کد خبر: ۵۸۶۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

القدس العربی: تحریم ها آن طور که باید بر ایران تاثیر نگذاشته است

روزنامه فرامنطقه ای 'القدس العربی' در مطلبی به قلم «ایوا کولوریوتی» یکی از تحلیلگران یونانی مسایل خاورمیانه این روزنامه نوشت: تحریم های آمریکا علیه ایران آن گونه که ترامپ و کابینه اش هشدار می دادند بر این کشور تاثیر نگذاشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
در مطلب ستون نویس القدس العربی آمده است که یک سال از لغو یک جانبه توافق هسته ای با ایران از سوی آمریکا می گذرد، می توان گفت که خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم های ثانویه (علیه ایران) آنطور که باید و شاید و آنطور که کارشناسان آمریکایی طرفدار ترامپ پیشبینی می کردند اثر گذار نبوده است؛ بازگشت تحریم های ایران با امضای ترامپ قرار بود زیرساخت های اقتصادی ایران را در مدتی کوتاه فرو بریزد و به دنبال آن تحریم بخش نفت و گاز در ایران منجر به یک اعتراض همگانی در کشور و سرنگونی نظام حاکم در ایران شود، اما آمریکا با قبول شکست سیاست های اتخاذ شده خود در این خصوص، با صدور معافیت نفتی، به هشت کشور اجازه داد همچنان از تهران نفت بخرند.

با وجود فشارهای آمریکا و اروپا، تهران از سیاست های داخلی و منطقه ای خود دست نکشید و زیر بار دیکته های آنان نرفت، ایران همچنان موشک های بالستیک (توان دفاعی) خود را توسعه می دهد و به دنبال توسعه نفوذ خود در منطقه است.

به نوشته القدس العربی، این موضوع آمریکا و اسرائیل را در منطقه به شدت آزار می دهد به طوری که آمریکا در واکنش به سیاست های ایران گام بعدی خود را اتخاذ کرد و سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد، این مساله می تواند منطقه خاورمیانه را دچار تنش کند، چراکه سپاه پاسداران در این منطقه یک سازمان با نفوذ است. 

اما در گام بعدی، دولت ترامپ روز دوشنبه 22 آوریل سال جاری میلادی ( 2 اردیبهشت 98) معافیت های نفتی هشت کشور واردکننده نفت از ایران را لغو کرد و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که کاخ سفید در تلاش است تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

به نظر می رسد با گام هایی که ترامپ و کابینه اش در برابر ایران اتخاذ کرده اند تهران شرایط سختی را در پیش داشته باشد و این موضوع حتی بر سوریه لبنان و عراق هم پیمانان ایران هم پیامدهایی خواهد داشت زیرا طبق آمارها، 40 تا 50 درصد از درآمدهای ایران از بخش نفتی حاصل می شود و در صورت صادر نشدن نفت ایران پیامدهای آن در ابتدا گریبانگیر تهران و سپس هم پیماننان آن می شود. 

پیشتر آمریکا اعلام کرد که قصد ندارد معافیت های نفتی ایران را تمدید کند و این معافیت تا تاریخ 2می (12 اردیبهشت امسال) به پایان می رسد، این موضوع با اعتراض کشورهای چین و ترکیه همراه شد به طوری که 'مولود چاووش اوغلو' وزیر خارجه ترکیه تصمیم واشنگتن برای تمدید نکردن معافیت خریداران نفت ایران از تحریم های آمریکا را محکوم کرد.

اما در روزهای اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس اخباری را منتشر کرده است که نشان می دهد آمریکا بار دیگر صدور معافیت برای خریداران نفت ایران را بررسی می کند.

در پایان مطلب القدس العربی آمده است که باید دید تهران چه اقداماتی را برای مقابله با این موضوع در پیش می گیرد تا این تحریم ها را خنثی و به آمریکا اجازه ندهد که اقتصادش را ویران کند.

ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین