کد خبر: ۵۹۷۳۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
۱۶ تیر ماه فرصت ۶۰ روزه ایران به اعضای باقیمانده برجام برای اجرای تعهدات خود پایان می‌یابد

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد

یک منبع آگاه گفت که ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از 300 کیلوگرم عبور کرد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه 27 خرداد ماه گفته بود: «از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم ۳.۶۷ درصد ، تولید آن مجددا در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز (۲۷ ژوئن/ ششم تیر) ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد، بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصد ایران از 300 کیلوگرم عبور کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در همین حال، خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع آگاه نوشته است که با توجه به عدم تامین شروط ایران و ناکافی بودن موضوع اینستکس، ایران قطعا گام دوم را در زمان تعیین شده که احتمال بسیار زیاد ۱۶ تیر است عملیاتی خواهد کرد.

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد

خبرگزاری فارس در ادامه خبر خود به نقل از منابع آگاه نوشته است: امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف 300 کیلوگرم عبور کرده است.

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه 27 خرداد ماه در محل تأسیسات آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفت: «از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم ۳.۶۷ درصد ، تولید آن مجددا در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز (۲۷ ژوئن/ ششم تیر) ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد، بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد.

اعلام این خبر پس از تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در 18 اردیبهشت ماه سال جاری و در اولین سال خروج آمریکا از برجام صورت گرفت. براساس بیانیه‌ای که شورای عالی امنیت ملی در آن روز صادر کرد و در نامه‌های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شد، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده و تاکید شد: «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند. به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.»

بهروز کمالوندی پیش از این (30 اردیبهشت ماه سال جاری) در مجتمع غنی سازی شهید احمدی‌روشن نطنز در جمع خبرنگاران از چهار برابر شدن تولید اورانیوم 3.67 خبر داده بود و گفت: « امروز با توجه ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ و زنجیره، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس بین‌المللی ارائه شده است.»

*غنی سازی بیشتر از ۳.۶۷ درصد شاید یکی تا دو روز زمان ببرد

کمالوندی در نشست خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک با اشاره به گام دوم ایران که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی نیز عنوان شده، بیان کرد: «اگر دو اقدامی که در مرحله اول زمانبر بود را داشتیم، دو اقدام بعدی به خصوص غنی سازی بیشتر از ۳.۶۷ درصد زمانی را نخواهد برد، شاید یکی تا دو روز.»
وی تاکید کرد: «ذخایر ایران با شتاب بیشتری روند افزایشی خواهد داشت، اگر برای آنها [اروپایی‌ها] حفظ برجام مهم است، باید تلاش کنند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص افزایش میزان غنی‌سازی نیز یادآور شد که «برای افزایش ۳.۶۷ هم سناریوهای مختلف را در نظر گرفتیم، سقف غنی‌سازی فراتر از ۳.۶۷ درصد می‌تواند ۳.۶۸ درصد باشد تا هر درصد دیگری، هر کدام شرایطی دارد و البته نیازهای کشور تعیین می‌کند.»

16 تیر ماه نیز فرصت 60 روزه ایران به اعضای باقیمانده برجام برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود در قبال ایران پایان می‌یابد و همانطور که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند این فرصت تمدید نمی‌شود و ایران وارد گام دوم خواهد شد.

در همین زمینه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی نوشته بود: «از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد تا کشورهایی که از "صبر" جمهوری اسلامی برداشت ضعف و بی‌عملی داشته‌اند، متوجه شوند که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای هوایی با واکنش نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی نخواهد داشت.»

وی عنوان کرد: «اروپا تاکنون حاضر نشده هیچ هزینه‌ای برای نجات برجام که دستاوردی تاریخی برای این اتحادیه است پرداخت کند و به نظر می‌رسد از تداوم شرایط موجود که ثمره آن، فشار آمریکا به ایران و بهره‌برداری سیاسی و امنیتی اروپا از آن است، احساس رضایت می‌کند.»

احتمال تغییر یکی از اقدامات در گام دوم تعهدات برجامی

خبرگزاری تسنیم نیز در همین باره نوشته است: علیرغم اینکه به واسطه نشست اخیر وین و موضوع اینستکس این شبهه به وجود آمده بود که ایران ممکن است از اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ایش بر اساس برجام خودداری کند یا آن را به تعویق بیندازد، اما منابع آگاه به تسنیم گفتند که با توجه به عدم تامین شروط ایران و بسیار ناکافی بودن موضوع اینستکس ایران قطعا گام دوم را در زمان تعیین شده که احتمال بسیار زیاد 16 تیر است عملیاتی خواهد کرد.

یک منبع آگاه به تسنیم گفت که علت اعلام نکردن این موضوع آن است که احتمالا طی چند روز آینده خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مساله را اعلام می‌کند. و ایران از این مساله کوتاه نیامده است.

همچنین درباره موضوع ادامه همکاری چین و انگلیس در موضوع بازطراحی راکتور آب سنگین اراک (انگلیس بعد از خروج آمریکا از برجام جایگزین آن شد) نیز گفته شد که با توجه به اعلام این کشورها در بیانیه کمیسیون نشست وین مبنی بر اینکه در موقع تعیین شده کار مربوط به بازطراحی را انجام خواهند داد، اگر این روال درست پیش برود مساله دیگری جایگزین موضوع اراک در گام دوم خواهد شد.

این منبع با اشاره به اینکه به احتمال زیاد ایران از مرحله اول که تولید 300 کیلو اورانیوم با غنای 3.67 درصد گذشته است اما این امر توسط خود ایران اعلام رسمی نخواهد شد، بلکه باید انتظار داشت در نخستین گزارش آژانس انرژی بین المللی اتمی به عنوان مرجع نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام شود.

آژانس گزارش‌های فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را هر سه ماه یک بار اعلام می‌کند.

آیا اینستکس می‌تواند منافع ایران در برجام را تامین کند؟

مکانیزم پیشنهادی اروپا به منظور انجام و تسهیل تبادلات مالی ایران و اروپا (اینستکس) تاکنون نتوانسته پاسخگوی نیازهای اقتصادی ایران ذیل برجام باشد.

در همین زمینه، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه روز جمعه و در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام کرد اگرچه پیشرفت‌های خوبی در زمینه عملیاتی شدن سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» صورت گرفته اما اروپایی‌ها هنوز تا برآورده کردن خواسته‌های ایران ذیل برجام فاصله زیادی دارند.

عراقچی به خبرنگاران گفت: «ما یک نشست طولانی داشتیم که بیش از سه ساعت به‌طول انجامید. این نشست در مجموع سازنده و مثبت بود و در قیاس با نشست‌های قبلی، گامی رو به جلو محسوب می‌شود. البته هنوز تا تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران فاصله زیادی باقی مانده است».

معاون ظریف در این رابطه گفت: اینستکس به مرحله عملیاتی رسیده است، اما کمتر از انتظار ماست. بدون اینکه خرید نفت از ایران انجام شود یا اعتبارات مشخصی برای آن در نظر گرفته شود، اینستکس نخواهد توانست انتظارات ما را برآورده کند، به همین دلیل کشورهای اروپایی باید بحث صادرات نفتی ما را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز درباره راه‌اندازی مکانیزم تبادل مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس گفت: سازوکار مالی اروپا به خودی خود کمکی به ایران نمی‌کند. آنها با تأخیر عمل کردند. بیش از یک سال طول کشید که آنها چنین سازوکاری را ایجاد کنند. ایجاد این سازوکار, خوب است اما کافی نیست. آنها باید شتاب کنند و در این سازوکار پول تزریق کنند در غیر این صورت این سازوکار هیچ کمکی نخواهد کرد چون ایجاد این سازوکار مالی به‌خودی خود چیزی نیست که بتواند مشکلات ما را رفع کند. طی 10 روز آینده مذاکراتی حیاتی با طرف‌های اروپایی خواهیم داشت.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین با تاکید بر اینکه اروپا برای حفظ برجام اقدام ملموسی انجام نداده است، وضعیت فعلی اینستکس را یک «ماشین زیبا بدون بنزین» توصیف کرد.

مجید تخت‌روانچی در مصاحبه‌ای گفته بود: شخصاً معتقدم که اینستکس در وضعیت فعلی کافی نیست. این سازوکار بدون پول همچون ماشین بسیار زیبای بدون بنزین است.

تکمیلی| ظریف: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلو گذشت

محمد جواد ظریف هم تایید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان بندی شده و از پیش اعلام شده بوده است.

محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم ختم مرتضی صفاری نطنزی نماینده فقید نطنز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال که آیا ذخایر غنی سازی اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است گفت: طبق آنچه بنده اطلاع پیدا کردم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کرده بودیم. بر اساس آنچه اعلام شده خیلی شفاف گفته‌ایم چه کار می‌کنیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ این را از حقوق خودمان در داخل برجام می‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا اروپا را تحریم کند چه اتفاق می‌افتد گفت: این مشکل اروپایی‌هاست که باید مشکل خود را حل کنند.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به بی‌نتیجه بودن کمیسیون مشترک برجام و گذشتن ایران از مرز ۳۰۰ کیلو ذخایر غنی سازی شده، رفتار ایران در ادامه چه پیامی را برای اروپا در پی خواهد داشت، گفت: همانطور که بعد از جلسه اعلام کردیم اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده لذا جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه از پیش اعلام شده، اقدامات خود را اجرا خواهد کرد.

واکنش آژانس به عبور ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم: در حال بررسی خبر هستیم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در واکنش به عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده گفت که بازرسان سازمان در حال بررسی این هستند که آیا ایران بیش از مقداری که در توافق با قدرت‌های جهانی معین شده است اورانیوم غنی‌سازی شده ذخیره کرده است یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
0
4
این کار اروپا رو برای ایستادگی در قبال خواسته های غیر قانونی آمریکا مسمم تر میکنه
اروپا بین ایران و آمریکا یکی رو انتخاب نمیکنه اروپا باید انتخاب کنه که مثل روسیه یک ابر قدرت مستقل و تاثیر گذار در جهان باشه یا اینکه یک ایالت از ایالات متحده آمریکا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین