اظهار کرد: علت به وجود آمدن شهرهای آبادان و خرمشهر به شکل کنونی، پالایشگاه و بندر بود اما براثر صدمات ناشی از جنگ تحمیلی و پیدایش رقبای جدید تضعیف شدند به همین دلیل این شهرها نیاز به حیات جدیدی داشتند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: این شرایط سبب کاهش جمعیت شد و درنهایت مسئولان به فکر ایجاد یک فرصت جدید به نام منطقه آزاد اروند افتادند اما این منطقه در ابتدا آن‌قدر محدود و مبهم بود که تأثیری بر زندگی مردم نداشت چراکه جغرافیای آن به شکلی محدود دیده‌شده بود.

زمانی افزود: درنهایت آبادان و خرمشهر به محدوده منطقه آزاد اروند ملحق شدند و به‌مرور مزایای منطقه آزاد مانند معافیت‌های گمرکی نصیب این منطقه شد اما باید نقش پررنگ‌تری برای آن قائل شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه باید مزیت‌های بین‌المللی یک منطقه آزاد برای این منطقه تعریف شود تا تبدیل به یک منطقه آزاد بین‌المللی شود،گفت: به‌این‌ترتیب ضمن تحقق خواسته‌های مردم منطقه آزاد اروند، موقعیت بین‌المللی آن نیز تقویت می‌شود. این منطقه با پیگیری‌های انجام‌شده در حال تبدیل‌شدن به یک منطقه آزاد واقعی است چراکه ظرفیت‌های آن موجود است.

زمانی عنوان کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات در حد توان به مردم منطقه، دو هدف عمده مدیران سازمان منطقه آزاد اروند است و در حوزه‌های زیر بنایی، سرمایه‌گذاری، بندر، صنعت، فرودگاه، خدمات عمومی و دیگر حوزه‌های برنامه‌هایی تعریف کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: آبادان و خرمشهر حدود ۱۲۰ دستگاه اجرایی دارند که باید از این ظرفیت استفاده کرد و به همین منظور تصمیم گرفتیم یک ساختار برنامه‌وبودجه‌ای در حوزه‌های مختلف تعریف کنیم.

از وسعت یک میلیون و648 کیلومتری کشور وسعت کشور، 6هزارو 300 کیلومتر آن مناطق آزاد است .
فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین