کد خبر: ۵۷۷۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷

سکونت 10 درصد جمعیت استان مرکزی در سکونتگاه غیررسمی

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: 10 درصد جمعیت استان مرکزی در 20 محله و سکونتگاه غیررسمی ساکن هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامرضا فتح‌آبادی در نشست خبری همایش ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت تحکیم خانواده، به عملکرد دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اشاره کرد و گفت: 30 درصد ماموریت‌های استانداری مرکزی در دفتر اجتماعی انجام می‌گیرد و با توجه به خالی بودن 7 پست از 14 پست سازمانی این دفتر، اقدامات بزرگی توسط این مجموعه به انجام رسیده است.

وی با اشاره به سه برنامه‌ ویژه این دفتر در سال 97 بیان کرد: در سال جاری برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی با مشارکت 88 دستگاه اجرایی با تعریف بیش از 2 هزار برنامه اجرایی شده که در ارزیابی 6 ماهه نخست سال جاری، 99 درصد برنامه‌ها محقق شده است. سند کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با مشارکت 45 دستگاه‌ اجرایی تدوین شده و دادگستری کل استان مرکزی نیز به عنوان ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی نظارت دارد، همچنین تهیه سند سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان نیز انجام گرفت.

فتح‌آبادی افزود: 10 درصد جمعیت استان مرکزی در 20 محله و سکونتگاه غیررسمی ساکن هستند که وضعیت این محله‌ها در قالب یک سند با مشارکت 27 دستگاه اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و هفته آینده نیز 2 دفتر تسهیلگری در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک و ساوه افتتاح می شود که در کاهش آسیب‌های اجتماعی و شناسایی مشکلات اثربخش خواهد بود.

وی در خصوص برنامه‌های ملی انجام شده توسط این دفتر در استان مرکزی گفت: ارزیابی عملکرد فرمانداران با 100 محور در سال جاری انجام شد و با توجه به اینکه 50 درصد ماموریت فرمانداران در حوزه اجتماعی و فرهنگی است، در این خصوص ارزیابی های لازم انجام شد و دوشنبه آینده نتیجه آن به وزارت کشور اعلام و سه فرماندار برتر و سه فرماندار ضعیف نیز معرفی می‌شوند.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: اطلس آموزش عالی استان با 60 شاخص تدوین شده و زیرچاپ است، اطلس جامع مراکز خدماتی اجتماعی استان جمع‌بندی شده است که در فرایند تدوین این اطلس در حال حاضر 511 مرکز شناسایی و اطلاعات آنها نیز استخراج شده و در مرحله چاپ قرار دارد، همچنین 600 دستگاه اجرایی نیز در حوزه تحقق حقوق شهروندی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با اشاره به تدوین کتاب سیمای سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی که بانک اطلاعاتی جامعی محسوب می شود، افزود: سازمان‌های مردم نهاد مصداق مشارکت‌های اجتماعی یک جامعه هستند، در دنیا ارائه 70 درصد خدمات اجتماعی به نهادهای مردمی واگذار شده است و در واقع مردم وارد صحنه توسعه شده‌اند و در کنار دولت، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی به عنوان دیگر اضلاع مثلث توسعه نقش‌آفرینی می‌کنند.

فتح‌آبادی با بیان اینکه افزایش مشارکت اجتماعی با نشاط و رفاه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مرتبط است، گفت: باید به سمت افزایش مشارکت اجتماعی و بسترسازی در این راستا حرکت کرد و به عنوان پایه و اساس برنامه‌ریزی به آن توجه داشت.

وی افزود: براساس آخرین پایش صورت گرفته 200 هزار تشکل اجتماعی در قالب مذهبی و فرهنگی در کشور وجود دارد که از این تعداد، 92 هزار تشکل در قالب هیئات مذهبی و 20 هزار تشکل در قالب سازمان‌های مردم نهاد و NGO فعالیت دارند و از سال 92 تعداد سازمان‌های مردم نهاد به شکل جهشی افزایش یافته است به طوری که از آغاز کار دولت تدبیر و امید سالانه 31 سمن شکل گرفته و طبق آمار 84 درصد سمن ‌ها در دولت تدبیر و امید فعال شده‌اند.

فتح‌آبادی تعداد سمن‌های استان مرکزی را 380 سمن عنوان کرد که تا پایان سال به 400 سمن می‌رسد و با بیان اینکه در حال حاضر در استان مرکزی به ازای هر 3 هزار و 570 نفر یک سمن فعال است در حالی که این آمار در کشور به ازای هر 4 هزار و 210 نفر یک سمن است، گفت: این آمار نشان از بالا بودن مشارکت اجتماعی در استان مرکزی دارد و سهم زنان نیز در هیات مدیره یا مدیریت عامل سمن‌ها سالانه 2 تا 3 درصد افزایش یافته و در حال حاضر 35 درصد مدیران عامل سمن‌های استان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه تمامی مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان و آسیب‌دیدگان اجتماعی در استان مرکزی توسط سازمان‌های مردم نهاد اداره می‌شود، بیان کرد: در استان 10 هزار نفر توسط سمن‌ها خدمات‌دهی می‌شوند و به صورت کلی 100 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات سمن ‌ ها بهره‌مند هستند.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه تمامی اقشار در سازمان‌های مردم نهاد عضویت دارند، گفت: البته تعداد نخبگان، دانشگاهیان، روحانیون، مدیران رسانه ها و خبرنگاران در سمن‌ها باید افزایش یابد، همچنین از نظر تحصیلات و شغل نیز بررسی مناسبی در وضعیت سمن‌ها صورت گرفته است به طوری که اغلب خیریه‌ها توسط افراد مذهبی و اصولگرا ایجاده شده است و سمن‌های زیست‌محیطی توسط دانشگاهیان و مهندسان فعال هستند.

وی دلیجان را قطب خیریه‌های استان مرکزی دانست چراکه بیشترین تعداد خیریه‌ها در این شهرستان فعالیت دارند و افزود: آشتیان بیشترین تعداد مراکز و سمن‌های نگهداری از معلولان را به خود اختصاص داده است.

فتح‌آبادی فعالیت 37 درصد سمن‌های استان مرکزی را در حوزه امور اجتماعی، 18 درصد در حوزه خیریه‌ها، 10 درصد در حوزه فرهنگی، 7 درصد در زمینه سلامت و 6 درصد در حوزه محیط زیست عنوان کرد که تعدادی نیز در حوزه علمی و گردشگری و ... فعالیت دارند و گفت: بیشترین تعداد سازمان‌های مردم نهاد با 57 درصد در اراک شکل گرفته اند و کمترین آنها در فراهان و زرندیه هستند، بهترین وضعیت تعداد سمن‌ها نسبت به جمعیت در شهرستان آشتیان برآورد شده است به طوری که به ازای هر هزار و 258 نفر یک سمن فعال است و بدترین وضعیت مربوط به شهرستان شازند است به طوری که برای هر 13 هزار و 63 نفر یک سمن در این شهرستان وجود دارد.

وی افزود: 33 درصد سمن‌ها در محدوده استان مرکزی و 64 درصد نیز در محدوده شهرستانی فعالیت دارند همچنین 2 درصد از سمن‌ها شعبه یا نمایندگی سمن‌های ملی هستند که درصدد افزایش تعداد شعب و نمایندگی سمن‌های ملی در استان مرکزی هستیم.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به وضعیت گروه‌های مردم نهاد در استان بیان کرد: در این راستا شهرستان آشتیان بهترین وضعیت را دارد به طوری که برای هر 230 نفر یک گروه مردم نهاد در این شهرستان فعالیت دارد و در واقع آشتیان و تفرش در این حوزه پیشتاز و ساوه و زرندیه جزو ضعیف‌ترین شهرستان‌ها هستند و براساس میانگین استان هر 678 نفر به یک گروه یا نهاد اجتماعی دسترسی دارند.

وی در خصوص اقدامات دیگر انجام شده توسط این دفتر در سال 97 اظهار کرد: امسال برای اولین بار در کشور فرمانداران استان مرکزی صاحب مشاوران داوطلب شدند، دوشنبه‌های آموزش ویژه سمن‌ها به صورت مستمر برگزار شد، نقش سمن‌ها در نظارت و بازرسی دستگا‌ه‌های اجرایی افزایش یافت، برنامه عمل و نمایه اجتماعی با تحقق 70 درصدی برنامه‌ها به اجرا رسید، همایش ملی هیات‌های نظارت بر سمن ها و نمایشگاه دستاوردهای سمن‌ها در دهه مبارک فجر اجرایی شد، همچنین راه‌اندازی معاونت مشارکت‌های مردمی در دفتر اجتماعی، ایجاد شبکه مدیریت بحران سمن‌ها و راه‌اندازی انجمن جامعه‌ شناسی استان پس از 5 سال با 300 عضو از دیگر اقدامات انجام شده به شمار می‌رود.

فتح‌آبادی تدوین سند مشارکت مردمی، تدوین منشور اخلاقی سمن ها، طراحی کارت شناسایی ویژه تمامی سمن‌ها، افزایش شعب ملی سمن‌ها در استان، طراحی جایزه ویژه برای فعالان اجتماعی، تهیه بانک جامع اطلاعاتی سمن‌ها، توانمندسازی سمن در قالب دوشنبه‌های آموزش، افزایش نظارت بر عملکرد سمن‌ها، بیش‌بینی و اجرای برنامه‌های مناسبی در روز مشارکت اجتماعی و روز داوطلب از جمله برنامه‌های مدنظر برای سال 98 این دفتر عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست کتاب سیمای سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی رونمایی شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین