کد خبر: ۵۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۶
گفت و گو با دكتر غلامرضا نبي بيد هندي ، رييس دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران

چالش هاي محيط زيست ايران

آفتاب‌‌نیوز :  براي اينكه به موقع سر مصاحبه حاضر شوم مسير را پياده گز كردم. در راه با افسوس به چند درختي كه در دور دست ها بود ، نگاهي كردم و پيش خود گفتم اگر اين خيابان هم درخت داشت ، هم از گرمي هوا مي كاست و هم تنفس را آسانتر مي كرد! از طرفي باعث مي شد بسياري از مردم مسيرهاي نسبتاً نزديك را با پاي پياده طي كنند و مقداري از حجم ترافيك تهران كم شود.
هنگامي كه به دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران رسيدم چند دقيقه اي از زمان مصاحبه گذشته بود اما . . .
دكتر نبي بيد هندي ، رييس دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران از سال 1382 فعاليت خود را در دانشكده آغاز كرده است. به مناسبت هفته محيط زيست ( 15 الي 22 خرداد) گفتگوي كوتاهي را با ايشان داشتيم.
* در حال حاضر مهم ترين چالش هاي محيط زيستي ايران را چه مي دانيد؟
ـ « در اين باره ميتوان به چند معضل مهم اشاره كرد كه يكي از آنها برگزار كردن مناقصه هاي مختلف براي اجراي طرح هايي نظير ساخت تصفيه خانه و يا حذف آلاينده ها در يك منطقه و....
است. در اين مناقصه ها شركت هاي داخلي و خارجي شركت مي كنند. اما متاسفانه با اينكه ايراني ها نيز پتانسيل انجام پروژه ها را دارند؛ اين طرح ها يكي پس از ديگري به شركت هاي خارجي واگذار مي شود. بدون آنكه مسائل و صلاحديدهاي محيط زيستي در آن ديده شود. زيرا به نفع اين شركت هاست كه مسائل محيط زيستي را ناديده بگيرند!
در اين مناقصه ها، معمولاً در ميانه يا پايان كار، بحث هاي محيط زيستي و ارزيابي محيط مطرح مي شود كه به هيچ وجه كار درستي نيست.
قبل از اجراي هر پروژه بايد مشكلات زيست محيطي آن سنجيده شود تا روند توسعه پايدار به تاخير نيافتد.
متأ سفانه دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران تاكنون با وجود مطرح كردن مسائل زيست محيطي در جاهاي مختلف موفق نشده است آن را به دست اندركاران اجراي اين قبيل پروژه ها بقبولاند.
چالش ديگر بحث قوانين و استاندارد هاي محيط زيستي است. در حال حاضر اگر قوانين و استانداردها را با سال هاي گذشته مقايسه كنيد، متوجه مي شويد كه تقريبا در تمام زمينه هاي مربوط به محيط زيست، قانون هاي مورد نياز وجود دارد، به خصوص دربحث استفاده مجدد از پساب ها به خصوص پساب هاي كشاورزي، آمايش سرزمين، فرسايش خاك و... .
اما هنوز ناظري براي اين موارد تعريف نشده است كه چگونگي اجرا و بررسي آنها را به طور كامل بداند.
مشكل سوم برخي از صنايع هستند كه سازمان محيط زيست در آغاز كار به آنها مهلت مي دهد،
تا آلودگي هايي را كه در اثر توليد پساب ها و دفع مواد زائد در آب، خاك، هوا و ... ايجاد مي كنند را بررسي و راه كار دفع صحيح آنها را ارائه دهند.
صنايع نيزبه سازمان محيط زيست تعهدي مي دهند كه تنها منجر به عقد قرار دادي صوري بين طرفين مي شود و مسئولان صنايع را ملزم به اجرا نمي كند.
سازمان محيط زيست هم به دليل آنكه بازوي اجرايي و بررسي قوانين را ندارد مجبور است كه تعهد صنايع را بپذيرد و در تمام مدت اجراي قرار داد ناظر محيط زيستي در طرح ها حاضر نمي شود.
و زماني نقش سازمان محيط زيست بيشتر قوت مي گيرد كه بسيار دير شده است و روند پيش رفته را نمي توان به سادگي به نقطه اول بازگرداند.»
شما چه راه كارهايي را براي مشكلاتي كه در بالا به آن اشاره كرديد، پيشنهاد مي كنيد؟
ـ « در حال حاضر دانشگاه تهران، رشته حقوق محيط زيست را راه اندازي كرده است. با تربيت متخصصيني كه پايه حقوقي دارند و با توجه به روند بحث هاي زيست محيطي كه براي آنها در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا بيان مي شود؛
قوه قضائيه بهتر و محكم تر مي تواند، اين گونه مباحث را اجرايي كند و حتي براي ارگان هايي كه سبب آلايندگي محيط مي شوند، تشديد مجازات در نظر بگيرد.»
متولي اصلي در زمينه محيط زيست را چه سازمان هايي مي دانيد؟
ـ« به نظر من، سازمان محيط زيست و قوه قضائيه، همزمان بايد متولي اين امر باشند.
سازمان محيط زيست بايد استانداردها را با كمك دانشگاه ها تعريف كندو
قوه قضائيه نيز بازوي اجرايي اين قوانين باشد.»
پس از پايان گفتگو دوباره يادم افتاد كه بايد مسير رفت را زير همان آفتاب سوزان با پاي پياده گز كنم!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین