کد خبر: ۵۸۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۲
احمد کریمی اصفهانی تشریح کرد:

انتقادات انجمن بازار از بودجه 86

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «احمد کریمی اصفهانی» دبیرکل جامعه انجمن‌‌های اسلامی اصناف و بازار در تحلیلی از انتقادات کارشناسان به برخی معضلات بودجه سال 86 کل کشور، خواستار شفاف‌سازی بودجه و توجه نمایندگان مجلس به سند چشم‌انداز 20 ساله کشور در تصویب نهایی این لایحه شد. 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب، دغدغه کلی نسبت به بودجه 86 را لزوم شفاف‌سازی و تقدیم زود هنگام‌تر آن توسط دولت به مجلس دانست و افزود: ممکن است زمان ارائه بودجه از دولت به مجلس از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد اما این زمان هم مهلت کافی و مناسب برای پرداختن به اهم مسائل بودجه را از مجلس می‌گیرد و هم آن را از نظرات کارشناسی و انتقادی مردم محروم می‌کند.

کریمی با بیان اینکه «بودجه باید بسیار زودتر از این مقطع به مجلس تقدیم می‌شد» خواستار تصویب قانونی برای الزام دولت به تقدیم زود‌هنگام بودجه به مجلس شد و اظهار داشت: هر بودجه‌ای در تمام دنیا باید به برنامه‌ای که از قبل و به شکلی کلان‌تر و دور بینانه‌تر تدوین شده، توجه کند. 

این کارشناس مسائل اقتصادی در این راستا گفت: با این روال بودجه سال 86 باید یک بیستم سند چشم‌انداز توسعه بیست ساله کشور را محقق کند اما متاسفانه افزایش فوق‌العاده اتکای بودجه به نفت و پیش بینی اغلب غیر واقعی درآمدهای دولت، بودجه را با مشکل مواجه می‌کند. 

کریمی ادامه داد: همانطور که در برنامه اول و دوم توسعه اقتصادی کشور تصریح شده، باید وابستگی بودجه به درآمد نفت کاهش یابد تا در یک مقطع بلند مدت کاملا منتفی شود اما متاسفانه نه در بودجه‌ سال‌های گذشته و نه در بودجه سال 86 این امر محقق نشده تا جایی که این سوال پیش می‌آید که سند چشم‌انداز 20 ساله برای کجا تهیه شده است. 

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی بازار با بیان اینکه «در صورت مخالفت لایحه بودجه تقدیمی به مجلس با سند چشم‌انداز 20 ساله، مجلس موظف است آن را تصویب نکند» اظهار داشت: جای تاسف دارد که نه دولت در تدوین بودجه سال 86 و نه مجلس در بررسی آن، به این مساله توجه نکرده‌اند. 

وی «به مشکل برخوردن صادرات، افزایش واردات به کشور و افزایش اتکای بودجه به نفت» را از مشکلات بودجه 86 دانست و گفت: در لایحه بودجه 86 نه تنها به اجرای اصل 44 توجهی نشده است بلکه اصل 45هم تقریبا فراموش شده است. 

کریمی افزود: در اصل 45 تصریح شده که درآمد حاصل از نفت باید به خزانه واریز شود اما تعدد خزانه‌های کشور به نحوی است که مشخص نیست بسیاری از مبالغ بودجه به کجا واریز می‌شود زیرا در صورت واحد بودن خزانه کشور، دیگر دچاری کسری بودجه نمی‌شدیم. این موضوع باعث آن می‌شود که کشور با تورم روبه‌رو نشود و ارزش پول نیز حفظ شود. 

وی با اشاره به این نکته که «همه می‌دانند که وضعیت کسب و کار و بازار کشور در چند سال اخیر بسیار بد بوده است» اظهار داشت: با این وجود شاهد آن هستیم که در بودجه هر سال شاهد گنجانده شدن سرفصلی برای افزایش مالیات مشاغل هستیم مانند سال قبل که این مالیات 1/36 درصد افزایش داشت اما مجلس بدون توجه به این مساله کار خود را می‌کند و در نتیجه فشار بر اقشار ضعیف جامعه هم افزایش پیدا می‌کند. 

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی بازار افزود: اکثر منابع درآمدی دولت در بودجه 86، حساب شده نیست و با این حساب این بودجه قطعا به متمم کشیده خواهد شد، ضمن اینکه برداشت از صندوق ذخیره ارزی در سال‌های گذشته بسیار بی‌رویه بوده و اگر همینگونه پیش‌ برود، دیگر اثری از این صندوق باقی نخواهد ماند. 

کریمی با بیان اینکه «تا زمانی که ارقام بودجه واقعی نشود، مشکل آن پابرجاست» خاطر نشان کرد: مجلس باید اتکای بودجه نفت را کاهش دهد زیرا دولت ممکن است هرگونه که مایل باشد، بودجه را ارائه کند اما این وظیفه مجلس است که مشکلات آن را حل کند. 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که «آیا بودجه سال 86 قادر به عملی کردن وعده دولت در تحقق عدالت اجتماعی است؟» اظهار داشت: اگر دولت لایحه بودجه را به صورت شفاف‌ تدوین و به مجلس ارائه کند و مجلس هم آن را بر مبنای چشم‌انداز 20 ساله تصویب کند، اتکا به نفت کم و کارها به مردم واگذار خواهد شد. 

وی تاکید کرد: در صورت تحقق این شرایط جامعه‌ای با نشاط خواهیم داشت که بیکاری در آن وجود نداد و این مساله به بهبود وضعیت معیشتی مردم خواهد انجامید. البته در این میان نباید تمام تقصیرها را به گردن دولت انداخت بلکه مجلس هم در تصویب احتمالی این بودجه مقصر است. 

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در پایان تاکید کرد: طبیعی است که اگر بودجه سال 86 منطبق با اهداف سند چشم‌انداز توسعه بیست ساله کشور باشد، شرایط به گونه‌ای می‌شود که در نهایت اقشار محروم اوضاع بهتری پیدا خواهند کرد اما مشخص است که اگر اینگونه نباشد، مشکل ساز خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین