کد خبر: ۵۹۴۹۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
شگفتی کارشناسان و دیپلمات‌های آمریکایی از ادعای دولت ترامپ درباره مداخله ایران در حمله کابل

واشنگتن‌پست: طالبان به نیروهای آمریکایی حمله می‎کند، مایک پمپئو ایران را مقصر می‌داند!

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گوی تلفنی با "آسوشیتدپرس" مدعی شده بود که ده نیروی آمریکایی کشته شده‌اند. دو هفته بعد از آن اما با افزایش خصومت میان واشنگتن و تهران "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا با اشاره به بمبگذاری کابل گفت که این حادثه نمونه‌ای از مجموعه حملات علیه منافع امریکا و متحدان آن توسط جمهوری اسلامی ایران است! /به نظر می‌رسد دولت ترامپ به سوی جنگ با ایران نزدیک می‌شود و این موضوع را می‌خواهد و به همین خاطر این ادعاها را مطرح می‌کند.
واشنگتن‌پست: طالبان به نیروهای آمریکایی حمله می‎کند، مایک پمپئو ایران را مقصر می‌داند!
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- در تاریخ 31 ماه مه گذشته یک بمبگذار انتحاری یک کاروان آمریکایی در شرق کابل را هدف حمله قرار داد که در جریان آن چهار نیروی انتظامی و امنیتی افغان کشته شدند و چهار تن از سرنشینان امریکایی نیز جراحت سطحی‌ای داشتند و دستکم سه تن از شهروندان غیرنظامی نیز مجروح شدند. در آن زمان طالبان مسئولیت حمله را برعهده گرفت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گوی تلفنی با "آسوشیتدپرس" مدعی شده بود که ده نیروی آمریکایی کشته شده‌اند. البته این اغراق‌گویی درباره آمار کشته‌شدگان برای یک گروه شبه نظامی امری عادی است. دو هفته بعد از آن اما با افزایش خصومت میان واشنگتن و تهران "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا با اشاره به بمبگذاری کابل گفت که این حادثه نمونه‌ای از مجموعه حملات علیه منافع امریکا و متحدان آن توسط جمهوری اسلامی ایران است!

پمپئو روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران مدعی شد که حوادث اخیر همگی به ایران مرتبط هستند. از فرود آمدن راکت در نزدیکی سفارت امریکا در بغداد تا شلیک موشک به ترمینال ورودی یکی از فرودگاه‌های عربستان سعودی. اظهارات او نشان‌دهنده تنش بالا در روابط تهران و واشنگتن است. این تنش پس از ادعای دولت ترامپ در متهم کردن ایران به نقش داشتن در انفجار تانکرهای ژاپنی و نروژی در دریای عمان افزایش یافت. پمپئو گفت که ایران تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.

روزنامه "واشنگتن پست" در این‌باره می‌نویسد: "ادعای مبهم مداخله ایران در حمله کابل کارشناسان مسائل منطقه‌ای و دیپلمات‌های سابق آمریکایی را شگفت‌زده کرد. از دید آنان اقدام ایران برای حمله در درون خاک افغانستان امری غیرمعمول است. "مایکل کوگلمن" معاون رییس برنامه آسیا در مرکز "ویلسون" می‌گوید: "به نظر می‌رسد دولت ترامپ به سوی جنگ با ایران نزدیک می‌شود و این موضوع را می‌خواهد و به همین خاطر این ادعاها را مطرح می‌کند".

"الکس وطن‌خواه" پژوهشگر ارشد در انستیتو خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید: "صرفا بدین‌خاطر که ایران خطوط ارتباطی‌اش با طالبان را باز گذاشته بدان معنا نیست که عملیات صورت گرفته توسط طالبان نیز تحت کنترل ایران بوده است. پمپئو فهرستی طولانی را علیه ایران مطرح کرده است. در نتیجه، او مجبور است با دستاویز قرار دادن شواهدی دیگران را متقاعد کند که کارزار فشار حداکثری علیه ایران قابل توجیه و به دلیل اقدامات ایران بوده است".

"جیمز شووم لین" پژوهشگر بنیاد کارنگی و مشاور ارشد سابق نمایندگان وزارت خارجه امریکا در افغانستان و پاکستان می‌گوید واقعا عجیب است که اتهام مطرح شده از سوی پمپئو علیه ایران را می‌شنود. او می‌گوید در اینکه ایران به دنبال بازیگرانی است که علیه داعش می‌جنگند و طالبان یکی از این بازیگران است تردیدی نیست. او می‌گوید طالبان نیز مایل به همکاری تاکتیکی با ایران در مبارزه علیه داعش است. با این حال، او می‌گوید زمان و مکان حمله ماه گذشته در کابل پایتخت افغانستان دقیقا پس از آن بود که هیئت طالبان در مسکو بر سر صلح گفت‌وگو کرده بود و از اعلام آتش‌بس سرباز زده بود. او می‌گوید فکر نمی‌کند چنین حمله‌ای در چنین زمان و مکانی در راستای اهداف سیاسی تهران بوده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناهید
|
Netherlands
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
1
8
روزنامه آمریکایی با چه آزادی انتقاد می کند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین