کد خبر: ۵۸۹۶۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷

پیامدهای یک شماره تماس؛ تمسخر تاجر کاخ سفید

واکنش‌های یک بام و چند هوای دولت آمریکا با کشورهایی که با سیاست‌های آنها همسو نباشند، رویکردی است که «دونالد ترامپ» از زمان استقرار درکاخ سفید به آن شدت بخشیده و سبب شده لفاظی‌های لحظه‌ای او در سیاست خارجی این کشور از جمله دادن شماره تلفن برای تماس از ایران، با تمسخر در شبکه‌های اجتماعی همراه شود.
آفتاب‌‌نیوز :
با آمدن یک فرد تاجرمسلک در مسند ریاست جمهوری آمریکا، تنش‌های سیاست داخلی و خارجی این کشور در نتیجه رفتار تیم تشکیل شده در کاخ سفید افزایش داشته و سبب شده تا رفتار و سخنان او درباره برخی کشورها، با تمسخر محافل بین‌المللی و ملت‌ها مواجه شود.

تازه‌ترین اقدام ترامپ در این زمینه، گزارش جمعه گذشته(20 اردیبهشت) شبکه سی‌ان‌ان از اقدام کاخ سفید در دادن یک شماره تلفن به سفارت سوئیس در تهران است تا در صورت درخواست مقام‌های ایرانی برای تماس با دونالد ترامپ به آنها داده شود.

این خبر شبکه سی‌ان‌ان، یک روز بعد از اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در در کاخ سفید در جمع خبرنگاران بود: «دوست دارم ایرانی‌ها با من تماس بگیرند.»

با توجه به اینکه ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند، سوئیس در دو کشور بعنوان حافظ منافع واشنگتن و تهران تعیین شده است.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه در سفارت سوییس در واشنگتن اعلام کرد که این کشور نباید این شماره را پیش از درخواست مقام‌های ایران در اختیار آنها بگذارد.«هرچند این امکان بسیار بعید است که مقام‌های ایران چنین درخواستی را مطرح کنند.»

این رویکرد ترامپ نه تنها از سوی کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی «ساده‌انگارانه» و «ساده‌لوحانه» قلمداد شده بلکه در درون آمریکا نیز با واکنش‌های تمسخرآمیز همراه شده است.

از جمله این موارد می‌توان به توئیت «ریچارد نفیو» از مذاکره‌کنندگان تیم هسته‌ای دولت اوباما درباره این اقدام ترامپ اشاره کرد: «اگر روحانی اکنون به درخواست ترامپ پاسخ مثبت دهد و به کاخ‌سفید زنگ بزند و بگوید من را به دفتر رئیس جمهوری وصل کنید، «جان‌بولتون» اگر شده 3 طبقه پله‌ کاخ سفید را قِل بخورد، می‌خورد تا به سرعت به اتاق کنترل تلفن برسد و‌ خط را قطع کند!»

این اظهارات، به خوبی واقعیت‌های رفتاری و عملی ترامپ و تیمی که او در کاخ سفید دور هم جمع کرده را روشن‌تر کرده است.

طبق اصول تعریف شده برای یک فرد سیاست‌ پیشه، او باید در رفتار، کردار و عملکردش نهایت دقت را در پیش گرفته و پیش از هرگونه تصمیمی، با مقام‌ها و مشاورانش مشورت کند اما اقدامات ترامپ در 2 سال اخیر نشان داده که او همچون سیاست‌های گذشته‌اش در پیش از ریاست جمهوری، با حضور در کاخ سفید نیز رویکرد «بدون مشورت با مشاوران و مقام‌های ذی‌ربط» را در پیش گرفته که این مساله با انتقادهای تند در داخل دولتش نیز همراه بوده است.

از جمله این رفتارها می‌توان به شوق و اشتیاق او برای مذاکره با مقام‌های کره‌شمالی اشاره کرد که برخلاف اظهارات «رکس تیلرسون» وزیر خارجه وقت آمریکا بود که تصریح می‌کرد «راهی طولانی» برای مذاکره مستقیم با کره‌شمالی باقی است اما چند ساعت بعد اعلام شد، ترامپ شخصا تصمیم گرفته با رهبر کره‌شمالی حضوری مذاکره کند.

به اعتقاد تحلیلگران، روند در پیش گرفته شده از مذاکرات رهبران دو کشور و تنش‌های بعدی دو طرف که به توقف دیدارها و واکنش مسئولان کره‌شمالی را به همراه داشت، نشان داد که رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد به هر قیمتی خود در مرکز توجه بوده و به عنوان قهرمان و فردی معرفی شود که توانسته با کشورهای مخالفش نیز مذاکره کند.

ابراز علاقه ترمپ برای گفت‌وگو با مقام‌های ایران و دادن شماره تماس به سفارت سوئیس در تهران، از آنجا برای کارشناسان و حتی ملت ایران غیرواقعی است که آمریکا از یک سو فشار تحریم اقتصادی را در کنار لفاظی‌های خود علیه ایران افزایش داده و از سوی دیگر، با ابراز علاقه به تماس و گفت‌وگو با تهران، مدعی حمایت از مردم ایران شده است.

ترامپ در سخنان پنجشنبه هفته گذشته خود با توجه به مهلت 2 ماهه ایران به طرف‌های اروپایی برجام و دو گام متقابل در برابر اقدامات انجام نشده از توافق هسته‌ای که واکنش‌های مختلف کشورهای متحد آمریکا را نیز به همراه داشت گفت، مایل به جنگ با ایران نیست؛ «... من می‌خواهم که آنها بزرگ و قوی باشند و اقتصادی قدرتمند داشته باشند.»

سیاست یک بام و دوهوای «تحریم و مذاکره» رویکردی است که دولت کاخ سفید در مقابل کشورهای مخالف با سیاست‌های سلطه‌گرانه واشنگتن در پیش گرفته است.

موضوعی که «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان در گفت‌وگو با نشریه بیلد آلمان نیز به آن اذعان کرده و گفته: دولت آمریکا درحالی که تحریم‌های شدیدی را علیه ایران و کره شمالی اعمال کرده، همزمان به دنبال مذاکره با آنها برای حل اختلافات است.

وی در حالی مدعی شده که این رویکرد دوگانه موجب تغییر رفتار دیگر کشورها می‌شود که سیاست کنونی «تحریم و مذاکره» ترامپ با کره‌شمالی به بن بست خورده و آنها انتظار دارند در مورد ایران و روسیه نیز به نتیجه برسند.

** واکنش‌های سیاسی و مردمی

اعلام خبر، شماره تماس دادن به سفارت سوئیس در تهران، با واکنش‌های مختلفی در ایران همراه شد.

پیش از اعلام دادن شماره تماس برای مذاکره، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود: میز مذاکره ای هست که هنوز هم وجود دارد. ما آن میز مذاکره را ترک نکردیم. ایالات متحده طرفی بود که میز مذاکره را ترک کرد. بقیه اعضای برجام هنوز آنجا هستند.

وی در تازه‌ترین توئیت خود با ضمیمه کردن طرح جان بولتون برای خروج از برجام پیش از سمت فعلی‌اش، خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: آقای ترامپ! قابل توجه در صورتی که قبلاً ندیده باشید. پیش از اینکه جان بولتون را به کار بگیرید، این طرحی بود که وی و همدستانش در «تیم بی» برای ایران داشتند. یک نقشه مفصل برای اطلاعات جعلی، جنگ دایمی و حتی پیشنهادهای توخالی برای مذاکره. تنها تفاوت این بود که در آن طرح، شماره تلفن گنجانده نشده بود.

«مجید تخت روانچی» نماینده دایم ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگو با ایران اظهار داشت: رئیس جمهوری آمریکا ابتدا باید پاسخ دهد چرا میز گفت‌وگو را ترک کرد. چه تضمینی وجود دارد که او در گفت‌وگوهای آتی میان ایران و آمریکا دوباره بدقولی نکند؟

«عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه نیز در واکنش به این اقدام کاخ سفید گفت: «پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید به گوش می‌رسد. باید بگویم که ترامپ ١٢ شرط را به یک شرط تقلیل داد که آن هم در برجام محقق شده است. شماره تلفن ترامپ مشکل را حل نمی‌کند، اگر نیاز باشد آنها شماره ما را دارند.»

اما واکنش‌های مردم ایران به این مساله، دستمایه طنز و فکاهی‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی شده است به طوری که تارنمای روسی اسپوتنیک نیز به آن پرداخته و نوشت: پس از اینکه «دونالد ترامپ» برای مذاکره با مقام‌های ایرانی شماره تلفن داد، بسیاری از کاربران در این زمینه به شوخی‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی پرداختند.

«برخی از کاربران شوخ طبع معتقدند ترامپ کار و زندگی خود را رها کرده است و در کنار تلفن انتظار تماس «ایران» را می‌کشد.

«عده‌ای دیگر از کاربران عنوان کردند اگر «ایران» به «ترامپ» زنگ بزند، او افطاری مفصلی خواهد داد.»

بعضی از کاربران نیز علت این کار «ترامپ» را حسادت خوانده و معتقدند که به این علت که «جان کری» با مقام‌های ایران در تماس بوده، ترامپ دچار حس حسادت شده است.

این مساله حتی سبب شده تا برخی اقدام به تشکیل کانال‌های مختلف با نام «تماس تلفنی با ترامپ» کرده و مطالب طنز در آن منتشر کنند.

به گفته تحلیلگران، این رویکرد مردم ایران نشان داده که آنها به خوبی به رفتارها و اقدامات متناقض رئیس جمهور کشوری که ادعای ابرقدرتی در جهان را دارد، واقف هستند و می‌دانند آمریکا با سیاست‌های استعمارگونه به دنبال تحقق اهداف خود در کشورهای دیگر است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Oman
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
2
همه دنیا دارند با هم مذاکره می کنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین