کد خبر: ۵۷۹۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

توصیه‌های ایمنی برای پیشگیری ازحوادث چهارشنبه‌سوری

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان رعایت توصیه‌های ایمنی به‌ویژه در روزهای پایانی سال را مانع از بروز حوادث ناگوار و خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی به شهروندان دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا بیاناتی در رابطه با توصیه های ایمنی به منظور پیشگیری از حوادث در چهارشنبه پایان سال، افزود: بارعایت نکات ایمنی و عدم استفاده از مواد محترقه و خطرناک از تکرار حوادث ناگوار چهارشنبه سوری که در سالهای گذشته کام خانواده های بسیاری را تلخ کرده است، جلوگیری کنیم.

وی عدم نگهداری مواد محترقه، تهیه وساخت وسایل آتش بازی به‌ویژه در خانه، زیرزمین، محل کار و ...، عدم حمل مواد محترقه، آتش زا و انفجاری حتی به مقادیر کم در جیب لباس و کیف از جمله توصیه‌های ایمنی در آخرین چهارشنبه سال است.

وی با بیان اینکه مواد آتش بازی(منفجره و محترقه) را مطلقا به طرف افراد و زیر خودروها نباید پرتاب کرد، گفت: از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی، معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید.

بیاناتی با اشاره به عدم پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک روی درختان، بام و بالکن منازل، ادامه داد: از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت یا بنزین بر روی آتش به شدت خودداری کرده و از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش‌ها و ... بر روی آتش خودداری شود.

وی با تأکید بر الزام به‌همراه داشتن آب، کپسول اطفاء حریق و در صورت امکان جعبه‌کمکهای اولیه هنگام بازی و خاموش کردن آتش، اظهار کرد: مردم باید از ایجاد آتش های حجیم و غیرقابل کنترل، قرار دادن مواد آتش‌بازی در ظروف شیشه‌ای، فلزی، چینی و سفال به شدت بپرهیزند چراکه در صورت انفجار، ذرات آن به اطراف پرتاب شده و موجب بروز صدمات جانی می‌شود.

بیاناتی با بیان اینکه خطرات استفاده از مواد محترقه را به فرزندانمان گوشزد کنیم تا دچار حادثه نشوند، هشدار داد: کودکان، افراد مسن، زنان باردار و بیماران قلبی بیشترین آسیب را از صدای انفجار مهیب مواد محترقه می بینند از این رو باید حق شهروندی را در مورد آنان رعایت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه والدین و مسئولان واحدهای آموزشی باید با هشدارهای خود نوجوانان و جوانان را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با مواد محترقه و منفجره آگاه کنند، تصریح کرد:از والدین تقاضا می شود از تهیه مواد محترقه(ترقه، کپسول و...)برای فرزندان خود بپرهیزید همچنین جوانان و نوجوانان هرگز سلامت خود و خانواده را به آتش خوشی‌ها و هیجانات موقت عوض نکنند.

وی با بیان اینکه پس از خاموش شدن آتش خاکستر باقیمانده را با آب خیس کرده وپس از خاموش کردن کامل محل را ترک کنند، یادآور شد: افروختن آتش به دست شماست ولی اطفای آن همیشه در اختیارتان نیست.

وی ادامه داد: ازبر پایی آتش در معابر تاریک ودر نزدیکی پست های برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی خودداری کنید.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان با اشاره به اینکه نگهداری مواد محترقه از قبیل اکلیل، سرنج، زرنیخ و کلرات می تواند خسارت جبران ناپذیری داشته باشد، مطرح کرد: در صورت بروز آتش سوزی و هر گونه حادثه با حفظ خونسردی، کودکان و افراد مسن را از محل دور کرده و با تلفن 125 تماس بگیرید.

بیاناتی در پایان تأکید کرد: هنگام تماس با تلفن 125 ضمن اعلام نشانی دقیق محل و ذکر نوع حادثه فردی را برای راهنمایی فرشتگان نجات در مسیر آنان مستقر کنید.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین