کد خبر: ۵۹۵۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷

کشف کوه یخی مرموز بر سطح سیاره کوتوله سرس+عکس

ناسا می‌گوید Ahuna Mons بزرگترین کوه و برآمدگی تپه‌مانند بر روی بزرگترین سیارک در کمربند سیارکی و بین مدار مریخ و مشتری است.
کشف کوه یخی مرموز بر سطح سیاره کوتوله سرس+عکس
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس علم و فناوری- دانشمندان ناسا به تازگی کوه یخی مرموز را بر روی سیاره کوتوله سرس مشاهده کرده‌اند؛ پدیده ای که پیش از این توسط انسان دیده نشده بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ناسا می‌گوید Ahuna Mons بزرگترین کوه و برآمدگی تپه‌مانند بر روی بزرگترین سیارک در کمربند سیارکی و بین مدار مریخ و مشتری است.

سرس نخستین سیاره کوتوله کشف شده است. قطر این سیاره کوتوله ۹۴۵ کیلومتر است و از نظر بزرگی، سی و سومین جرم شناخته شده منظومه شمسی است. سرس یک‌ سوم جرم کمربند سیارکی را تشکیل می‌دهد و تنها شئ شناخته شده کمربند سیارکی است که دارای تعادل هیدرواستاتیکی است.

کشف کوه یخی مرموز بر سطح سیاره کوتوله سرس

سرس در اول ژانویه ۱۸۰۱ توسط "جوزپه پیاتسی" در پالرمو ایتالیا کشف شد. ابتدا به عنوان یک سیاره در نظر گرفته شد، اما در دهه ۱۸۵۰ زمانی که اشیا دیگری در مدار مشابه کشف شدند به عنوان یک سیارک طبقه‌‌بندی شد.

هسته سرس از سنگ و گوشته آن از یخ تشکیل شده است و ممکن است اقیانوسی از آب مایع در زیر لایه یخ وجود داشته باشد. سطح سرس مخلوطی از یخ‌، آب و مواد معدنی مختلف هیدراته مثل کربنات‌ ها و رس است.

فضاپیمای "داون" که اکنون در ناسا بازنشسته شده است در سال 2015 میلادی به سیارک کوتوله رسید و نخستین تصاویرش را از آنجا به زمین مخابره کرد. ناسا درباره تصاویر کوه مشاهده شده اعلام کرده که این پدیده غیر معمول است و تا پیش از آن توسط بشریت پدیده مشابهی دیده نشده بود.

کشف کوه یخی مرموز بر سطح سیاره کوتوله سرس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین