کد خبر: ۵۷۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۳:۴۳
در گفتگو با مریم بهروزی بررسی شد:

جزئیات برنامه راست سنتی برای مجلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – محمدرضا یزدان‌پناه: آن طور که به نظر می‌آید جناح راست سنتی قصد دارد تا این بار و در مقابل دیگر طیف‌های راست در انتخابات آینده مجلس هشتم، میخ خود را از ابتدا محکم بکوبد. در حالی که بهت ناشی از نتیجه انتخابات اخیر شوراها، هنوز حتی گروه «پیروزتر» آن در میان جناح راست یعنی ائتلاف اصولگرایان را رها نکرده و در کنار آن به جز برخی تحرکات کم سروصدا، اثری از فعالیت‌های ائتلاف رایحه خوش خدمت (حامیان احمدی‌نژاد)‌ به منظور آماده‌سازی جهت شرکت در انتخابات مجلس هشتم دیده نمی‌شود، جبهه پیروان خط امام و رهبری در فاصله زمانی یکسال مانده به انتخابات فوق، از تشکیل دفاتر استانی خود در سراسر کشور به منظور سازماندهی نیروهایش برای حضور در رقابت انتخاباتی مجلس آینده خبر داد. 

جبهه پیروان خط امام و رهبری با ریاست «حبیب‌الله عسگراولادی»  اگرچه از نظر «کمی» بیشترین تعداد احزاب رسمی و باسابقه جناح راست را در خود جای داده اما از نظر «کیفی» در چند انتخابات اخیر توسط گروه‌های جوان و بی‌نام و نشان،‌ به منتهی‌الیه جناح راست سوق داده شد تا جایی که در آستانه انتخابات اخیر شوراها، چهره‌های جوان که لیست حامی دولت را تبلیغ و ترویج می‌کردند، به صراحت از «پایان عمر حیات سیاسی جبهه پیروان» سخن گفتند! 

انتخابات اخیر شوراها، درسی هم برای جبهه پیروان خط امام و رهبری داشت زیرا هیأت مذاکره کننده این تشکل در حالی تا واپسین روزهای مانده به انتخابات مشغول انجام مذاکرات با نمایندگان دو طیف دیگر یعنی «حامیان قالیباف» و «حامیان احمدی‌نژاد» بود که فهرست این دو گروه در محفلی دیگر در حال تدوین بود و این مسأله باعث شد تا در نهایت ائتلاف گروه‌های جناح راست سنتی بنابر توصیه «برخی بزرگان» و با یک فهرست ترکیبی که پنج نفر از آن متعلق به لیست ائتلاف اصولگرایان، پنج نفر متعلق به فهرست رایحه خوش خدمت و پنج تن دیگر از کاندیداهای اختصاصی این جبهه بودند، همچون انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری وارد یک بازی از پیش باخته شود. 

اقدام به تشکیل دفاتر استانی جبهه پیروان خط امام و رهبری برای سازماندهی نیروهای اجتماعی وابسته به این جبهه جهت شرکت در انتخابات مجلس هشتم، بیش از هر چیز نشان دهنده آن است که مسئولان ارشد آن با توجه به تجارب اخیر، دیگر امیدی به نتایج مذاکرات خود با گروه‌های رقیب در دل اصولگرایان ندارند. 

یک عضو شورای مرکزی جبهه پیروان هم در گفت‌وگو با آفتاب به صورت تلویحی این موضوع را تأیید می‌کند. آنگاه که می‌گوید: جبهه پیروان خط امام و رهبری به تنهایی 15 حزب و گروه از میان 20 تشکل اصولگرایان را نمایندگی می‌کند، از 5 تشکل باقی مانده دو تشکل درخواست عضویت در جبهه را داده‌اند و با ما هماهنگ هستند بنابراین تنها دو – سه گروه باقی می‌مانند که امیدواریم آنها هم در انتخابات مجلس هشتم با ما هماهنگ باشند. 

این سخنان «مریم بهروزی» نشان می‌دهد که مسئولین جبهه پیروان چندان نگران انتخابات مجلس هشتم نیستند. 

دبیرکل جامعه زینب در این رابطه گفت: در دو انتخابات اخیر میان دوره‌ای مجلس و خبرگان رهبری لیست مورد حمایت جبهه پیروان چه در تهران و چه در سراسر کشور اکثریت قریب به اتفاق آرا را به دست آورد تنها در انتخابات میان دوره‌ای تهران خانم «جلودارزاده» آن هم به علت زن بودن توانست با فاصله بسیار اندک به جای آقای بادامچیان وارد مجلس شود. 

وی دلایل تصمیم جبهه پیروان برای تشکیل دفاتر استانی را اینگونه شرح می‌دهد: اعضای جبهه شامل 15 حزب و تشکل هستند که تعدادی از آنها مانند جامعه زینب در تقریبا تمام استان‌های کشور دارای دفتر هستند. 

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان افزود: در برخی از استان‌ها 5، 7، 11 یا تعدادی دیگر از تشکل‌های عضو جبهه دارای دفتر هستند و این تشکل‌ها هم به علت آنکه هم مایل به اتفاق نظر بیشتر در استان‌ها بودند و هم لازمه کار تشکیلاتی ایجاب می‌کرد، پذیرفتند تا دفاتر استانی جبهه پیروان را تشکیل دهند. 

بهروزی با اشاره به اصلاحات اخیر در اساسنامه جبهه پیروان، اظهار داشت: به دنبال این اصلاح اساسنامه در یکی از بندها تصریح شده در هر استانی که اعضای جبهه بیش از 5 تشکل باشند، جبهه می‌تواند نسبت به راه‌اندازی شعبه اقدام کند. 

دبیرکل جامعه زینب سخنان خود را اینگونه به پایان برد: «تشکل‌های عضو جبهه پیروان در تمام انتخابات گذشته که شورای هماهنگی نیروهای انقلاب فعال بود، حاضر بودند و اکثریت اصولگرایان راه یافته به مجلس هفتم هم توسط جبهه پیروان خط امام و رهبری مورد حمایت واقع شده بودند». 

حال باید دید که پیش‌دستی مسئولان جبهه پیروان خط امام و رهبری در تشکیل دفاتر استانی یا در واقع ستادهای انتخاباتی خود در استان‌ها می‌تواند سایر جریانات جناح راست مانند حامیان دولت یا ائتلاف اصولگرایان را در وضعیت «آچمز» قرار داده یا اینکه همانطور که تجربه‌های گذشته نشان داده، این بار هم «جوانترهای راست» بر پیران خود غلبه می‌کنند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین