کد خبر: ۵۷۳۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

آمريکا در تدارک عمليات نظامي در ونزوئلا/ کودتاي ترامپ عليه مادورو

آمريکا در تدارک کودتا عليه مادورو در ونزوئلاست و گزارش ها از احتمال عمليات نظامي آمريکا در ونزوئلا حکايت دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا در پيامي توييتري از ديدار خود با وزير امور خارجه برزيل و گفت و گو درباره مسائل ونزوئلا خبر داد.

وي نوشت: "من با آراخو وزير خارجه برزيل در کاخ سفيد ديدار کردم. ما درباره حمايت دوجانبه از گوايدو رئيس جمهور موقت ونزوئلا، از جمله حمايت لجستيکي براي تامين کمک هاي بشردوستانه براي مردم ونزوئلا بحث کرديم. ائتلاف آمريکا برزيل از هميشه قوي تر است."

احتمال عمليات نظامي آمريکا در ونزوئلا
نماينده کوبا هشدار داد آمريکا به احتمال زياد عمليات نظامي در ونزوئلا اجرا خواهد کرد.

به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين، نماينده کوبا در سازمان ملل و شوراي حقوق بشر در ژنو، هشدار داد آمريکا به احتمال زياد عمليات نظامي در ونزوئلا اجرا خواهد کرد. پيدرو لوئيس پدروسو کاستا در مصاحبه با اين شبکه، هشدار داد عمليات نظامي آمريکا در ونزوئلا به احتمال زياد رخ خواهد داد. 

پدروسو کاستا افزود: اگر عملياتي نظامي از اين دست اتفاق بيفتد، پيامدهاي فاجعه باري براي منطقه به همراه خواهد داشت. ما بايد براي عمليات نظامي آمريکا که به احتمال زياد رخ خواهد داد، آماده باشيم. احتمال دخالت نظامي در ونزوئلا، تاثير ويرانگري بر منطقه و نه فقط ونزوئلا خواهد داشت. ما به عمليات جديد نظامي نيازي نداريم.

واکنش مادرو به تهديد ترامپ
رئيس جمهور ونزوئلا درباره هرگونه اقدام نظامي عليه کشورش هشدار داد و از جامعه جهاني خواست از تبديل شدن کشورش به ويتنامي ديگر جلوگيري کنند.

مادورو در واکنش به تهديد ترامپ درباره مداخله نظامي گفت "تهديدي مطرح شده است، البته نمي توان گفت خطر وجود دارد. تهديدي بود که در اوت 2018 براي نخستين بار وقتي ترامپ از مداخله نظامي در ونزوئلا صحبت مي کرد، مطرح شد. مي خواهم به همه دنيا بگويم که نيازمند همدلي و وجدان هستيم تا جلوي جنگ طلبان ديوانه و تبديل شدن ونزوئلا به ويتنامي ديگر را بگيريم زيرا مردم ونزوئلا، نيروهاي نظامي بوليواري ما هرگز جازه نمي دهند به ذره اي از خاک کشورمان دست درازي شود".

وي همچنين درباره درخواست پاپ براي ميانجي گري گفت "نامه اي براي پاپ فرانسيس نوشتم، اميدوارم در راه باشد يا به دست وي در واتيکان رسيده باشد. من نوشتم که خود را در خدمت اهداف عيسي مسيح مي دانم. براي همين هم درخواست کمک کردم تا فرايند تسهيل براي گفتگو تقويت شود. دولت مکزيک، اروگوئه و همه کشورهاي کارائيب و همه اعضاي کاريکوم و دولت بوليوي درخواست تشکيل کنفرانس صلح را براي صلح و گفتگو در ونزوئلا را در هفتم ماه فوريه مطرح کرده اند. براي پاپ نوشتم که مي تواند از اين فرصت براي کمک براي گفتگو استفاده کند. اميدوار هستيم که بتوانيم پاسخي مثبت دريافت کنيم."

کشورهاي اروپايي از مادورو خواسته اند در اسرع وقت اقدام به برگزاري انتخابات کند؛ با اين حال مادورو با رد درخواست ها براي کناره گيري، آمريکا را به تلاش براي کودتا در کشور خود متهم و هر گونه تلاش هاي تحت حمايت اين کشور براي ارسال اضطراري غذا و دارو به ونزوئلا را رد کرده است.
 
دخالت نظامي آمريکا در ونزوئلا ويتنامي ديگر را براي آمريکا ايجاد مي کند

مايکل درهام تحليلگر مسائل آمريکاي لاتين در مصاحبه با شبکه تلويزيوني راشا تودي گفت: هرگونه دخالت نظامي آمريکا در ونزوئلا اين کشور را به ويتنامي ديگر براي آمريکا بدل خواهد کرد.

درهام در پاسخ به اين سوال مجري شبکه که پرسيد: دونالد ترامپ رييس جمهور آمريکا اعلام کرده است که گزينه نظامي همچنان يکي از گزينه هاي روي ميز در رابطه با ونزوئلا است.آيا آمريکا اين کار را انجام خواهد داد؟گفت: معتقدم که آمريکا اين اقدام را انجام نخواهد داد.اين موضوع تبعات زيادي براي آمريکا به همراه خواهد داشت.ونزوئلا هم همانند ويتنام مي تواند به کابوسي براي آمريکا بدل شود.اين موضوع درباره ونزوئلا هم دقيقا مي تواند اينگونه باشد.يک اقليت در ونزوئلا از آمريکا حمايت ميکنند.اکثريت مردم ونزوئلا ضد آمريکا هستند.اين کشور بيشترين جمعيت ضد آمريکايي را در خود جاي داده است.

وي افزود: آنها خواهان دخالت نظامي آمريکا در آمريکاي لاتين نيستند.اگر آمريکا در ونزوئلا دخالت نظامي کند آنگاه اين موضوع به کابوس و فاجعه اي براي آمريکا بدل خواهد شد.گمانه زني هايي درباره اعزام نيرو از کلمبيا و برزيل به ونزوئلا زده شده است .روابط بين کلمبيا و ونزوئلا در سالهاي اخير دچار تنش هاي زيادي بوده است.ميليونها نفر از اتباع کلمبيا در ونزوئلا به روشي غيرقانوني زندگي مي کنند.ونزوئلايي ها از اين موضوع خوشحال نيستند.هرگونه حضور نيروهاي کلمبيايي در خاک ونزوئلا سبب وحدت بيش از پيش ونزوئلايي ها ضد آنها مي شود.اين مي تواند موضوعي غيرسازنده باشد.

اين تحليلگر مسائل آمريکاي لاتين در ادامه گفت: گوايدو گفته است که از حمايت نود درصد مردم ونزوئلا برخوردار است.ارزيابي شما از سخنان وي چيست؟ گفت: اين کاملا نادرست است.اگر نگاهي به نتايج انتخابات داشته باشيد ادعاهاي گوايدو کاملا نادرست است.او هرگز حمايت نود درصد مردم را به همراه ندارد.او تنها حمايت اندک طرفداران خود را به همراه دارد.اگر چه مادورو همانند چاوز در ونزوئلا محبوب نيست اما مردم اين کشور خواهان حاکميت مخالفان بر کشورشان نيستند.ما شاهد اين موضوع پس از کودتاي سال دو هزار و دو بوديم.اگر مخالفان حاکم شوند اوضاعي غيرقابل پيش بيني بر ونزوئلا حاکم خواهد شد.

کودتاي آمريکايي در ونزوئلا به سرانجام مي رسد؟
العالم در تحليلي نوشت: با توجه به آغاز بحران سياسي در ونزوئلا و تبعات کودتاي خوان گوايدو رئيس پارلمان اين کشور که با نظارت و حمايت آمريکا و تاييد کشورهاي غربي همراه بود، عوامل داخلي نيز نقش مهم و ظاهرا سرنوشت سازي در تعيين مرحله آتي ايفا مي کند.

مي توان عوامل داخلي مهم در کودتاي ونزوئلا را به دو بخش مراکز نظامي و نقش و تاثير مردم تقسيم کرد.

موضع مراکز نظامي در کودتاي پيشين ونزوئلا، کاملا مشخص و آشکار يعني حمايت از مقامات قانوني کشور بود (که اکنون همان دولت نيکولاس مادورو رئيس جمهوري اين کشورقانوني است) با ادامه تلاش ها براي انجام کودتا و وارد شدن کشور به مرحله خطرناک يعني اعلام رياست جمهوري موقت گوايدو، هم اکنون گوايدو و امريکا به دست کشيدن ارتش از مادورو رئيس جمهوري ونزوئلا اعتماد کرده اند که به چندين نمونه اشاره مي کنيم .

نخست اينکه گوايدو به سرعت از فرماندهان ارتش خواسته تا در کودتايش به وي بپيوندند و با وعده و وعيد قول داده در صورت جدا شدن آنان از ارتش و پيوستن به کودتاي وي ، آنان را خواهد بخشيد.
دوم اينکه وي با به راه انداختن کمپين رسانه اي در صدد خدشه دار کردن اعتماد ارتش به مادورو است و تلاش مي کند به مردم وانمود کند ارتش با دولت مخالف است.

سوم اينکه وي با وارد کردن امريکا در اين مساله ، آنان را برآن داشته تا خوزه لويز سيلوا وابسته نظامي ونزوئلا در واشينگتن را به اعلام جدايي از مادورو و شورش عليه وي و اعلام وفاداري به گوايدو وادار کند.

اما همه اين تحرکات و فعاليت هاي تبليغاتي و رسانه اي نتوانسته درشکل قديمي مراکز نظامي اين کشور يعني پايبندي به اصول انقلاب بوليواري تغييري ايجاد کند و ارتش هم چنان درکنار رئيس جمهوري کشور ثابت قدم باقي مانده و هم چنان بر مشروعيت رئيس جمهوري مادورو تاکيد دارند که بهترين تفسيرکننده اين موضع، باورمندي ارتش به اين مساله است که آمريکا فرصتي براي سرنگوني نظام اين کشور نيافته نمي يابد و نخواهد يافت، بنابراين هرگونه اقدام از جمله اعلام رياست جمهوري گوايدو را مي توان در راستاي اهداف آمريکا توجيه کرد به ويژه که خود واشنگتن از زمينه سازي براي کودتا و حمايت از آن خبر داده بود.

نمي توان اقدام گوايدو براي جذب بخشي از مردم ونزوئلا را ناديده گرفت، و در عين حال نمي توان تظاهرات اخير ونزوئلا در حمايت از مادورو يا گوايدو را گواهي براي اکثريت آراء به شمار آورد اما به راحتي مي توان گفت حاميان مادورو رئيس جمهوري ونزوئلا بسيار بيشتر از حاميان گوايدو بودند اين در حالي است که حاميان گوايدو به اندازه اي که در صدد بيان ناراحتي و اعتراض خود به وضعيت نامناسب معيشتي در کشور هستند به طرح يا کودتاي وي ايمان ندارند که مي توان بخش زيادي از اين وضعيت نابسامان را به تحريم ها و سياست هاي واشنگتن و اروپائي ها مربوط دانست که طي سال هاي پيش زيان هاي زيادي به اقتصاد ونزوئلا وارد کرده است.

گفتني است تجمع مردم درخيابان ها در سالروز انتصاب هوگو چاوز رئيس جمهوري پيشين؛ خود دليلي بر پايبندي مردم ونزوئلا به سياست هاي بوليوار است بنابراين طرح اعمال فشار بر مردم براي انقلاب عليه مادورو بي فايده به نظر مي رسد زيرا يادآوري کودتا عليه چاوز در سال 2002 به خوبي بيانگر نقش محوري و تعيين کننده مردم ونزوئلا در ناکام گذاردن آن بود از اين رو مادورو نيز بدان اعتماد کرده و خواهان برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني شده زيرا به خوبي از حمايت مردم از خودآگاه است.

با توجه به همه مسائل مذکور و عوامل خارجي ، طرح هاي امريکا و طمع ورزي در ثروت هاي ونزوئلا و عوامل داخلي و اعتماد به گذر ازاين بحران، ونزوئلا شاهد مرحله جديدي است و رقابت اين عوامل نيز تگاتنگ خواهد شد اما تجربه نشان داده ؛ در پايان اين سخن مردم است که بر کرسي خواهد نشست.

خبرگزاری آریا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین